Nu är mitt 150 l akvarium inrett:)
Hej!
Ja nu är det såhär att jag köpte ett nytt akvarium för ca 2 veckor sen.. drog igång det direkt med växter och grus och satte igång pumpen och värmaren.. sen vänta ca 1 vecka sen igår köpte jag fisk till karet:)
Det blev: 1 röd leopardpleco
4 st korall platy
2 st silver haj
2 st scalarier
sen hade jag sen tidigare: 3 st Sorgmanteltetra och 3 st äppelsniglar som jag stoppade i karet..
Så nu undrar jag tycker ni det låter som en bra blandning? bilder kommer.. men jag tycker karet ser bra ut.. det ser inte trångt ut.. och fiskarna simmar i "sina" grupper..
Jätte fina fiskar :)
ingen?
nu har jag lite bilder som ni kan få se:)
ingen bra kamera men ni kanske ser något iaf:)
Här kommer en på scalaren och en äppelsnäcka:)
Jag har inrett akvariumet med en "sluttning" så det är den ni ser där oxå..
Det ser fint ut det där :)
Vad tänkte du göra av silverhajarna när de vuxit ur karet? Förhoppningsvis så växer de långsamt så du hinner hitta på nåt :)
Dock är det ju en stimmfisk (man ska minst ha 6 st av stimfiskar) så egentligen tycker jag att du ska lämna tillbaja dom, för ditt kar är egentligen på tok för litet för silverhajar, tyvärr… :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
tack:)
i djuaffären sa dom att dom växer sagta och anpassar sig efter storlek dom få plats med.. men om jag skulle märka att det blir för trångt så får jag hitta nytt hem till dom..
Läste på nätet att dom ska vara minst 2 st.. :/ hmm hoppas dom inte känner sig ensama..
nu verkar dom trivas super bra iaf.. men annars har min mamma ett jätte stort kar så jag får flörta lite med henne isf;)
hmm dumt att dom inte sa det på djuraffären för ajg sa vid massa tillfällen att jag har ett kar på 150 l.. hmm hon borde ju ha reagerat!:O
Hm, djuraffärer är inte alltid dom man ska lyssna på… Tyvärr :(
Sen är dom lättstressade också, och vad jag vet så är scalarer väldigt stressande objekt :(
Hm, Jag personligen tycker inte man ska ha silverhaj på mindre än 600l…
Att en fisk apassar sig stämmer till viss del… Själva storleken på fisken kan variera liiiite, men dess organ växer sig stora och skapar komplikationer för fisken :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
okey:( bra att du skrev och förklarade.. får se hur det blir.. men blir nog så att dom nog flyttar till mamma som bara har några fiskar i sitt stora kar..men vill nog att dom sak stanne ett tag nu medans dom verkar trivas så bra.. men om jag märker att dom blir stressade eller växer för fort ja då får dom flytta..
Jag tyckte det blev jättefint! Vad har du för bakgrund i akvariet? Känns som jag frågar det i många trådar men jag vill skaffa en ny bakgrund till mitt akvarium så vill skaffa ett snyggt ett ;)
Tack så mykt ja jag blev hel nöjd med det gillar speciellt den stora vita stenen som vi köpte med:)
Ja det är en bakgrund ifrån djurmagasinet jätte fin tyckte vi oxå.. inte så dyrt heller tycker jag .. gav nog ca 60 kr för den hela biten:)
Får ta det väldigt lugnt med maten när det blev såpass många fiskar så snabbt. Mata med flera dagars mellanrum och bara lite åt gången.
#11 Organen fortsätter INTE att växa även om kroppen inte blir normalstor. Missbildning av kroppen kanske kan bli. Men organen anpassar sig efter kroppens storlek och fortsätter alltså inte att växa. En myt som tyvärr blivit sanning efter att ha skrivits många gånger på forum.
Aight, det är hur som haver inte snällt mot fisken och den lider :P
En människa slutar nog också växa om den får leva i en "skokartong" från födseln ;)
Aldrig bra med små akvarium till fiskar som behöver utrymme. Tyvärr är det nog inte alltför ovanligt att såkallade nybörjare hamnar i den sitsen.
Sant sant, Skönt att många av dom hittar hit bland annat och får råd och så :)
Tack för alla svar!:)
#14 Har varit och kollat på djurmagazinet men bara sett vanliga pappersbakgrunder och detta ser ut att vara mer "utstickande" och verkligt. Måste kanske fara dit igen och kolla noggrannare :)
#20 nej det jag köpte var en vanlig pappersbakgrund men vi har även köpt en jätte stor vit sten som står i karet kanske den du såg?
#21 Jaha, det såg verkligt ut ^^ Nej, det var bakgrunden, såg ju stenen också, men :P
hehe ja jag tycker oxå att vi fick tag på en bra och fin bakgrund och fiskarna verkar ju lugna med den så allt står rätt till:)
Fiskarna verkar fortfarande ha det bra här hemma!:)