Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1322 ggr
takykardi
0

Nybörjarfiskar och växter.

Hej, nu skulle jag vilja ha förslag på lättskötta fiskar och växter. :)

OzzysMatte
0

Jag är själv nybörjare men mina tips på lättskötta fiskar och växter är

Fisk: tetror(glödbands,neon osv)platy, guppy(vissa jättetåliga, andra jättekänsliga)

Växter: vattenpest, svärdplanta

Men sen beror ju mycke på hur stort akvarium du har och vad du hade tänkt dig för typ av fiskar, stora små osv

Vissa fiskar trivs ju inte med andra fiskarter, vissa fiskar måste gå i stim för att trivas…

Sen gäller det att starta långsamt och försiktigt med akvariet. Inte stoppa i mer än några få fiskar de första veckorna och ha noga koll på vattenvärderna, speciellt nitrit. men allt detta vet du kanske redan :)

takykardi
0

Okej, tack så mycket!

Jo, jag har suttit och pluggat hela kvällen. :D

Vet du eller någon annan ungefär hur många, t.ex Guppy, man kan ha i ett 120 l akvarium ? Vill ju inte ha skaffa för många. :)

takykardi
0

Nu börjar jag också undra om man måste ha en bakgrund på sitt akvarium ?

OzzysMatte
0

#2 det beror ju helt på hur mycke överig fisk du hade tänkt dig. Tror att Guppy bör vara minst 6 st eller nåt för det är ju en stimfisk så de vill ju ha lite kompisar.

Ska du bara ha Guppy så kan du nog ha en hel del i 120L

#3 en bakgrund är bra, för det lugnar tydligen fiskarna. Inte "insyn" från alla håll liksom :) Finns ju bakgrundsplancher att köpa i din zoobutik som man kan tejpa fast på baksidan akvariet, eller så kan man sätta dit nåt eget, måla nåt eget,en pappskiva tex.  Jag har tejpat fast en svart handduk på baksidan. Tycker det svarta gör att fiskarna syns bra, är en bra kontrast till färgglada fiskar(som tex guppy:)

takykardi
0

Okej, tack !

Okej, då tror jag nog att jag klistrar dit någonting mörkt, tycker inte att sånadär bakgrunder man tejpar fast brukar vara så snygga, men vi får se. :)

heffaklump
0

Jag troor nog inte Guppy är stim fisk faktist. Det är mer att man måste ha minst tre honor per hane för att han inte skall jaga ihjäl honan under hans intesiva uppvaktning. Guppy förökar sig otroligt fort också, så ungefär var tredje vecka så får honorna en kul på ca 15 yngel och dom kan snabbt öka i antal (om man nu inte har någon fisk som äter yngel då).

daikai1
0

vad e d man räknar? 50l = 5 max, sen är det nog 1cm fisk/l vatten