Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 6400 ggr
heffaklump
0

Söker lättavlade fiskar

Hej, jag har haft fiskar till och från sen typ 6 år tillbaka. Jag vill nu försöka odla någon sorts fisk som är ganska lättskött och inte kräver allt för många akvarium. Jag har försökt med kamfiskar i ca 2 år men hela tiden misslyckats. Jag har nu 3 akvarium, ett 45L, ett 30L och ett 20L. Jag vill inte förda upp levande fördare som tex Guppy. Om någon har några tips på fiskar som ja är lättskötta, kräver inte allt för stora akvarium, kan typ leva med motsatt kön tan bråk så skriiiv ;)

sussa08
0

Vad jag minns så var palettciklider lätta att leka, men jag vet inte hur de fungerar med fler osv då jag fann den sorten tråkig, är mer in to ungfödare och tetror än ciklider XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

OlleA
0

Många stimfiskar är lätta att få yngel av, t ex sebrafisk, Kardinalfisk, kopparbarb, praktbarb, riotetra och Sorgmanteltetra. Tänk på att de flesta äter sina ägg och yngel, så i lekakvariet bör man ha finbladiga växter (t ex javamossa) på botten som äggen kan falla ner emellan. Ett konstgjort lekraster går också bra. Direkt efter leken flyttar man tillbaka fiskarna till sällskapsakvariet.

Olle

heffaklump
0

Jag är inte så jätte förtjust i barber och tetror just för stt dom känns så tråkiga, jag är mer ute efter någon sorts fisk som tar hand om sina yngel både i äggstadiet och någon tid som yngel.

Kräver palettciklider stora akvarium? Tar dom hand om sina yngel?

Cappi
0

Du har alldeles för små akvarier för både paletter, barber och de flesta tetror.Inte för ynglen, men för föräldrafiskarna.

Möjligen kan du pröva galaxyrasboror, de är inte alldeles omöjliga att få lek på.

yemoller
0

Du bör nog ha ett 100 liters (eller minst 60L) för palettciklider, men dom är riktigt lätt odlade … Mina har yngel mest hela tiden, tar itne lång tid efter det att jag tagit bort ynglen innan dom har nya.

heffaklump
0

jag har absolut inte lust med att skaffa ett till akvarium. Det känns som att kampfiskar är ett bättre alternativ med tanke på att dom flesta andra fiskarna kräver stora akvarium. När jag hade Kampfisk odling så gick allting bra lixom med parningen och äggen men när ynglen väl börja simma och ja… Blev mer beroende av typ artemia så gick allt fel. Jag har aldrig lyckats få till mycket artemia, jag vet inte vad jag gör fel för jag tycker jag sköter instruktonerna bra "/

[Nesslan]
0

Jag kan rekommendera egyptisk munruvare om du är intresserad av sådant. Har själv fött upp sådana och dom blir inte så stora. Nu har jag Scalare odling men de kräver större utrymme. Hoppas att du hittar en sort du trivs med. Lycka till!

ErikaAndersson
0

zebraciklider! ;D

heffaklump
0

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man får fram artemia på ett bra sätt? Jag har lyckats få till typ max 10 artemier…

yemoller
0

#8 zebraciklider blir vär stora o behöver betydligt större akvarium!?

#9 Kan ju vara en kass/förstörd burk med ägg du har fått tag i?

heffaklump
0

Jag har ingen aning om det va kassa ägg… Jag har bara provat glass låde grejjen, ska nog testa och köpa en ny burk med ägg.

ErikaAndersson
0

#10 om man köper dom små kommer dom växa långsamt i ett litet akvarium, dom anpassar sig efter storleken.

sussa08
1

#12 nej dom anpassar sig inte på det sätt jag tror att du tror, fiskens storlek KAN anpassaslite av akvariet men dess inälvor blir alltid lika stora och detta kan döda fisken… Man ska aldrig råda någon att skaffa fisk som de inte kan ha i sitt akvarie enligt mig…

Det är, för mig, som att ha gildfiskar i "guldfiskskålar" eller ha paroonhaj i ett 60l… Lika dumt att rekommendera…

Kolla alltid upp vad maxstrlekenn är på fisken du ska ha och räkna med att den ska kunna bli så stor!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

LisaR
0

På zoopet.com kan du se artbeskrivningar/allmän info och även hur dom trivs i akvarier (temp,ph,storlek m.m).
En väldigt bra sida enligt mej :)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

ErikaAndersson
0

#13 jag säger inte att hon ska köpa en zebra som är 15 cm, men dom växer långsamt, så hon kan ju köpa som är 3-4cm o låta dom få yngel.

sussa08
0

#15Låter fortfarande inte som en bra ide enligt mig… För stor fisk och de behöver yta att växa på

metalbitch
0

#11 varför kör du inte med infusorier istället, har odlat på kampfiskar med gott resultat utan artemia och kört infusorier eller köpt Liguifry

testa med detta enkla recept på infusorier

Råris
Tag en burk . Fyll i vatten och häll i någta korn råris. Sätt på plastfolie som lock och tre en gummisnodd om burken. Gör några hål i plasten. Ställ burken ljust. Inom några dagar så har du infusorier till dina yngel. Sköra dom genom att ta en pipett och sug upp infusorierna.

Bananskal
Torka bananskalet och dela det i mindre bitar. Lägg bananskalet i en burk och häll i vatten. Sätt på plastfolie som lock och tre en gummisnodd om burken. Ställ burken ljust. Inom några dagar så har du infusorier till dina yngel. Sköra dom genom att ta en pipett och sug upp infusorierna.

heffaklump
0

#17 Jag tror nog jag ska ta och göra ett absolut sista försök med kampisar, har spanat in några fina delta tail hanar ;) hittade också den här beskriviningen på youtube, dock så tog det tydligen längre tid att göra så än vad det tog med riset och bananen :P

men jag tycker aldrig jag ser att ynglen har nåt i magen, när dom äter infusorierna, ser man på magen att dom ahr fått i sig några då?

heffaklump
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle det här kunna gå?:

I akvariet till vänster änvänder jag som yngel kar och i det akvarium till höger med en sorts avdelare gjord av en skärbräda med hål i till en kamphane och ca 3 kamphonor. :)

kar till höger: ca 30L

kar till vänster: 41L

sussa08
0

Ska du leka i det stora och förvara avelsdjur i lilla alltså? :) Är det inte bättre tvärt om? :)

heffaklump
0

Det stora karet har som böjd glasskiva på framsidan så den går inte att dela av och jag vill hellst inte att båda könen ska vara tillsammans, jag vill också lixom att ynglen ska få ett stort och rymligt kar som de växer fortare i och som kanske heller inte blir lika fort skitigt :)

sussa08
0

Hehe då förstår jag :) Har du täckglas eller heltäckande ramp? ^^

heffaklump
0

har heltäckande ramp :)

sussa08
0

najs :D Jag gillar det mer än täckglas XD Men jag vet inte viken som håller varmast :)

Jaja hoppas det går bättre denna gång då :D

Cappi
0

#21 Varför skulle inte att akvarium med böjd front gå att dela av?

Det är ju bara att beställa en glasskiva hos glasmästaren.

heffaklump
1

Det känns så kompliserat lixom och om jag endå har ett akvarium med en avdelare så kan jag ju lika gärna använda den.

metalbitch
1

#19 annars köpr du filtermatta i zooaffären på ca 5 cm tjocklek och 10 ppi….den kan du använda som avdelare och ett helt suveränt filter får du samtidigt

använder du pump i karen?

jag har 2 st hanar i ett kar med avdelare och honan i ett vanligt sällskapskar

filtret är den blåa mitt i karet,sen har jag filterpump i den ena sidan (högra) lagt dit ett utblåsrör (med massa hål) genom filtret till andra sidan (vänstra) så får båda karen ventilation och man slipper byta vatten stup i kvarten

lättsom en plätt Skrattande

heffaklump
1

#27 Smart! ;) Ska nog ta och sno den där idén med förlängda filtret men jag tror nog jag har kvar min grejj med att ha dom i karet på 30L med avdelare av skärbräda (med hål i) :) Får se i framtiden om jag kaanske startar upp det andra karet och då fixar jag nog den där filter grejjen :P

hur länge ska man mata ynglen med infusorier? vad ska man mata dom med efter det?

metalbitch
1

#27 men det är nog bättre att du byer ut skärbrädan mot filtret och kör förlängaren igenom den då har du även fitrering (rengöring) av vattnet på den andra halvan där pumpen inte finns….du slipper i princip aldrig rengöra den…

jag matar mina med infusorier tills dom e så stora att dom kan äta tex artemia flingor (krossade till mjöl konsistens)

heffaklump
1

Jag har nu fixat karet och jag behöll helt enkelt skärbrädan men jag har pump på båda sidorna nu så det kommer inte bli några problem med smuts i vattnet på ett tag framöver iallafall + att det är massa hål i skärbrädan ;)

Jag har spanat in en skit snygg delta tail hane som är typ ljus turkos (stavning) med vitt ute på fenkanterna ;D Har inte lyckas hitta några spennande honor "/ Alla honor är så små och har tråkfärgen brun… Skulle vilja köpa någon vuxen fin hona från någon uppfödare men vet inte hur man får tag på en uppfödare och sen om man ens kan skicka fisken?

sussa08
1

Honor är det inte ofta som folk försöker få :( Lättare att sälja hanar!

Men honan har ofta tråkig färg, kolla på fenorna det är den färgen som ärvs av henne :)

heffaklump
1

Joo jag vet -.- Förra året så hade arken vid mig massor av stora fina honor i massa exotiska färger :P Men nu verkar dom ha gott tillbka till små och tråkiga… Går det att skricka kampfiskar via typ posten eller nåt annat? Om jag tex vill ha några honor från en uppfödare i stockholm och jag bor i sundvall (vilket jag gör xP).

sussa08
1

näe, vart bor du?

Det är ju så att på sommaren är det inte säsong för fisk, så om du väntar till höst/vinter så lär det kicka igång igen XD

heffaklump
1

Jag bor i sundvsall :P Kan ju köpa typ två honor från någon djuraffär och låta dom växatill sig ett tag också :P Det kanske blir en rolig mix av yngel om man parar en brun/röd hona med en ljusblå/vit hane ;)

sussa08
1

Det vet du först när du testat XD

Haha jahadu, jag skulle egentligen åkt till framor i kramfors i helgen men så vart det inte. annars hade du kunnar tokletat här i Stockholmsområdet ;)

heffaklump
1

Ooo du får gärna säga till nästa gång du ska till din farmor ;D Tror nästan jag ska ta och köpa den där lilla blå/vita hannen x) Det va någon annan djuraffär som skulle få in crowntail hannar vilket jag också är ganska intresserad av :P Kommer få beslutsångst då jag bara kan ha en hane itaget xD

sussa08
1

haha XD jag lovar att säga till ;)

Jag köper ofta kamphanar, men jag har lite fler akvarier att ha kampfiskar i så XD

metalbitch
0

annars kan man även fråga djuraffären om dom tar in någon speciell sort man letar efter, det gjorde våran här i lilla byhålan..fick min ct i den färgen jag ville ha

heffaklump
0

Haha ja det är ju en fördel att ha många akvarium om man ofta köper kampisar :P Förra året hade jag typ världens otur med att köpa honor o.o Jag köpte vilket jag trodde va tre honor men det visade sig bara va 2 honor o.o En va en liten plakat hane som absolut hatade alla fiskar och han åt till och med upp min räka som va typ lika stor som hans huvud :O Ska aldrig göra om det misstaget för det blev otroliga problem med plats då jag bara hade 3 kar =P

Bild på det klara akvariet åt de vuxna (nystartat idag) ;) Hannen ska va i avdelningen till vänster och honorna till häger.

kan man he ner fiskar i akvariet efter ett dygn? :)

sussa08
0

Måste testa det XD hehe :)

heffaklump
0

Kanske ska testa och fråga om dom kan få in några fina vuxna(!) honor ;)

metalbitch
0

jag hade i allafall väntat 48 timmar innan jag hade lagt i en firre om karet är nystartat, förvisso är kampisar rätt så tåliga jäklar men ändå….

gå in och fråga bara,det värsta du kan få höra är juh bara ett nej Flört

heffaklump
0

Okej, vet inte om det är ett problem men jag startade akvariet typ vid 3. Jag har ingen doppvärmare i men nu ligger temperaturen på 28 grader och det känns som att det höjs hela tiden o.o Vet inte riktigt om kampisar klarar temperatur skillnad från typ 24-28 grader. Vet inte vad jag ska göra åt saken heller "/

metalbitch
0

mina firrar har klarat den temperatur skillnaden utan några om helst problem,som sagt tåligare firrar får man leta efter….

blir det varmare så frys ner en liten petflaska och släng ner den sen i karet för att kyla ner

heffaklump
0

Okej smart ;)

heffaklump
0

Är sniglar bra på att äta alger? Trifs dom i ca 30 gradigt vatten? :P

Funderar på att skaffa typ 2 sniglar av någon ras till kampisarnas akvarium, tänkte att sniglar kanske tål värme bättre än en mal.

sussa08
0

mina äpplen klarar det här iaf :)

heffaklump
0

Va bra :) Vill hellre ha sniglar än malar x) Har nu införskaffat mig en jätte snygg rosa/ljusrosa crowntail hanne och två ganska små blå honor :)

metalbitch
0

jag har gula äppelsnäckor i var sin halva av karet så dom rensar skiten som finns där =)

bild på dina firrra önskas =)

heffaklump
0

Bild på hanen ;) Dock så förvrängs hans färger lite :P

heffaklump
0

Bild på en av honorna ^^

metalbitch
0

så fina,hanen ser ut lite som min

heffaklump
0

Ja det gör han ju ^^ Han har börjat bete sig lite konstigt "/ Han typ letar ett ställe där han kan ligga helt stilla utan att röra sig tex i en växt och sen ba ligger han där utan att andas eller röra på fenorna precis som att han hamna i dvala o.o Han gör så hela tiden och han beter sig allmänt konstigt… Tror du det kan bero på den höga värmen? La i en pet flaska med is i och nu ligger temperaturen på 28 grader, den låg på 30 förut. Jag har tagit bort locket med lampan till akvariet och har istället bara n vanlig lampa nu så jag hoppas inte temperaturen stiger så mkt. Honorna mår jätte bra.

metalbitch
0

m,in ena hane gör åsså så ibland,vet inte varför faktiskt….han har gjort så under året jag har haft honom utan att dö så det e väl något konstigt betende dom har…sen kan det vara omställningen med,avvakta och se…

heffaklump
0

Okej, hade ju kampisar förut och då betedde sig de hanar jag hade som skulle dö "/ Men då hade dom nån sorts fensjukdom också. Får hoppas att det bara är att han bara är lite chockad av vattenbytet och temperatur!

heffaklump
0

Nu verkar han inte ens kunna ta sig ner till bottnen för han flyter upp som en ballong hela tiden o.o Kan det vara för att jag ahr gett honom för mycket mat för han ser ganska tjock ut >.<

metalbitch
0

det kan hända att du har övermatat honom, vad fick han för foder?

[hilevij]
0

När jag köpte min kampfiskhane så gömde han sig bakom pumpen de första dagarna, men började sedan titta fram lite då och då för att sedan segla runt i akvariumet och nyfiket kolla runt hela dagarna ^-^

heffaklump
0

#57 Han fick lite flingfoder i början och sen efter npgra timmar så fick han mygglarver. Kan bifoga en bild på hans mage.

heffaklump
0

Magen

metalbitch
0

ojdå, mygglarver kan ge dom förstoppning och skall ges med försiktighet….så lev min med när jag matade med myggisar, så ge ytterst lite och alltid tillsammans med lite flingfoder…jag brukar bara ge mina myggisar ett par ggr i veckan

heffaklump
0

Ajdå, kanske ska ta det lite lugnt med myggisar i framtiden. En av mina honor är ganska aggresiv men jag är typ 99% säker på att det är en hona då hon har korta fenor, hon får sånna där "parnings ränder" ibland och man ser tydligt hennes äggledare :P Tycker lite synd om den andra som blir jagad x)

sussa08
0

Tja, honor är ju lika aggressiva som hanar :) Dom behöver ofta också gå själva tyvärr! :(

heffaklump
0

Jag hoppas inte jag behöver ha henne åtskillt… Om jag kanske köper några vuxna honor så kanske hon inte är lika kaxig längre för då är det vell hon själv som blir lite mobbad ;)

Det här med yngelkaret, hur ska jag starta upp det? Ska jag fylla hela karet och hälla i alla dom där medlerna efter ett 40L kar och sedan sänka vattennivån eller ska jag bara fylla typ 15L så vattennivån blir typ ca 15cm?

sussa08
0

Risken är stor att de dödar varandra då tyvärr :(

heffaklump
0

Men hon är inte döds aggresiv utan bara mer bossig, ibland när den andra säger ifrån så brukar hon ge sig. Men frågan åvan vill jag gärna ha svar på ;)

metalbitch
0

du menar att du skall sätta i hona+ hanen för att dom skall börja leka?

då räcker det med 15 cm och utan grus/sand

heffaklump
0

Jag tänkte ju börja förbereda lekkaret som inte än är förberedd, det är inte ens nå vatten i den. Jag vill veta hur jag på bästa sätt ska starta det ;) Har tyvärr inga mandelblad "/ Men har aldrig använt det heller när jag försökte med odling förut och dom lekte efter bara en dag.

metalbitch
0

lägg hanen och honan i var sitt kar så dom kan se varandra, mata båda med extra mat.

När det gått 1 vecka, placera hanen i baljan så början han att bygga skumbo, när boet är klart så flytta över honan. Nu kommer dom att börja para sig om allt fungerar som det ska. Om inte, så byt ut honan till en annan.

Parningen tar mellan 1-5 timmar, när hanen jagar bort honan så ta bort henne. Nu kommer hanen att vakta äggen och plocka upp dom som trillar ner på botten.

När äggen har kläckt så hjälper hanen ynglen som trillar ner upp till skumboet igen. När ynglen är frisimmande så ta ur hanen (annars så äter han upp ynglen).

Mata ynglen med infusorier eller Liqyifry No. 1 som första foder, efter en vecka mata med artemia

vattenhöjd på 10-15 cm,utan grus och temp på ca 27

heffaklump
0

Tack, det va inte riktigt det där jag ville veta. Det är mer HUR jag ska förbereda själva vattnet. Alltså, ska jag ska fylla heela karet med vatten och förbereda det som alla andra kar med vattenberedar och biokultur medel + att ha på pump tills jag her i hanen eller ska jag fylla karet till ca 15cm vatten och sen he i alla medel utifrån den vattenmängden? Haha ni tycker säkert jag är kronglig men vill så gärna inte göra fel den här gången x)

Nu tänker jag bara på själva vattnet och inte inreda med dekorationer/grus/växter.

metalbitch
0

du skall helst använda dig av gammal vatten,alltså om du har en hink så fyll den med vatten och släng i det gamla vattnet från hinken till akvariet efter ca 2 dygn, behövs ingen vattenpreparat.

och fyll då upp till 10-15 cm direkt och sedan kan du lägga i hanen (vattentemp runt 27 grader) oftast brukar han börja bygga bo ganska snabbt…jag har även lagt i en flytväxt och en plastmugg (klippt på längden till en halv) och fäst den med tejp på karet så att han ev kan bygga där under….ingen pump alls, då det blir cirkulation i vattnet och skumboet löser upp sig…

har du frågar så bara ställSkrattande

heffaklump
0

Okej men nu hade jag redan hunnit fylla akvariet till ca 12cm men kan jag låta vattnet vara kvar och låta det stå i 2-3 drygn? istället för att he det i en hink? ;) La i några blad också :P

metalbitch
0

ok, visst kan du ha det i karet inga problem

hade du mandelblad då eller? min hane byggde boet runt hela mandelbladet Glad

heffaklump
0

Nää tyvärr så vet jag inte hur jag ska få tag i det "/ Tror inte det finns nåt i närheten av mig… Det KAN finnas på en djuraffär men har inte kollat det, ska ringa dom imorrn och se :) Är det viktigt att ha mandelblad?

metalbitch
0

nä det e inte viktigt med mandelbladen, det är bara det att det skapar en miljö som kampfiskar lever i vanliga fall i naturen

heffaklump
0

Jaha okej :) Hehe nu nu när jag kom hem så tittade jag på temperaturen i yngel karet och den stog på 32 grader O.O Och doppvärmaren va brännhet, jag har tagit bort den nu och hoppas på att temperaturen går ner. Tror att lysröret kan steka på värmen ganska bra den också "/

metalbitch
0

men du behöver ingen lampa på nu i yngelkaret

heffaklump
0

men det kommer ju kanske endå bli samma problem sedan när jag väl måste ha lampan på "/

metalbitch
0

jag har aldrig haft någon lampa till mitt yngelkar, den står brevid ett annat kar som har lampan på, så då får den tillräckligt med ljus…alltså det är inte ett måste med lampa om karet står på något hyfsat ljust ställe..skall försöka fixa bild på mitt yngelkar så ser du hur enkelt jag har det och ändå kunnat avla massa yngel Glad

metalbitch
0

här har du bild på karet till vänster finns båda hanarna, och baljan till höger finns yngel…så när jag sätter på lampan i karet så är det tillräckligt med ljus till även yngelbaljan

heffaklump
0

Nu har ju jag tagit bort locket till de vuxnas kar så jag har bara en lampa till det karet nu, jag tror inte den lampan kommer ge nå mycket ljus alls till yngelkaret. Sen när jag väl har hanen och honan i karet så kommer ju lampan stå på i ett par dagar från att han börjar bygga skummbo tills att ynglen är frisimmande. Just nu ligger temperaturen i yngelkaret på 26 grader, får se hur mkt det höjs här under dagen, jag har lampan på till yngelkaret just för att jag vill se hur mkt värmen kommer stiga.

yemoller
0

Om det blir för varmt med den nuvarande lampan och du ändån vill ha lampa till dom så kan du ju testa en LED lampa, den ger knappt nån värme men ändån bra ljus.

heffaklump
0

Jag har ett lysrör till det akvariet "/ Finns det LED lysrör? Det är ganska varmt i mitt rum också pga att solen skiner mot mitt rum… Jag sitter och funderar på om jag kanske ska tömma karet och flytta det ner till källaren eller ut till ett uthus vi har på gården, tror det är svalare där.

yemoller
0

Tror inte det finns LED-lysrör .. Men du kan ju ta en vanlig spotlampa o sätta en LED lampa i den.

E det så varmt som det låter som så hade iaf jag flyttat på karet.

heffaklump
0

Den har faktist hållt 26 grader nu i några tim, får se vad terometern står på sedan.

heffaklump
0

Nu har det blivit så här att krukan jag hade i yngel karet har färgat av dig "/ ska jag byta vatten eller gör det inget?

yemoller
0

Jag hade bytt vattnet… även om de kanske itne gör något.

heffaklump
0

Okej, jag har förberett två hinkar med vatten nu så vattnet i hinkarna får stå i nån dag till sen byter jag.

metalbitch
0

ok, det låter bra

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.