skaffa kampfisk
Behöver lite tipps och råd. jag funderar på att ha ett kampfiskakvarie. Hur stort bör akvariet vara?
Jag har en petbox i största storleken. kan den fungera?
Vatten ph?
trivs de bäst själv eller kan man ha en hona och en hane eller 1 hane och två honor?
Hur ska vattennivån vara? mycket flytväxter har jag hört är bra.
Fungerar en luftpump med en syresten bra eller måste det ha innerpump?
Vad äter de helst? flingfoder eller levande foder som mygglarver?
tuggar de på växter. vilka fiskar kan med fungera tillsammans med Kampfisk? eller räkor?

Emh… En petpox fungerar fin fint till en Kampfisk hane :) Jag själv skulle inte rekomendera att ha en hane med honor för antingen så kommer han bli nästan överstressad av att överhuvudtaget se honorna + att han kommer jaga dom. Det kan också hända att honorna mobbar honom (vilket har hänt mig).
Det behöver nog bara vara normalt ph värde, kampfiskar är ganska tåliga fiskar.
Vattennivå spelar nog ingen större roll.
Flytväxter uppskattas alltid då hanarna gillar att bytta små skummbon ;) Det kanske inte ska allt för mycket växter då dom måste kunna ha lite svängyta med sina långa fenor :P
Jag själv har en vanlig pump i mitt kar med hane och det funkar utmärkt så länge inte det är så stort "sprut" på filtret. Det blir väldigt svårt för dom stackars små hanarna med sina lååånga fenor att simma med om det är för strömt. Eftersom kampfiskar i det vilda lever i istortsett sumpmarker där det är världigt syresfattigt vatten så går dom upp till ytan för att hämta luft så syressten tror jag inte är nåt måste.
Jag har lärt mig att kampfiskar kan vara riktigt kräsna med fling foder. Dom tar typ två flingor sen spottar dom ut resten -.- Men mygglarver (svarta/vita, frysta/levande) uppskattas mycket! ;)
Kampfiskar tuggar definitift inte på växter ;) Barber, tetror och svärdbärare/mollysar KAN tugga på kampfiskhanarnas fenor och hanarna kan även tugga i sig en och annan fisk (vlken jag ahr varit med om flera gånger). Det är också ganska individuellt, vissa bryr sig inte om andra fiskar medans andra blir rasande eller jätte rädda. Snäckor och räkor går säkert bra tillsammans med en hane :)
Nu har jag skrivit det mesta utifrån mina egen erfarenhet ;) Om någon tycker något här låter heeelt fel så rätta mig gärna.
Mvh Linda