Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 3518 ggr
Anken
0

Hypanciastrus zebra

Är det någon som har en sån? Såg att de hade såna på akvarielagret i sthlm. Sjukt fina är dom! Lite för dyra för mig tyvärr.

Hypanciastrus zebra (sök google)

GuUuLd
0

Ja jag har 9st såna..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Anken
0

#1, Har du haft dina länge? Är de svårskötta eller tror du nybörjare kan ha såna?

GuUuLd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 De är defenitivt inget för en nybörjare. Hypancistrus Zebra(L046) är bland de dyraste och till viss del känsligaste malarna du kan hitta. Man bör ha koll på vattenvärden så man inte får nitrit/nitrat osv. får man det stryker de lätt med.

De vill även ha väldigt starkt flöde på vattnet i karet.

Priset (som är ca. 300kr/cm fisk) ligger där det gör för att de är utrotningshotade och att det är importförbud på dem.

Jag köpte mina första i mars/april, 2 av dessa är döda och det svider en hel del i plånboken när de dör kan jag säga. Vår ena fastnade i akvariet och den andra dog pga. nitrit som uppkom när vi var borta en vecka.

Nu köpte jag 7st till här i veckan och de mår prima.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

BrallarN
0

Låter som en ganska stor investering att köpa 7 sådana för dom är väl åtminstonde 4 cm när man köper dom så det blir ju hur mycket som helst

GuUuLd
0

#4 det behöver inte bli hur mycket som helst. Köper du såkallade muppar (sådana som har en defekt fena eller är plattnosad) så kostar ju inte dessa så mycket. Jag köpte några såna också, då det inte är något som går i generna så kan man odla på såna också.

Dock säljs ju inte muppar i butik utan då dår man köpa av någon som odlar zebror.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Sloj-border
0

guud! jag älskar dom där malarna!!

Anken
0

Okej, tack för svar. Riktigt fina malar faktiskt! Hoppas de går bra med dina nya nu. =)