Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2406 ggr
anne-22
0

Råd

jag har Kampfisk för första gången så vet inte riktigt hur det ska se ut men hanen har byggt bo och i vissa bubblor ser det ut som det är något vitt i vissa bubblor för första gången och hanen ger henne det ser ut som kramar sen låg honan på sidan under skumboet sen stack hon i väg under sin kruka. är det yngel i boet eller hur ska man göra nu?

Tacksam för hjälp hoppas inlägget passar här.

MajaaR
0

jag tror det är yngel i boet ;)

KerstinL
0

Det låter som om det är lek på gång.. när hanen slutat "krama" honan så ska hon ur akvariet annars slår han ihjäl henne! Hanen kan sedan gå kvar i 24-48 timmar (tills ynglen är frisimmande) sen måste han oxå bort annars äter han upp dom… ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

anne-22
0

jag ser små vita korn men boet börjar minska oroligt nog. honan har fått flytta ut för han hade fen bitit henne.

det tredje dagen nu om man räknar med dagen de lekte osv men ser inga svansar som jag sett på bilder men vet ej om man ska vänta tills de syns det stod de ska vara frisimmande först liksom du kerstin skriver så måste vara så tycker att jag läst så jag blivit tokig och frågat folk vill ju göra det bästa sen får man hoppas på tur med resten.

finns de någon gång det hänt att de ej kläcks?? hanen vakar under sitt bo.

jobbigt att vänta när det är första gången det är som att bli föräldre själv.. tack snälla ni för era svar har ni mer tips så skriv .

sussa08
0

Är det dag tre och hanen är kvar? Då sätter han nog i sig yngel som kommer

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

anne-22
0

ok . jag flyttade honom nu hoppas det går bra för dom men ser inga små bara korn i bubblorna

anne-22
0

Nu så har det kommit yngel så nu får vi hoppas på tur. vad små de är trodde inget kunde vara mindre än Guppy yngel.

SofiaBlomberg
0

Grattis! Vad roligt, =) , men bered dig på ett jädrans arbete , du måste sortera ut hanarna fortare ön kvickt när dom börjar kaxa upp sig mot varandra, =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

anne-22
0

Tack tack. ja undra hur gammal de är när man måste skilja på dom men man ser väl när de kaxar upp sig

anne-22
0

min andra hane han verkar ej vilja ha en hona hos sig alls han är grymt elak men så vacker och ovanlig färg så lite synd. antingen så tvingas honan ur akvariet när han har bo eller så slår han ihjäl honan men de har ej lekt utan han sur direkt.

så han får vara ensam.

har någon av er haft det så?

LisenN
0

#9 Testat att gränsa av akvariet så han kan se henne men inte spöa henne?

Finns en himla massa att läsa på nätet så ett tips är att söka på kampfiskodling.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

KerstinL
0

Ynglen kommer att äta upp varandra, störst går först.. vill man ha många överlevande ur en kull så måste man sära dom tidigt.. ; )

Cool

anne-22
0

tack jag har läst runt lite på nätet men inte läst om någon som är så tjurig men finns mer att läsa men tack för tipset

anne-22
0

kerstin du menar nog sära typ efter storlek sen så större för sig?

hur gamla är de ungefär när man börjar skymta vad dom får för kön?

KerstinL
0

könen är jättesvårt att urskilja innan dom blir vuxna.., många hanar kamouflerar sig och ser ut som honor för att slippa konkurrens..

Så fort ett yngel blir liiite större än sina syskon börjar jakten.. jag har haft kullar på över 200 yngel som blivit 10 st i slutändan pga att jag varit slö med att sortera. Dom börjar alltså äta varandra inom ett par dagar från det att dom är frisimmande.. ; )

Cool

anne-22
0

oj går det så fort dom som är så små kan man ju undra om de får in något i mun.

Man får nog ha många ställen att ha dom på då funkar glasslåda i värsta fall?

KerstinL
0

glasslåda fungerar bra, godisbyttor är oxå ett tips.. ; )

Cool

anne-22
0

ok ja det klart bra ide får fråga ica om de har. kommer du på något om de små som råd tar jag tacksamt emot dom.

passar på att tacka alla för råd och tips

metalbitch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har aldrig upplevt problem med att ha min yngel i samma kar, tills dom blev ganska stora (både hanar&honor) men det kan va fisk från fisk…har precis fått en ny kull igen av kampisarna så vi får se hur det blir med dom Skrattande

avlar nämligen med 2 olika hanar och 2 olika honor, här är en bild på hankaret

[hilevij]
0

Jag lånar tråden lite, och slänger snabbt in en fråga till #18, Hur gör du för att dela in akvariumet sådär? Vad använder du för material och hur gör du? Är det dyrt och krångligt?

anne-22
0

jag undrar detsamma det var smart.

metalbitch
0

köpte vanlig filtermatta i 10 ppi a 5 cm tjocklek, skar den till passande storlek, drog igenom ett utblåsrör till andra halvan så det finns cirkulation i båda karen och la bara dit filtemattan (den hålls upp automatiskt om man har skurit ut den rätt

dyrt? under hundralappen, man kan få filtermattor i princip vilken storlek som helst

anne-22
0

det måste man fråga efter här i djuraffären efter en sådan filter matta.

Hur lång tid tar det innan Kampfisk yngeln får färg?

det lustigaste är  några av dem kan man tro att de ska bli vita för de är genomskilniga och dom flesta är mörka och andra ett mellan ting.

de är oändligt många och var ej mkt ägg som jag kunde se men ej van heller hur det ska se ut men att det skulle bli så många av det lilla Förvånad

anne-22
0

ska se omjag kan med detta och lägga in en bild på pappan ej så bra bild kanske den fotad med telefon

anne-22
0

nähä det blev ju konstigt ej bra på detta

metalbitch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser mitt Kampfisk kar ut med delare

anne-22
0

många yngel har dött för oss vet ej varför legat på botten döda.

jag hoppas resten klarar sig men ser mörkt ut.

jag tycker jag har tagit hand om dom….

undra vad för fel man gjort?