Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2004 ggr
missaz
0

Självbefruktande äppelsnäcka??

Alltså; jag har sedan i vintras endast kvar en av mina äppelsnäckor då den andra dog. Nu idag upptäckte jag att den lagt en klase ägg i taket på mitt akvarium! Jag visste inte att dessa snäckor var självbefruktande! Är det någon som har koll på hur vanligt detta är?

LisenN
0

Snäckorna kan även lägga obefruktade klasar så det är troligen så det är.

Har läst att dom kan spara sperma oxå men tror inte att det funkar under så lång tid.

Berätta gärna om det blir smått av klasen :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

sussa08
0

De är de inte, men jag tror de kan spara sig, alltså lägga klasen när tiden känns rätt… Kan ju vara en obefruktad klase med?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

OT! Dumma lisen som alltid hinner svara före och är bättre på at förklara ;)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

missaz
0

Hmm… att de kan spara sig visste jag, men tror inte det kan vara så i flera månader, eller…? Nåväl; hittade någon tråd där det stod att honor kan "klona" sig själva på det här sättet; så jag hoppas att det blir smått av klasen! Skrattande Meddelar resultat… (honan är så fin, mörklila/randig så om hon klonar sig är det helt OK!)

LisenN
0

Det lät märkligt, minns du om det var på det här forumet eller om det var på ett annat?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Amoz
0

Ja… att djur sparar länge har ju hänt, de berättade på universeum om en orm de fått in och varit utan hane i 14 år när hon la ett befruktat ägg… vad jag mins brukade inte de ormarna spara överhuvudtaget.
Så man vet ju aldrig med de som kan spara ^^
Kanske är den befruktad av sparade eller obefruktad (som folk redan sagt)

missaz
0

#5 Det var här på akvariefisk.ifokus; länk

Inlägg nr. 112

missaz
0

#6 Oj! Häftigt! Då kanske det är möjligt att den "sparat sig" och att det är från gamla hanen. Skrattande

missaz
0

Fråga; klasen är lagd på ett inte helt bra ställe (på "lockdelen" av akvariet) där det är ganska torrt (ingen kondens). Bör jag spraya lite försiktigt med vatten då och då? Eller förstör jag mer än jag hjälper på det sättet?

sussa08
0

Låt den vara, är bäst… Efter en vecka kan du flytta den om du känner för det… inget vatten på de kan drunkna :(

missaz
0

Hmm… ju mer jag läser desto mer tror jag på förrådsbefruktning. Tydligen kan detta ske lååångt efteråt på många arter, så varför inte på äppelsnäckor…?

sussa08
0

Är inte säker på att cappi menade att äppelsnäckor klonar sig, kändes lite luffigt vad det pratades om där för min del XD Hoppas att cappi läser detta och kan ge klarhet i det hela! :)

missaz
0

#12 Hm, kan ha varit jag som missförstod. Hittade dock ett snack på zoopet där det stod att äppelsnäckor kan spara sig i flera år, så det är nog helt enkelt vad som har hänt. Glad

sussa08
0

Jag hoppas det för annars går inte logiken ihop för mig :P

Men det är inte alltid den gör det ändå :D

[Vargen-J]
0

Är inte både snäckor och sniglar hermafroditer? Alltså tvåkönade. Eller har jag fått det om bakfoten? Obestämd

sussa08
0

äpplen är det inte :) De är antingen hane eller hona! :)

[Vargen-J]
0

Då lärde jag mej nåt nytt. Hade inte en aning

missaz
0

Nu idag har mina småsnäckor börjat kläckas. Supesmå gullingar! Så det var iaf inte tomma ägg. Skrattande Nu är det bara att hoppas på att de klarar sig. Satte nämligen klasen på en frigolitbit i ett litet akvarium som stått utan fisk eller annat ett tag, så jag hoppas vattnet är bra där. (gjorde såklart ett delvis vattenbyte innan och tillsatte vattenberedning) Karet där modersnäckan går är så stort, så jag antog att detta var bättre ur överlevnadssynpunkt för de små.

maggan
0

#18 Åh vad häftigt! Glad

Mina äpplen parar sig och får ägg men inga ungar.Förvånad

missaz
0

#19 Ja, det är jättekul! Efter så lång tid också! Skrattande Det lilla karet var dock INTE bra, när ett gäng småsnäckor hade kläckts där såg jag att de inte såg så krya ut, så jag satte över frigolitbiten med resterande okläckta snäckor i storkaret. Tur det, för de små i lilla karet har dött allihopa. I stora karet däremot mår de toppen och det kommer fortfarande fler ur äggklasen. Jag miste ju en hel del av ungarna på detta vis, men det blev ju ett gäng kvar iaf.

Man kan redan se att det är olika färg på de små; några väldigt ljusa och några mörka. Exakt vilka färger de får återstår dock att se.