Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4918 ggr
Stephanie
0

Sjukdom?

Verkar ha lite problem i karet jag… Rynkar på näsan Först trodde jag inte att det var något smittsamt, eller om det ens är det. Men det känns som om det dör fiskar nästan "en efter en".

Det är bara två som har blivit sjuka. De verkar båda ha fått problem med simblåsan har jag förstått det som. De har börjat hålla sig mer och mer på botten, tills de fått svårt att simma uppåt, de bara sjunker ner igen så fort de slutar simma.

Först hände det med min platyhane, och när han dött upptäckte jag att mitt äldsta platyyngel också började hålla sig nere på botten.

Om jag ska försöka minnas, så är det totalt 5 fiskar som har dött. Först en guppyhane som "försvann", sedan en palettciklidhona jag hittade död, en platyhona som verkade bli "mobbad till döds", och nu senast dessa två platysar.

Jag har en palettciklidhane som verkar vara på de andra fiskarna en del, vissa har tuggade stjärtfenor. Men även flera äppelsnäckor har dött. Jag tycker att han verkar vara på och peta på snäckorna en hel del, så jag misstänker honom.

Är jag bara nojig tro? Det är ju verkligen ingen "explosion" av dödsfall, och de andra verkar helt friska. Jag har inte gjort något vattenprov än, vilket får göras först nästa helg tror jag. Jag har haft i salt också, vid senaste vattenbytet. Är det något mer jag bör göra?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Eidesdotter
0

Jag skulle tipsa dig att göra vattenprovet direkt. Jättesvårt att veta i vilken ände man ska börja leta utan att ha koll på sina värden. Är de bra kan man utesluta många saker på en gång och leta vidare.

Hoppas det fixar sig!

Stephanie
0

Nu är vattnet testat och jag har ammoniak i karet. Obestämd Hon sa att det "låg mellan ettan och tvåan" vad nu det innebär? Ingen nitrit eller nitrat var det.

Vad bör jag göra för att få akvariet på rätt köl igen?

histronica
0

Ammoniak i karet är inte så vanligt i stabila kar. Är det nystartat? Hur många fiskar i förhållande till akvariets storlek?

Ammoniak;Vid nedbrytning av biologiskt material bildas olika kväveföreningar, såsom nitrit, nitrat, ammonium och ammoniak. Av dessa föreningar är nitrit och ammoniak mest skadliga för fiskarna.Ca 75 % av ammonium/ammoniak avger fiskarna via gälarna övrigt del som urin och fasta föroreningar.
Ammonium och ammoniak står i ett jämviktsförhållande till varandra. 
Tyngdpunkten i balansen bestäms dock av pH-värdet i vattnet, samt till viss del av temperaturen. Om pH-värdet är högt (över 7), d.v.s. om vätejonskoncentrationen är låg, så förskjuts balansen mot ammoniak.

-Senast på zoo visade mig handlaren ett kar med palettciklider som gick i ett kar med mollysar - han kulle tömma det och enbart ha paletter där i för de är alltför mycket på andra fiskar. Det fick inte helle med slöjstjärtar sa han för dem tuggade de också på och alla fiskar höll sig undan på botten och vågade inte komma fram.

Jag kan tänka mig att platysarna blir söndermobbade av paletterna då de ofta är ganska våldsamma mot andra fiskar om de har tex yngel eller revir att passa.

mvh Histronica

Stephanie
0

Det är inte alls många fiskar - en Palettciklid, fyra guppys, fyra platys och en mal i ett 105l kar. Det är inte heller speciellt nystartat.

Paletten mobbar de andra ganska rejält ja… Eller ja, nu verkar han ha lugnat sig, men de har lite tuggade stjärtfenor. Men han ska lämnas tillbaka har jag tänkt… Jag vill inte att han ska behöva vara ensam, men jag vill inte heller skaffa fler just för att de mobbar de andra fiskarna.

Men vad bör jag göra?

histronica
0

Hej

Nej - det var ju inte precis överbefolkat :-) Dock tycker jag du gör rätt i att snarast lämna tillbaka paletten. Särskilt då när du har guppys med sina fenor/stjärtar samt att platys är väldigt lugna och inte så revirhävdande så får alla fiskarna svårt att hävda sig med paletten. Även om han är själv kan jag tänka mig att han blir vresig av det också så du tänker nog rätt när du ska lämna tillbaka honom. Får han sällskap så kanske han blir ännu värre dessutom, med en hona att skydda .-)

Vad gäller vattenvärdena. Vet du vilket PH du har? Högt PH kan ju generera i dåligt ammoniakvärde - även om det är välstädat kar. (tänk på att lite skit är bra för de bra bakterierna) Skaffa hellre några äppelsnäckor som hjälper dig att städa på botten. Jag hade dille på att städa på botten i början men insåg då inte heller att mina värden inte var bra. Jag skaffade mig 3 snäckor och behövde sen inte dammsuga så mycket då de åt bajs, foderrester och alger.

Likaså att inte tvätta ur akvariefiltret i annat än akvarievatten då kranvatten tar död på de goda bakterierna i filtret. En idé kan också vara att inte tvätta filtret i samband med att du byter vatten/dammsuger botten då det blir ganska stor påverkan på de värden som är i karet - för mycket på en gång så att säga.

Har du växter i karet? De kan med fördel finnas i karet mot sådana här värden men då tycker jag att snabväxande är ättre än de mer långsamväxande. Flytväxter är också bra.

Mvh Histronica

Stephanie
0

Alltså… Problemet är att jag inte alls städar - det skulle snarare vara att jag städar och byter vatten för sällan… Jag har ingen koll på PH tyvärr. Äppelsnäckor har jag haft flera stycken. Tror jag räknade till 9st förut. Nu har i alla fall tre av de stora dött och jag hittar bara en enda levande. De andra har väl dött de med Obestämd

Det dumma är ju just att jag inte alls städar mycket. Jag har aldrig dammsugit botten. Sköljt ur filtret har jag dock gjort en gång, nu när det satte igång med fiskdöd. Ville kolla så att det inte låg något dött i filtret eller så. Men då var det fortfarande brunt vatten som rann från den - jag sköljde den alltså inte helt ren.

Det är mycket slam mellan stenarna, vilket jag märker när jag river runt i gruset av någon anledning. Men något sånt har jag aldrig brytt mig om. Det ska väl snarare vara bra?

Växter har jag en del, fast de växer lite sämre i det här karet än i lilla. Kan plocka lite hornsäv därifrån och låta flyta i stora karet…

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra åt det? Bör jag göra vattenbyten, eller är det sämre?

histronica
0

Ojdå - då lär det nog vara däri problemet är. Det rekommenderas ju med ett 20-25% vattenbyte 1 ggr i veckan eller iallafall varannan. Även om du inte vill dammsuga så bör du ändå byta vatten.

Ovsett pump så klarar den kanske inte av hur mycket avföring, rester mm som helst. Desutom om du nu skulle ha några döda äppelsnäckor så kan jag lova att de också förpestar vattnet…..

Det är ett kar på 100 liter. Samma vatten vecka ut och vecka in - då klarar ingen innerpump av att hålla bra bakterienivå hur länge som helst - jag menar - fiskar skiter och pissar de med, i samma vatten vecka in och vecka ut.
Nej, prova med att byta 25% av vattnet åtminstone var 10:e dag så ska du se att det blir bättre - dock finns inget hokus pokus genväg så det blir till att  börja med vattenbyten så blir nog värden bättre igen. Glöm inte vattenberedningsmedel så ska du se att fiskarna mår bättre snart.

Försök också hitta de eventuellt döda snäckorna då deras "lik" kan ligga och förpesta i karet.

Mvh Histronica

histronica
0

Vad det gäller slammet på stenarna. Tvätta av dem tycker jag. Allt får vara med måtta och jag skulle tro att det är mycket elaka bakterier på dem nu som inte kan vara någon fördel att ha kvar.

De har väl blivit för att pumpen inte rått på hur mycket skit i karet som helst och överskottet som pumpen inte klarar av lägger sig som en icke trevlig slemmig hinna mellan stenarna.

Slamsug gärna en gång iallafall och gör ett litet delvattenbyte, denna gång tror jag inte det skadar utan att det behövs så ska du se att fiskarna kommer att må bättre.

Mvh Histronica

Stephanie
0

Snäckorna har ätits upp snabbt gissar jag, för jag har bara hittat tomma skal. Jag låter självklart inget ligga dött…

Det är inte heller något slam på stenarna. Men som jag sa - när jag river i akvariet av någon anledning, sätter ner växter i gruset eller något annat, så virvlar det upp en del. Jag antar att det är rätt normalt?

histronica
0

Ok. Tolkade det som att du inte visste hur många snäckor du hade kvar för att du inte hittade dem :-/

Lite blir det väl när man planterar något men det ska inte "virvla upp en del" tycker jag.

Det är svårt att vara exakt då jag inte vet hur länge karet varit igång och hur länge det stått utan att du städat i det? Men regelbundna vattenbyten och åtminstone en dammsugning nu när det är dåliga värden - så vänder nog värdena till det bättre.

Ut med lite gammalt och in med lite nytt då och då - så ska du se att det blir bra igen. Innerfiltret sköljs av lite när det inte är något drag i den längre - för då är den så full att den inte orkar dra flödet runt som den ska.

Eidesdotter
0

Håller med histronica.

Lite slamsugning för att få bort sånt som ligger löst och inte sjunker ner i sanden/gruset, och absolut regelbundna delvattenbyten behövs. Inget hysteriskt tvättande och städande alltså, det är ju inte bra, bara så att man håller allt på en balanserad nivå. Det är ju ett mkt litet och framförallt slutet system vi har i våra akvarium, oavsett hur många liter det är på.Glad

I en bäck eller flod är det ju helt OK att det samlas slam och restprodukter på botten, för där förs ju vattnet hela tiden vidare. I akvariet kommer det ju ingen stans om vi inte byter vatten då och då.

Själv kör jag med 10-15% varannan vecka i mitt 222 liters, men 20-25%/veckan kanske är bra för ett mindre kar.

Bra att komma ihåg är att allt för stora vattenbyten (i mina ögon mer än 30% på en gång) kan rubba balansen så mkt att ammoniakförgitning uppstår, så lite och ofta hellre än mkt och sällan.

Som redan sagts kan pH-sänkning behövas. Kolla ditt pH och sänk om det är onödigt högt.

Nitrivec kan också vara bra att pytsa i så att de goda bakterierna får övertag. Och mata minimalt eller inte alls tills det stabiliserar sig.

Stephanie
0

Så en 10l hink varannan/var tredje dag skulle vara lagom nu till en början?

Eidesdotter
0

Det blir ju väldigt ofta förstås… Kanske bättre att köra med 1 gång i veckan? Om det inte är så att dina värden var så dåliga att vattnet verkligen måste bort.

Jag har haft salt i mitt kar för att behandla sjuka fiskar och håller på att byta ut det vattnet nu. Det gör jag med 10% varje dag i en veckas tid. Efter det kommer jag att byta 10-15% varannan vecka.

Men så täta vattenbyten är ju inte att rekommendera annat än i akuta eller speciella fall, som t.e.x nu med saltet som ska bort (främst för växternas skull) Jag vet uppriktigt sagt inte om detsamma gäller för ammoniak i akvariet. Hoppas nån annan här vet.

Med "hellre lite och ofta än mycket och sällan" menade jag mer att upp till 20% (eller vem man nu väljer att lyssna på, finns många åsikter därGlad) i veckan är att föredra framför att byta ut hälften eller allt nån gång i halvåret eller så. Fick lite bilden av att det var så det varit förut…?

Och som sagt: ha i vattenberedningsmedel i allt nytt vatten du tillsätter.

apistogramma
0

läste lite i tråden… hur man gör med vatten byten är såååå olika vi byter vårt  vatten ungefär hälften och lite mer i varje akvarium som vi har varje vecka, men det beror på att nästa alla våra akvarium är överbefolkade med fisk…men i våra akvarium som vi har till sällskap uppe i lägenheten där byts det inte så ofta… för där är det inte så många i varje akvarium….men dock behöver alla akvarium bytas med vatten och slamsugas då och då…oftast är det ett jobbigt jobb att göra som jag förstår så använder du hinkar och springer med… satsa på en lång slang som går från akvariet till brunnen på toa och ha koplingar till den så att du också kan fylla på med samma slang.. tror det gör det lättare att byta vatten åt dig…rör runt i vattnet under hela bytet….sen har du paletter såg jag dessa är och blir ganska stora firrar och vet att sådana kan faktisk både döda snäckor och andra firrar… så jag antar att dina guppyn också är triangelguppy då kan jag med ens säga att dessa hinner ej att simma ifrån paletter skulle nog rek i så fall Guppy med mindre fenor ex rundstjärtar mycket fina Guppy sånna med…. hoppas det löser sig för dig…..SkrattandeSkrattande

Stephanie
0

Som om inte det vore nog, så gick min doppvärmare sönder! Den hamnade ovanför vattenytan (har satt den högre upp, men glömde det Skrikandes) vid vattenbytet, och det började lukta bränt - ena halvan hade blivit kokhet och det blev grillad andmat på den. SUCK.

Vet inte om vi har tillräckligt varmt hemma för att hålla akvariet utan doppvärmare… Temperaturen låg på ca 19 grader när jag kollade igår, men frågan är om det sjunker ännu mer… Obestämd

Eidesdotter
0

Ojdå, jobbigt.

Jag använder inte doppvärmare och mina akvarier håller alltid ett par grader över temperaturen i rummet. Har svårt att tro att vattentemperaturen skulle sjunka under rumstemperaturen, men det beror ju på hur akvariet står förstås. Står det intill en kall yttervägg kan det ju sjunka lite mer…

Platy och Guppy tror jag inte lider av 19 grader, men det är kanske värre med Paletterna.

Stephanie
0

#16 Hur är det med äppelsnäckorna och malen (kommer inte ihåg vad det är för sort)…

Eidesdotter
0

Har noll koll på snäckor, men googlade nyss och det verkar som att de inte ska ha under 18 grader. De blir mer och mer inaktiva ju längre temp. är och vid 18 grader tycks gränsen gå för vad de fixar.

Malen är omöjligt att säga då du inte vet vad det är för sort. Men ett par hållpunkter får du här:

Ansictrus (skäggmunsmal, antennmal) - från 23 grader

Corydoras (pansarmal) - tror inte jag sett någon som vill ha lägre än 22 grader

Stephanie
0

Det verkar ha lugnat ner sig nu Glad Jag har faktiskt stoppat ner doppvärmaren igen, det verkar inte vara något fel på den alls och den håller tempen stadigt på 26 grader igen. Dock ska jag lämna in ett till prov på vattnet och se.