Min Kampis :'(
Nu är jag rädd för att min kampis simmar sina sista simtag.
I morse till min stora förvåning ligger han helt nere på botten (han har kunna gjort liknande förut men inte alls som denna gång) jag började bli orolig.. :(
Sen testade jag att knacka i locken för mat, ingen reaktion.
Sen när jag knackade lite mer och började strö i lite mat så simmade han fort och rakt upp. Sen var det som om att krafterna tog slut, så han slutade simma och la sig på en växt. När han sedan gjorde ett försök att ta sig till ytan så fick han inte tag på någon mat utan föll till botten igen.
Detta har alltså blivit såhär över en natt.. Han ser inte så dålig ut, lite hängig kanske.
Kan det vara ålder? Någon som vet hur gamal en Kampfisk är? Kan man se åldern på dom ?
Vet ju inte hur gamal den var när jag köpte honom.
Men han ser ju inte ut som dom andra kampisarna när man köper dom. Alltså i fenorna. Han hade redan lååånga fenor när jag köpte honom. Tänkte om det var ett tecken på ålder?
Vill verkligen inte förlora min lilla kampis..
Men alltså han har alltid sett lite skrupplig ut, därav så mkt tanke om ålder :S

Hur länge har du haft honom?
Jag har haft honom sedan januari men han har inte växt något alls. Så han var ju iallafall fullfuxen när jag köpte honom..

Har han varit pigg innan? Det är inte så att värmen på vattnet har stigit och han därför blivit slöare?
Kampfiskar vill ha varmt vatten, så jag tror inte det är det..
Men hur bor kampfisken?
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Det kan väll bli för varmt för en kampis med?:S
Alltså nu när jag tänker tillbaka och jämför med dom andra fiskarna så har han sett lite hängig ut. Men jag vet inte heller hur en kampfisks beteende är :S
Han har sett lite gammal och gaggig ut.. Men inte sjukt lixom.
Värmen har varit den samma som innan.. 26-27 grader..
Och den står inte nära något fönster så den påverkas inte utan av solen heller..
Ja om det blir upp emot 35+ grader kianske men så varmt blir det inte om den inte står i direkt solljus större delen av dagen.. beror ju också på hur stort karet är… Mina kampfiskkar står på 32 graders värme året om, men som sagt, har man ett litet kar ståendes i fönstret i denna sol vi haft i veckan så kan det ha livit för varmt
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Låter skumt..
#4 Kampis bor i ett 63 liters akvarium med 15 andra fiskar..
lagomt mycket växter och en del gömmor..
Tror tyvärr inte man kan veta hur gammal en kampis är, men har han haft trasiga fenor är det någon som antagligen bitit på honom hela tiden, då kampfiskar reparerar sina fenor.. Kan iofs också vara att ha fastna i saker som hjort att hans fenor sett skryttiga ut… har du någon bild på honom? :)
Om det är så att nån mobbar honom och biter så kan han vara utmattad av detta
Alltså han blir inte biten eller så. Han har mest sett skruttig ut på huvudet om man säger så..
Men kan fixa bild senare…
En del fiskar bits/mobbas på nätterna så man vet aldrig :)
Okej okej, men inte som det syns iallafall :)
Nu under natten hade han dött :( stackarn… :'( Han var ju såå fin..
lät som typiska ålders tecken, har själv en hel del kampisar (och ägt många tillochfrån) och betendet låter som när mina har avlidit efter att jag hade haft dom länge
Kul att man köper en gamal fisk från affären :(
Ja jag också… han var ju såå fin :(