mosaikgurami känsliga?
Har nu fastnat otroligt mycke för mosaikguramis. Har just nu bara 6 glödbandstetror i akvariet(112l) och några äppelsnäckor. Akvariet är ganska nyuppstartat. Borde jag vänta med att skaffa mosaikguramis ifall jag skulle få en nitritspik, eller kan de klara ett lite högre nitritvärde?
Ingen fisk mår bra av nitrit jag hade väntat till karet är i balans
Hur länge har det varit i gång ?
// Patrik
Det har varit igång i 2 veckor, med 6 glödbandstetror och några äppelsnäckor

Jag skulle vilja säga att det är bäst att vänta en vecka till. Nitritspik kommer vanligtvis efter ca 2 veckor och då glödbandstetror är relativt små så kan vattnet varit skonat från större påfrestning.
Släpper du nu i mosaikguramis i detta känsliga skede så finns risken att du skyndar på ev nitritspik, tycker jag.
Alla får givetvis inte nitritspikar men jag hade för säkerhets skull väntat en vecka till innan jag släppt mer mosaikerna. Men det är bara min åsikt :-)
#3 oki tack:) Ja men då lugnar jag mig lite. Från att ett nitritvärde börjat höjas mot en spik, hur lång tid tar det tills allt är normalt igen ungefär?

När jag hade nitrit så tog det ca 1,5 vecka innan jag kunde släppa i nya fiskar och nitritet var borta.
#5Oki tack, bra att ha en liten fingervisning om hur lång tid det kan ta ca
Vad tror ni om att köpa bara 2 mosaikguramis till att börja med?En hane och en hona.Och sen kanske öka på med en hona och en hane till
Har läst på allt jag kan hitta om Mosaikgurami och på vissa ställen står det att man ska ha 5 st, andra säger att det räcker med ett par(hona+hane), och på nåt ställe står det att man ska ha flera för att göra dem trygga men alltid jämt antal honor och hanar så de kan bilda par…suck

Jag vet inte det här med antalet men jag vet att en vuxen Gurami kan bli ca 10cm i kroppen som vuxen. Det beror vell kanske på hur myckety fler fiskar du vill ha eftersom om du skulle ha 5 st vuxna guramis så skulle dom nog ta ganska stor plats i framtiden. Dom är ju ganska små när man köper dom men dom växer ;)
#7 jo jag vet att de kommer ta en hel del plats, men det gör inget, de är så fina:)
Tänkte bara köpa ett litet stim Guppy sen längre framöver och sen är jag nöjd. Så det är ingen fara. Vill inte gärna ha hur mycke olika fiskar som helst. Det ser mest bara rörigt ut tror jag.
Så mina glödbandstetror, ett par mosaikguramis, ett stim guppy och de fina rosa/lila äppelsnäckorna som städar. Det tror jag är lagom:)

Det är mer att dom ska ju kunna trivas också och kunna ha simytan som kräfs för att dom ska må bra.

#6 Jag har 3 mosaiker i mitt 120 l och det tycker jag är ett lagomt antal. 1 hane och 2 honor för att hanen ibland kan vara väldigt agressiv mot honan när han är lekmogen. Har man då två honor så har han fler att jaga och honan blir inte så stressad då.
Att ha flera hanar ihop är inget att rekomendera i ett akvarium under 250 liter anser jag. När hanarna blir äldre så är de väldigt agressiva mot varandra när de bildar revir och då kan det gå hett till.
MVH Erika :)
#6 oki tack, ja det låter ju vettigt:) Tror jag kör på det:)
Tänkte först skaffa 2 honor och 2 hanar men då kanske 1 hane och 2 honor är bättre då.

Köp bara för jösse namn inte 1 hona och 1 hane
det gjorde ju jag för ett tag sedan dum som jag var (marmorgurami)
-affären sa de var ett par, så jag tänkta att då kanske det går.
De skulle få gå i mitt snäckkar men fasen heller - hanen höll ju på att jaga ihjäl honan. Hon fick inga märken på den tid de hann vara tillsammans men så fort det blev mat körde han undan henne och antagligen oftare ändå - för till slut var hon bara på botten och gömde sig under en mossa…
Så den hannen fick ett nytt hem och honan går nu med mina regnbågar i avvaktan på vad i hela friden jag ska göra med henne men då regnbågarna är snälla så stimmar hon faktiskt riktigt bra med dem och är framme hela tiden nu.
Så hon är säkert lyckligare nu än hon var med hanen men det känns inte bra i allafall - hon borde ju hellre vilja vara med sina artfränder (snälla sådana…)