Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1332 ggr
pernillaa
0

Oootroligt alltså!!!!!!

Hahaha. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Måste bara berätta vad som just hänt. Trodde inte det var möjligt.

Igår fick min fiskhona bebisar, tror att det var igår, kan ha varit i förrgår också. Hon började föda i samband med att jag tömde ur akvariet för att kunna lyfta ner det från möbeln som var alldeles fallfärdig. Såg bara att det låg yngel på botten av hinken med alla fiskarna så jag flyttade över alla fiskarna till en hink med ett durkslag, sådär tillfällig lösning för att avgöra vem det var som skulle ha bebisar. Ställde hinken i duschen bredvid alla stenar som jag höll på att skrubba rent. Hon fick ungarna, jag gjorde iordning akvariet och satte tillbaka alla fiskarna. Frid och fröjd.  Tyckte att det saknades en men tänkte att dom är ju ena djävlar på att gömma sig så jag tänkte inte nå mer på det där.

Idag när jag skulle duscha sonen så föste jag undan stenarna för att göra plats… och vad får jag se?!

Jo, honas som saknades….VID LIV!

Hon hade visst hoppat ur och landat bland stenarna på golvet och som var har det visst legat en liten ansamling vatten bland stenarna, så hon hade klarat sig till nu! Helt otroligt!

Men inte nog med det….

Bredvid henne låg ett yngel, som också var vid liv! Då har hon legat där och fött, stackarn, och ett yngel klarat sig. Tyvärr krossade jag resten av de 4 ynglen när jag började fösa ihop stenarna. Honan som nu är tillbaka i akvariet ligger på botten och flämtar. Hoooppas att hon klarar sig. Mår så dåligt att jag inte letade vidare efter henne, djävla klant. =(

Och det lilla ynglet ligger i yngelkaret med gårdagens andra 30tal yngel, på botten tyvärr också, väldigt blek och på sidan. Ser mörkt ut ändå. =(

Men jag fattar inte att honan och ynglet klarat sig så länge…

Kollade nu…ynglet är vitt i färgen nu tyvärr, orörligt, tror att det har dött. Mamman ser sämre ut också. Vilken tragedi!!! =(

Uppdaterar sen och berättar om hon klarat sig eller inte… men jag tror inte att hon kommer att göra det tyvärr.  =(

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

missaz
0

Oj! Hoppas mamman klarar sig! Otrolig historia som borde få ett lyckligt slut…

pernillaa
0

Nä se på fan, nu har hon flyttat på sig en bit upp i en annan växt och hänger där och vilar, nu mycket piggare. =D

Kaaanske kanske kommer åtminstone hon klara sig. Synd på ynglen men jag har ju 30 till ändå. Stackars hon, borde kanske skicka henne till en fisk-psykolog efter det här traumat…..

…hade fan gjort det om det fanns någon sån.

heffaklump
0

Haha det blev ju ett nästan halft lyckligt slut då ;) Vad är det för fisk föresten? :P

pernillaa
0

Nu har hon klämt in sig halft in under en sten och ligger där och pustar. Vi får se hur det går. Vet nog inte säkert förrän imorgon.

Det är en Platy, en helröd.

[LucyInTheSky]
0

Jag hittade en svärdbärare i en blomkruka en gång.. Förvånad Vid liv! Helt otroligt.. Jag tog den och stoppade tillbax den i akvariet. Den lever idag.

Fattar inte hur det gått till men jag gissar på att den hoppat ut då jag rengjort.. Och jorden måste ha varit fuktig.. Eller så har den åkt i en kattmun men då borde den inte överlevt..

pernillaa
0

Haha, ja så kan det gå. =) Var den långt ifrån akvariet då?

Honan har flyttat på sig ett flertal gånger och det blir med kortare mellanrum varje gång. Det verkar rätt stabilt nu, men hon ligger mest på botten och vilar sig. Hon flämtar inte på samma sätt nu så förhoppningsvis går det åt rätt håll. Synd på ynglen bara. =(

Haha, tvärfick migrän när jag upptäckte honan och en förkylning bröt ut plötsligt efter det. Hahaha, jag är inte särskilt stresstålig….

missaz
0

skönt att det verkar gå åt rätt håll!

Sloj-border
0

oj shiiit! :OO! :D

pernillaa
0

Honan dog tyvärr inatt. Gråter

Usch vad hemskt… har världens sämsta samvete för att jag inte såg det. =(