sötvattenskrabba?
Finns det sötvattenskrabbor? Hur är de i temperament och hur stora blir de?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Det finns några sorter av sötvattenkrabba, dock förökar dom sig i bräckt vatten… eller om de va bebisarna som levde i bräckt vatten kommer jag inte ihåg nu!
Krabbor är rätt tuffa, dom klipper fiskar om dom får tillfälle och möjlighet.
Det största misstaget folk gör med krabbor är att tro att det är en fisk.. FY på er! En krabba spenderar mer tid ovanför vattenytan än under, så ju mer landdel du har, desto gladare krabbor har du! Storleken kan nog variera en del, jag är rätt osäker på den frågan.
Sesarma bidens - mangrove krabba eller rödklo krabba som dom kan heta i sverige, är den vanligaste sorten… klarar sig ganska bra i ett akvarium MEN Bör ha nått som tar dem upp ovanför ytan.
Geosesarma sp. finns i några varianter. Själv har jag en som heter mandarinkrabba och jag hittar inte fullständiga latinska namnet på den.. den är orange, ganska mörk i färgen! Du kan finna bilder på mina i mitt album. kan va något aggressivare.
Du har också en rätt populär variant som heter Geosesarma sp. vampyr, enkelt kallad vampyr krabba och dom e lila med vit rygg.
Samtliga nämnda kan bli upp emot 4cm över skölden. Och samtliga nämnda ska ha en mangrove rot tillgänglig i karet då dom äter av den.
Det finns fler, men detta är alla jag känner till! Det finns en person på zoopet som heter Wilda som är jätteduktig på krabbor, henne har jag pratat mycket med. Du kan även kika in på min tråd på zoopet HÄR
Fråga om det är något mer du undrar, ska försöka svara så gott jag kan!
Bifogar en bild på min hane av mandarinkrabborna

Trevligt att denna tråden kom upp just idag då jag gjort misstaget att jag gått och köpt en sötvattens krabba för ngra timmar sedan. I affären så hade dom krabborna i ett vanligt akvarium(altså utan landdel) och han sa att dom klarade det men nu blir jag ju osäker för dom snackar mycket skit i akvarieaffärer även om han jag fick tag idag verkade ha bra koll. borde jag fixa en landdel till min lilla krabat då eller ?