Sjunkande yngel?
Hej
Jag har ett yngel, ett platy-yngel som inte är äldre än 2 veckor max. Hittade den på botten med 4 andra fast nästan dubbelt så stora. Har märkt att den här minstingen har legat och vilat mycket på min låtsassten i akvariet. har trott flera gånger att den dött men den mår alldeles utmärkt. Tyckte det var gulligt att den låg där och vilade.
men sen kom jag på att jag aldrig sett den simma ordentligt utan enda gången är när den liksom "dalat av" stenen efter den legat där. Så iakttog den nu när jag matade och ser att den inte tycks kunna flyta riktigt. Stort frågetecken det här. Den kämpa för att överhuvudtgate komma sig upp till ytan men är lika fort nere på botten igen och blir sen liggande. Börjar undra om det är något fel på den, att den inte fyllt flytsäcken(vet inte vad det heter riktigt) och att den är mindre just därför för att den inte får i sig mat som de andra, kan det ligga någonting i det? Eller är det en omöjlighet?
Tycker synd om den lilla krabaten som bara ligger där nere på botten. =(
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag vet inte, men den kanske har problem med simblåsan som den har för att kunna flyta.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Det verkar som den inte har lyckats fylla sin simblåsa, vilket de gör när de föds. Oftast blir sådana yngel uppätna rätt omgående, men det händer att de lyckas klara sej, men helt bra blir den inte tyvär
mvh Botvidn.
Du tror inte att den kommer att klara sig med andra ord? Kommer de andra att ihjäl den, eller blir det matbrist för den eller är det fysiskt farligt annars för den att inte ha fyllt simblåsan?
Hittade en till nu som var likadan. Lika liten och sjunkande.
Går dom kvar ihop med föräldrarna?
Tycker det låter som dom icke simkunniga kommer från en nyare kull men det kanske inte är möjligt?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ligger de på botten och bara "studsar" kring där så är det inte alls någe vidare me dem. Platyyngel står ofta högt i vatnet, eller gömmer sej i någon växt. De som är efter eller fel på brukar tyna bort. I vilket fall som, är det ju ingen fisk man vill ha kvar eller avla på eftersom det kan va en ärftlig defekt. Det dyker ofta upp någon i varje kull som är fel på (även hos vildfångade fiskar). Så det bästa är att galra bort dem.
Mvh Botvidn.
Vad hemskt. Har ett speciellt akvarium för alla yngel och tog undan dessa till ett eget flytande yngelkar nu. Ni tycker alltså att jag borde avliva dom? =(
Du kan nog hålla liv i dem länge om de får gå för sej själva, men de kan inte klara någon konkurans. Jag själv gallrar bort yngel så fort jag upptäcker defekter på någon. Men jag tycker du ska göra som du själv känner.
Mvh Botvidn.
Oj vad svårt. Men dom kommer bli normalstora tillslut om dom får gå själva? Men du tror att de kanske blir utan mat under all konkurrans eller?
Jag har sett fisk som har lyckats växa upp me en defekt simblåsa, de brukar ha en besvärlig tillvaro eftersom de får jobba mycket för att hålla sej från botten. Om de går kvar hos andra fiskar så hamnar de på efterkälken, vilket du redan kan se nu. Så tyvär är det ingen bra ide att ha dem kvar, men som sakt, du ska göra vad som käns rätt för dej.
mvh Botvidn.
Ja en av dom dog igår. Och den andre ser inte riktigt kry ut den heller. Vi får se vad det blir av den. Får den kämpa alldeles för mycket så tar jag bort den. Vilket är egentligen det skonsammaste sättet att ta bort en fisk? Är det att typ hugga huvudet av den?
Min syrra hade fiskar när hon var yngre. När någon fisk var sjuk så la hon den på skärbrädan, och då för att den skulle plågas så lite som möjligt, så högg hon snabbt snabbt upp den i småbitar. Haha. Lät så roligt när hon berättade för hon är sån himla djurvän.
Ja nu har jag glömt namnet på dom men jag har Mussepigg-platy, sånna där helröda Platy och ojämnt fläckiga Platy. Jag har Black molly och slamsugare givetvis. Ska införskaffa fler sorter så småningom när jag har råd.
)?