Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 3104 ggr
[Sniff]
0

Guppys för/nackdelar

Jag skulle vilja ha guppys,  vilket typ av akvarium vill de ha mm? Någon som skulle kunna berätta lite för mig om dessa fiskar?

BrallarN
0

De är jääte tacksamma fiskar som finns i alla olika förger och former. De behöver inte stort akvarium jag har mina i ett 35 l och dom förökar sig som kaniner så om man inte har så stort så bör man sattsa på ett kön

Sloj-border
0

dom gillar ganska strömt vatten och som BrallarN säger så behöver dom inte så stort akvarium mm. :) väldigt lättsamma fiskar :) men förökar sig som, ja, jag vet inte vad :P

BrallarN
0

det är ganska vanligt att djuraffärer har ngt litet set med allt man behöver såsom pump  och liknande jag var på hornbach igår för jag hörde ett rykte om ett dom hade billiga akvarium och det hade dom och där hade dom ett 50 l set för 800 kr tror jag som var komplett förutom vatten, sand och fiskar.

[Sniff]
0

#1- #3 Tack;) Okej, vad tror ni är det minsta akvarium man kan ha dem i då? Och hur många bör man ha?

Sloj-border
0

du skulle nog kunna ha ett minst 20 L kar till dom ;) men då kan du inte ha så många ;)

sussa08
0

Nackdelen är just att de blir lätt för många :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

CaithSith
0

Jag skulle välja MINST ett 60L kar.. 20 blir så trångt.. Min personliga åsikt bara. Sen som sussa säger, det blir lätt fisksoppa av det hela, kan vara en nackdel:p

BrallarN
0

Hade jag sattsat på litet så hade jag skaffat dom i ett 20 liters kar kanske 3-4 hanar  då dom är finast och då blir dom inte fler och sedan kanske ngn mindre snäcka för renhållning

KerstinL
0

Den minsta rekommenderade storleken på ett sällskapsakvarium är 40 liter, har man mindre så ska det vara ett artakvarium med fiskar som lever i små vattenmängder i sin naturliga miljö eller en tillfällig "bostad" till yngel/havande/sjuka fiskar. Jag tycker det är rent ut sagt idiotiskt av djuraffärerna att rekommendera små 20-30 liters som ett bra akvarium för tex Guppy, Platy mm..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sloj-border
0

jag har mina 3 Guppy i ett 30 L kar och det funkar jätte bra för mej :)

KerstinL
0

Det är inte det att det inte funkar, det mesta funkar för oss människor.., det som är grejen är vad som är bäst för våra små simmande vänner.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sussa08
0

Jag med Kerstin, skulle själv inte vilja bo i en etta på 20-30 m2 med någon annan :P allra minst med fler än en!

Jag har mina guppys i 300l, har man bara hanar, och särskillt i ett så litet kar så kommer det nog bli bråk också, tyvärr…

Ehm, ja… Man ska inte lyssna så mycket på vad djuraffärer säger egentligen… Det är som att gå till vårdcentralen när man är dålig, de kan antingen lite om allt eller inget om nåt, det senare är det vanligaste :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

fijja
0

Ni skulle se plastlådan dom säljer i min djuraffär till Kampfisk. ca 2-3 liter, tre stenar till Gråter Stackars fisk som ska simma omkring i ett sånt fängelse. Kan det vara lagligt enligt djurrättssynpunkt?

sussa08
0

Ja det var väldigt lite :/ Jag tycker ju man ska ha minst 10-12 l till en kampis :/

[Sniff]
0

Okej… Min kompis har ett 21 L… Men fiskarna får ju inte börja bråka:/

sussa08
0

21l till Guppy??

[Sniff]
0

mm. Jag vill ha fiskar och då sa hon att hon hade ett akvarium jag kan få. Sedan kollade hon och då rymmde akvariet 21 liter. Jag har kollat på massa fiskar, men vet inte vilka jag kan ha med det akvariumet:/ Kollar lite på blocket efter större… (A)

sussa08
0

I ett 21l kan du bara ha en Kampfisk, eller ett par killis :/ Asolut inge guppys :(

Vart bor du? finns en del som säljer kar här också :)

Lovizaa
0

#13 På djuraffären här har dom kampfiskhanar i 1L "låda"

Sloj-border
0

ja jag har sett en liten plastlåda på mindre än en halv liter!!!!! :'(

CaithSith
0

Du tjänar själv på att skaffa ett stort akvarium från början.. Det är mycket enklare att sköta och du kan ha fler fiskar i ett stort. Så är det ju finare med ett större. :)

Goldenalice
0

Det är lättare att hålla ett bra vatten i större va?
(Bra vatten kvalitet..osv.)

BrallarN
0

Balansen rubbas inte lika lätt i ett stort så värdena är ofta bättre

[Sniff]
0

Har kollat lite efter större, har hittat ett 56 L men tror inte jag får köpa det. Än. Mamma håller på att flytta, så ska jag skaffa fiskar blir det om ett tag, när vi kommit i ordning i den nya lägenheten. Så jag har lite tid på mig;)

CaithSith
0

Okej.. Låter mycket bättre :) Jag började med ett 30L, sen ett 54L, sen ett 60L. Ångrar mig i efterhand. Jag skulle köpt ett 100L ifrån början.. Så det är ett tips ;)

[Sniff]
0

#25 haha okej:P Får väl se till att jag inte gör om ditt misstag dåXD

Stephanie
0

Som jag - jag hade tänkt köpa två mindre akvarier ny för en vecka sedan (40 och 54l eller något sånt). Sms:ade mamma och förberedde lite argument. Mammas svar när jag kom hem, var att hon vill ha större Flört Så nu sitter jag här med två 105l som jag provfyllt med vatten, för att se så att de inte läcker. Det ena har droppat lite, så jag tänkte prova smeta på lite silikon och se om det hjälper. Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Sniff]
0

Nu har jag köpt ett 56 l och har några vackra platysar<33 Älskar dem(A) Snart kommer fiskbäbisar också:D^^

(Fiskarna fick jag av en jobbarkompis till mamma)

Lisa82
0

ett 60 - 100 liters akvarium är lagom till guppys tycker jag…då får ynglena plats också (förmodligen ynglar dem ganska ofta, är väldigt lättfödda.)Ibland kan man tom få med sig en gravid hona från djuraffären.

Man ska alltid ha minst två honor på en hane. Annars blir honorna ihjälstressade.

Det kan vara bra att bygga upp en del gömställen/grottor och ett område med lite mer tätare mellan växterna.

Guppys är fina eftersom att dem finns i så många olika färger.

Det är mkt lättare att hålla rent i ett större akvarium. Ett litet akvarium måste göras rent (byt det mesta av vattnet)minst 1 gång i veckan medan ett större görs rent (delvattenbyte = byt ca 1/3 av vattnet) varannan vecka ungefär.

Lycka till

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Mig-
0

har haft mina guppys i ett nystartat 60l i ca 2 veckor, när kommer honorna att yngla? (1 hane 2 honor)

Sloj-border
0

#30 det tar ca 20-25 dagar från när dom parar sej tills att ynglena kommer ut ;)  så dom kommer nog rätt så snart :)

Mig-
0

Tack! :P

[Sniff]
0

hehe, har väldigt många yngel nu;) XD

denaye99
0

men om man vill sälja fiskar så är ju Guppy rätt så bra eler hurSkrattande

sussa08
0

njä, de är rätt svårsålda faktiskt… om man inte håller på med en sspeciell, eftertraktad färg…

denaye99
0

men jag säljer till många det är många som väntar på att mina ska födas

sussa08
0

Då har du nog mer haft tur :) Bruka vara riktigt svårt att bli av med…

Eller du kanske har bra kontakter? :) Hur som hellst brukar det inte vara lätt alls att få sålt Guppy :P Om det inte är nåt speciellt med dom dårå XD

denaye99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men asså det är mina kompisar och deras föräldrar och kusiner och mina kusiner. och jag fick nytt akvarium

sussa08
0

aha, ja men då är det lätt :P Det ä inte alla som har så många i sin omgivning med akvarier och vill ha just Guppy :P

denaye99
0

men tror inte alla vet att det är Guppy hon sa nog bara fiskar

sussa08
0

"hon"? :)

denaye99
0

min kompis

sussa08
0

Okej… så det är bara en kompis som ska ha? XD jag fattar inte :P Men sak samma :)

denaye99
0

men asså för typ två sekunder sen hittade jag en till yngel i mitt nya akvarium så jag har 2

Mig-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inga runda magar ännu:(

ska hon yngla snart? hehe inget tålamod)Flört

[Sniff]
0

Riktigt fint foto!

Mig-
0

tackar, det är inte lätta att fånga fisk på bild;)

gss90
0

#13 Rent lag mässigt e de vell ok att ha kampisar i små kar dådom lever i vattenpölar och risfält i de fria??? lr e jag inne på fel spår??? tyvker ju själv att dom ska ha stort utrymme…

Mig-
0

jag tycker inte att de jag sett på typ zooaffärer uttnyttjar ytan de har direkt, de simmar lite i kanten av en växt typ :S