Kampfiskodling.
Har letat och letat men inte fått in tillräckligt med information.
Jag skulle behöva all information jag kan få om odling av Kampfisk, då jag blivit lite sugen på det. 
Jag vet redan att dom ska ha ett eget kar och massor av gömställen, 28 grader varmt både i vattnet och ovanför, och att man ska ta bort honan på en gång när dom är klar. Men mycket mer vet jag inte..
Och en fråga angående värmen: hur får man det varmt ovanför vattnet?

Du ska ju då ha ett lock över karet så det istorsett inte kommer in någon luft och det ska vara fuktigt. Jag har 26 grader i mitt kar med lock och lampa.
Du bör inte släcka under den tiden då det är ägg i skummboet eller ens vid uppvaktningen. Hanen ser ju då inte om det ramlar ner yngel/ägg och han kan heller inte förbättra skummboet om några bubblor går sönder.
När ynglen är frisimmande och inte har någon äggula kvar så ska man ju då börja mata med infusorier och man kan även koka ett ägg (hårdkokt) och smula ner äggulan i vattnet men då blir det ofta skitigt fort. Dom kan man göra genom att ta en burk med vatten och lägg i några råa riskorn och he sedan plastfolie över som lock med små hål i och låt det stå ljust och efter några dagar så har du infusorier (: Fick detta tips av Metalbitch ^^
När ynglen är tillräkligt stora så kan du börja mata dom med artemia. Det går att köpa artemia ägg på alla djuraffärer där jag bor iallafall (i sundsvall) (: Det går att söka på google hur man kläcker artemia.
Ungefår så här långt har jag kommit i min lärning om Kampfisk odling men har inte kommit tillräckligt långt för att behöva lära mig mer (just nu) ;) Men håller själv just nu på med att försöka få till ägg ^^.
bra heffaklumpen =) du börjar lära dig 
och ett tillägg att inte ta bort täckglaset när ni har fått yngel, dom är jätte känsliga för kall luft och får lätt lunginflammation och dör
så håll glaset på
lycka till
#1 Om man har ett sånthär plastkar med lock som det är lufthål i, hur gör man då?
Har läst om infusorier jag med, men sitter dom på glasrutan eller är det i vattnet? :)
Vad är artemia? xD
Tack för svaret.
Men hur ska man inreda akvariumet? 
#2 Hur matar man då? :)
Lovizaa det går alldeles utmärkt med det plastkaret med lufthål..för luft måste komma in i karet då det är det fiskarna andas
infusorier finns i vattnet ( om du följer "receptet") vattnet blir liksom gulaktigt,det kan man ta då en tesked och lägga i yngelkaret
artemia är små levande "vattendjur" som ynglerna älskar, men väldigt viktigt att dom får kläckt artemia utan skal,skalet är farligt för ynglerna
karet som du skall använda till avel mena du?
du behöver doppvärmare, någon flytväxt om man vill, liten gömma till honan och sedan kan du tejpa fast en ituklippt plastmugg (på längden)i någon av väggarna så att det går ner en bit i vattnet så kan hanen bygga skumboet under där och vattenhöjd på ca 10-15 cm

Asså du kan ju lyfta på locket en snabbis och mata dom ;) Du kan läsa om armtemia på google, där finna massor :)
Så här gjorde jag med mitt yngelkar, jag hällde i vanligt kranvatten i karet så vattennivån blev ca 10-15 cm och jag hade inte ner några medel eller liknande. I själva karet så har jag en halv plastmugg på ytan som hanen kan bygga skummbo under (jag tejpade fast den i glaset så den inte åker omkring). Sedan har jag en vanlig liten växt i kruka på bottnen som lite skydd och jag har heller inget grus alls då äggen kan försvinna mellan dom. Jag har också en sten där som ger ev skydd åt honan. Men hanen ska ju vara lite ård mot henne så inte hon blir allt för kaxig (det hände mig och hanen blev av med en halv fena O.o).
Jag brukar alltid ha honan i en yngelbox i karet så inte hanen kan komma åt henne men så han kan se henne. Sedan så fort han har börjar göra en skummbo som ser ja ut som en skumbo så släpper jag i honan så får dom sköta resten ;)

Haha din beskrivning va mycket kortare än min Metalbitch xD
hehehe 
Tack!
#5 Ja jag menade karet för avel. :P
Hur vet man när dom är klar?
Om man har locket, blir det då lika varmt ovanför vattnet som i? :)
Parningen tar mellan 1-5 timmar, när hanen jagar bort honan så ta bort henne. Nu kommer hanen att vakta äggen och plocka upp dom som trillar ner på botten.
När äggen har kläckt så hjälper hanen ynglen som trillar ner upp till skumboet igen. När ynglen är frisimmande så ta ur hanen (annars så äter han upp ynglen).
du behöver inte tänka på luft temp. alls

Man kan också märka att det kommer mindre ägg när honan är tömd och hon kan också börja dra sig iväg lite från hanen (det brukar iallafall hända mig) ;)
#10 Oki, hur ser man när äggen är klcäkt då? Hehe, ursäkta alla mina frågor. :P
#11 Okej. :)
Nått mer man behöver tänka på?

Man kan se små svansar som hänger i skummboet istället för ägg ;) Det kanske tar ca 1-2 dygt innan dom kan simma själva. Men man ser helt klart att det är yngel och inte ägg när dom har kläckts (: Ynglen kommer också ramla ner mer från skummboet då dom vill röra på sig och man kans e ibland nör dom faller ner och sen när dom når bottnen så fpr en en spurt och simmar allt vad dom kan upp i skummboet ;) Ibland misslyckas dom med det xD
Hmm, du måste hitta en riktigt snygg hona till den där blåa hanen ;D Har en blå liten flicka här hemma som du kan låna :P
#14 Ohh det vore schysst men ska nog se mig omkring i djuraffärerna om det finns någon fin där, så man kan få behålla henne även efteråt

Okej ^^ Arken har några honor men dom flesta är unga hanar! Om du ska köpa honor så kolla alltid att dom har din "vita plupp" (äggledaren) ;) Har en super stor hona men min hane kunde inte para sig med henne just för att hon var för stor >.>
#15 Hehe, okej. ^^
#15 vilken arken pratar du om? Jag är nämligen intresserad av honor till avel snart, men jag har upptäckt att dem flesta är plakat hanar. Bor dock i karlstad och har inte kollat i arken än, men det finns väll andra arken butiker på andra ställen i och för sig ;]
#17 Sundsvall antar jag eftersom hon bor där. :)

Hehe ja jag menar ju då i sundsvall ^^
Ja, det är väll en lite lång bit dit för att kolla på några honor som kanske är hanar ;)

Men jag vet att det finns honor, har kollat det ifall jag själv kanske ska köpa ;)
Jag tror jag råkade få hem ett par hanar för ett tag sen. Trodde det var honor, men dom hade lite längre och "finare" fenor, blev tvungen att lämna tillbaks dom för jag ville inte riskera slagsmål. :/ Men dom var väldigt fina och om det varit honor skulle det bli riktigt fina yngel. :D

jag har faktist funderat på att köpa en plakat hane som alltså sägs vara en hona x) jag vill ha en plakat och kanske para den med en vit hona ;D det skulle bli fina yngel + att jag gillar mer plakat är hanar med långa fenor :P
#23 hehe ja, dom är fräna. ;)
Hur länge ska ynglena simma i yngelkaret? Eller allstå när ska man börja sortera dom i egna kar/muggar? :)

Kampfiksar växer otroligt olika, det är för det mesta hanarna som brukar kunna bli aggressiva och då ska man flytta dom till ett eget kar. Honorna kan gå kvar tillsammans men hanarna ska man sära på när dom börjar bli brokiga ;) Det kan ta ca 3-4 mån innan man kan börja sära på dom.
okej, så dom kan alla vara tillsammans i yngelkaret i 3-4 månader? :)

Men det beror ju på hur dom växer. Dy märker ju själv när hanarna börjar bråka och hålla på och då är det ju bra tid att säa på de hanar som är bråkiga. Vissa hanar kan ju vara lite efter i utvecklingen och kanske inte är lika bråkiga och dom kan ju vara kvar med de andra.
Honor kan inte alltid gå tillsammans, de är lika aggressiva som hanar, man har mest tur om de gå ihop länge :P
Men yglen kan gå tillsammans rätt länge, om man tar ut den största hela tiden, för den äter upp de andra!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
så man kan bara ha en kampfisk/akvarium?
Oftast… Så har vi för säkerhetens skull, vill inte att nån dör när e vuxit till sig lite
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#29 Iallafall hanar, om man inte har ett 500-litersakvarium eller mer. ;)
Honor kan man ha flera av, men även dom kan ju bråka.
Honor är lika agressiva som hanar, man har typ bara tur om de går ihop :P men vill man ta risken så är det ju upp till en själv, bara ett tips :)
#30 Såg inte att du hade skrivit xD
#32 Det är väldigt många som går ihop, har jag sett. På alla djuraffärer här går det kanske 10 st ihop, och ingen bråkar, vad jag sett, alltså ingen är skadad :)
#33 Dom skadade plockas bort innan kunderna hinner se att dom är skadade! Såg en hona som var riktigt ärrad pga hon gått ihop med många honor i en zoobutik…
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#35 hm… men när man kollar så gör ingen nånting, kanske en går och nafsar en anna litegrann, men inget mer än det liksom.. :o
De brukar gå ihop och ta bort dem en och en… Därför man inte ska ha hane med honor, då de går ihop och har ihjäl varandra… Den svagaste individen åker först.. Och som Lisen säger så ser man inte det i affärerna då de rensar varje dag..
som sagt, själv tar jag det säkra före det osäkra! men alla gör som de tycker blir bra :)
Tycker bara att man ska veta vad man gör innan ;)

Mina honor har alltid gått ihop :) Vissa är vell kanske lita mobbade men så länge man har en hyffsat stor kar med gömställen så går det :P
Hehe ja det går att ha hanar tillsammans också, om man har tur :)

jag tänkte också börja odla Kampfisk :) och jag har en riktigt snygg hane!:))))

nu har jag köpte en hona ! :) när blir dom dräcktiga? kan man göra något för att dom ska bli de?
tacksam för svar! //sloj-border :D
mata mycket så hon blir lite tjockis, hon blir oftast lekklar när du släpper i henne till en hane
Måste man vänja fiskarna vid vattnet och sånt, när man ska sätta dom i lekkaret? Eller måste man ta vattnet som dom var i från början, eller…. Hur gör man?

Du behöver inte vänja dom ;) Det är bara att ploppa ner dom. Kampfiskar klarar det mesta vatten utan problem då dom andas från ytan. Jag la iallafall bara ner hanen och honan på en gång utan att vnja dom och nu har jag ägg ;D

tack för svaret sussa08! :D så nu ska jag alltså mata henne mycket? :) hur mycket? :) //sloj-border (skriver från en kompis användare för jag har fixat en till han :P)

#46 Du kan ju mata henne med tex frysta mygglarver (hellst vita eller svarta) (: Du ska ju inte övermata henne bara ;) Flingfoder kan du också de, bara du ger mer än vad du bruakr men sammtidigt inte allt för mycket med tanke på att dom inte har allt för stora magsäckar och dom kan även få förstoppning.

okej :) hur många frysta mygglarver ska man ge åt gången då? :)
tack för svar! :D
de ges i kub, men dela på kuben och ge bara lite i taget :)

okej :)
#49 Jag trodde först det var en chokladkaka i förpackningen, haha. Jag bröt av ett litet hörn av en såndär kub, kanske 3mm, är det lagomt?