Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1563 ggr
Jina
0

Räkor - var och hur?

Ska starta upp ett 45-liters akvarium, tänkte göra det lite "skogigt" - dvs mycket växter och en del sten på botten. Tänkt ha äppelsnäckor däri.

Kan det fungera med några räkor också? Syrepump kommer tyvärr inte finnas. Vad ska jag då tänka på, hur många är lagom? Vilken sort kan passa, och hur får man tag i de små liven?

Mig-
0

jag har själv amanoräkor i ett 60L med pump, men man ska kunna ha dem utan pump och tillsammans med snäckor. Jag köpte mina på arken zoo i globen.

Man behöver nog inte tänka på något speciellt, förutom att de inte ska hållas med för stora fiskar (de blir ca 5 cm,) och köp flera då trivs dem bättre(jag har 5) de typ äter från botten och är effektiva och roliga att titta på (väldigt charmiga när de snor föda från mina guppys) de uppskattar rötterna och mossbollarna i mitt akvarium! de sitter heller inte helt stilla utan de sprattlar omkring hela tiden och mumsar på allt!(smuts)

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett litet kar på ca 20 l hemma med crystal red/black och äppelsnäckor (bebisar). Har ingen pump/filter alls utan låter det bara vara.. vattenbyten då och då men inte stora.., och så sparsamt med mat (räkpellets). Har inrett med svart sand, Taiwanmoss och Cryptocoryne wendtii "mi oya", är jättenöjd!! Skrattande

* ingen toppenbild men…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool