Sniglarna anfaller!
Hejhej, jag har ett relativt nytt akvarium. Köpte för 2år sedan, fylldes med vatten, växter o fiskar för ungefär 1-2v sedan. Nu är det såhär att man får ju alltid lite gratis sniglar när man köper växter som sedan flyttar in.
Nu är det så att jag hade typ 2st sniglar för några dagar sedan. Nu är det 11st jag kan se, varav några av dom är VÄLDIGT små. Alltså. What to do? Gör de någon nytta alls? Har snart fler sniglar än fiskar är jag rädd för. 

Jag vet att ni veteraner säkert tycker svaret är jättelätt men jag har aldrig haft ett eget akvarium. Hehe =)

Det går att köpa snigelätande snäckor ;) Dom heter Antome Helena, dom är jätte effektiva vad jag har hört :)

Det finns även snäck ätande fiskar så som prakt botian, kan vara ett alternativ om du har tillräkligt stor kar.
Snäckorna i sig gör faktiskt nytta, dom äter alger o gör ett bra jobb.

dom där skräpsnäckorna smutsar ner mycket mer än vad dom gör rent! ;)
Det råder delade meningar om snäckor märks det.. Jag tycker inte det är så farligt om det är lite snäckor i akvariet men som sagt så blir vissa arter väldigt många, väldigt fort och då känns det inte så kul.. man vill ju kunna se sina fiskar oxå, hehe. Sen tycker jag det verkar som att om det blir för många snäckor så räcker algerna inte riktigt till och dom små rackarna ger sig på växterna, och det är ju mindre roligt. Snäckätande snäcka är ett bra alternativ, dom förökar sig inte i alltför snabb takt heller. Äppelsnäckor kan oxå minska beståndet av "skräpsnäckor" då dom brukar vara ganska duktiga på att äta upp deras ägg.. ; )
Annars så finns det ju mindre arter av botior än just Praktbotian som oxå äter snäckor. Botia striata blir inte lika stor och den är oxå fredligare än många andra botior. Dvärgbotia är oxå ett alternativ.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Mitt ena kar e fullt av posthorn, det är med råge det renase av de två karen, inte en alg! O jag har inte märkt att dom skitar ner så värst.
Om man tycker att det är snyggt eller inte är ju en smak sak, jag tycker bara det är snyggt med några skräpsnäckor .. Jag tycker klart också att det ska vara lite alger i ett kar för att det inte ska se ALLT för konst gjort ut!
Jag har dock aldeles för många "äckel snäckor" för att det ska vara snyggt, för tillfället låter jag dom frodas så att dom senare kan bli mat åt helenorna 

Jag tror mitt kar ligger på 100L. Inte helt säker men tror det var 100L eller 110L. Jag har bara 12st neontetror just nu..och 11st(kanske fler idag) skräpsnäckor. hahahah 
Får fixa nåt mot dom, de blir ju så många på så kort tid!
Tack för hjälpen =)

mata sparsamt är mitt råd eller höj tempen det bör neon tetror klara, vid inköp av nya växter lägg dessa i 1 tsk alun och 1liter vatten sen skölj dessa nogrant ta nagel peta ut med bladen ta bort ägg som sitter på dessa.. snigel ätande snigeln är också ett tips men dessa äter en snigel i veckan ungefär har också hört att dessa kan döda många utan att äta upp dessa.. har några sånna själv märker ingen skillnad i akvariumen där de finns. så här dödar de ingen mer än de äter..