Vad är det för snigel?

Genom lite googlande har jag kommit fram till att det är en sandsnäcka.
Den måste ha kommit med mina växter, kollar dock alltid igenom växterna och en 8mm snigel borde jag inte ha kunnat missa 
Hur stora blir dessa sniglar?

det är säkert en malaysisk sand snäcka du har där..den gräver ner sig i sanden och bökar runt där.
det kan ha följt med när du köpt nya växter eller nåt till akvariumet.

de växer rätt så fort och när du ev fick med de var den nog inte mer än nån millimeter..
de blir väl runt 1- 1 1/2 cm
Den var rätt söt ^^

Ja, visst är den .. alltid trevligt med oväntat besök mä 
Glöm inte bjuda på kaffe! Eller hur det nu var.. XD

De går inte .. Kör på Zoegas, gevalia e portat 
Men du! Det där som man maler själv är underbart, det som heter Africa Tattoo eller nått sånt (: Kör egentligen själv på Zoegas ;)
.. Eller det kanske inte var gevalia.. O_O .. Jag måste kolla sen! XD

Hmm, inte ofta ja maler sj (litta lat så sett) men .. kolla upp de o säg till, kan ju allti va gott o variera litta 
Pappa hade slängt påsen -.- Men det är en zebra i silouette med en orange solnedgång
Den finns tydligen som färdigmalet med :D

Får hålla utkik i afären nästa gång man e där 

Hittade ännu en ny snigel idag.
Jag gissar på att det är en skräpsnigel, varianten man inte vill ha i sitt kar så för tillfället har jag satt den i karantän 
Jag hade däremot fått för mig att skräpsniglarna alltid var helt gula och blev därför aningens paff när jag hittade denna, den har ett svart mönster (ser enligt mig rätt fräck ut), den har däremot den typiska platta kanelbulle formen som skräpsniglarna har.
Det är en dålig bild, sniglen är ungefär 5mm i diameter och jag var tvungen o använda zoomen en aning.
Är detta en vanlig skräp snigel?
tycker det ser ut som posthorn, men det finns de som kan det här bättre än mig.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Ja, posthorn är det nog katten … Fick föe mig att det var skräpsnäckorna som var som platta kanelbullar i formen.
Vad heter skräpsnäckorna? så man kan googla på dom med.
Håller med #13, posthorn..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Dammsnäcka är skräpisen :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag tackar för hjälpen.
Snäckan har nu åkt ner i mitt yngel/räk kar. Jag utgår från att det är en posthorn och med det mönstret så är jag glad att jag satte den i karantän ist för o ta bort den!
Det är en posthorn, såna ser jag som skräpsnäckor då jag inte ens tycker de är fina :P Plus att de blir så äckligt många :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Hehe, då kan det mycketväl hända att jag köper några helenor av dig om några månader 
Jag tyckte mönstret på den var så fräckt, synd att det inte finns på äpplen!

utan tvekan en sandsnäcka hehe
dom föder levande ungar och förökar sig fort och anledningen till att du nog inte har sett den är för att den bara är uppe nattetid och på dagen ligger den nergrävd i gruset.
den är en väldigt duktig grusstädare när den bökar runt i gruset!