Skaffa kampfisk!
Har kollat runt på massa bilder på kampfiskar och blivit himla sugen på en egen. Har ett kar här hemma som är ungefär 25 liter, skulle det funka? Och vad gillar dom för grus/växter/temperatur? Vad ska man tänka på helt enkelt innan man skaffar nån?:)
Såg bilder på en en sort som var helvit, en crowntail tror jag det hette, är det en väldigt ovanlig färg eller går det att få tag på i en vanlig zooaffär? Väldigt tacksam för svar!
(Visste inte riktigt vilken kategori det hör till men tog allmänt;)
Filter: För ett 30 liters akvarium använder jag ett litet filter som egentligen är till för 19-20 liters akvarum. Det finns olika varianter att välja på, t.ex. skumgummi filter som man kopplar till en luft pump och som gör så att ynglen inte sugs in i filtret.
Doppvärmare: En doppvärmare är bra att ha till ett 30 liters akvarium, i vart fall under hösten/vintern/våren då det inte är så varmt ute. Bettorna vill ha en temperatur på 24-27 grader, så en termometer kan vara en bra ide att införskaffa samtidigt.
Sand: Man behöver inte ha sand till kampfiskarna, men det är en skönhetsfråga. Ska du ha sand så är engelsk sjösten helt ok, svart sand fungerar också men inte vit. Det underlättar vid vattennbytena om man inte har sand.
Växter: Det finns en hel del att välja på, flytväxter är bra men det finns som sagt var en hel uppsjö att välja på.
När man köpt växter från butiken så sköljer man dom i rinnande vatten och samtidigt kollar så alla sniglar är borta, annars så kan det bli snigel invasion i karet efter några veckor, men dom går att få bort genomatt t.ex. lägga ett salladsblad i akvariumet innan man går och lägger sig (sniglarna kryper upp på bladet för att äta av det) och när man vaknar på morgonen så är det bara att ta upp bladet med sniglarna på.
Kemikalier: Det är bra om man förbereder vattnet innan man gör sina vattenbyten, man kan fylla en plasttunna som får stå i en 2-3 dagar så att vattnet blir "gammalt", man kan ha dubbla akvarium, en hink som man fyller m.m. Sen så finns det vattenberedningsmedel typ AqyaSafe som också neutraliserar klor och tungmettaller, men då kan man ju undra vad finns det för chemikalier i en sådan flaska. Sen så finns det mandel blad (Almond Leaves) som gör så att kampfiskarna (detta gäller även för andra fisk arter som lever i dessa förhällandenute i det vilda) får i stort sett samma miljö som ute i det vilda, då mandelbladen bl.a. växer i dom områdena. Vattnet blir tefärgat efter några dagar.
Mat: Kampfiskarna äter i stort sett vad dom blir bjudna på, men dom föredrar levande foder framför flingfoder. Betta Pellets fungerar också, lika så frysta mygglarver m.m. naturligtvis så får man inte övermata dom, mata så pass mycket som dom hinner äta på 1-2 minuter.
Våra kampfiskar får ingen flingfoder alls då vi odlar fram levande föda såsom flugor, grindalsmask, vinägermicro m.m. Sen så matar vi våra yngel med bl.a. skalade artemiaägg som vi kläcker i en kläckare som sitter på insidan av yngelkaret där det är 28-29 grader. Kläckningsprocenten är på 90-95% när man använder skalade artemiaägg. Vi suger upp cystorna/nauplierna med en pipett som vi sen lägger i en artemiasil för att sen skölja bort saltet från dom innan vi matar ynglena. Har börjat att mata våra kampfiskar med torkade röda mygglarver, det fodret kommer från Tetra Delica
pH Mätare: Det kan vara en bra ide att ha en ph mätare så man kan kolla värdet med jämna mellanrum.
Övriga saker: Lock på akvariumet, då kampfiskar annars kan hoppa ur karet, alternativt inte fylla akvariumet ända upp med vatten. Lampa är också att föredra.
15-20 liters akvarium per Kampfisk är bra, men ett 30-40 liters kar är ännu bättre om man har plats för det.
Vrf inte vit sand?
Man kan ha vit om man vill :) Men vissa fiskar känner sig stressade och så med vit sand, men det är inget som är säkert!
Sen syns smuts s jäkla mycket på vit sand så det är inge kul att se på efter ettt tag :P
Vill du inte ha pump eller filter så trivs kampfiskar bra i stillastående vatten men då krävs vattenbyten ca 1 gång i veckan, har han sälskap av snäckor så gålls det snyggt också! :)
Crown tail (ct) går att hitta i vanliga zoobutiker, däremot en vit sådan blir svårt, jag skulle nästan åka runt jurden om jag kunde hitta en sån som såldes XD
En annan fin variant som jag är helt såld på är Super delta (SD), finns också i butiker :)
Jag håller runt 30 grader till mina killar men de klarar kallare :)
Kampfiska blir lätt stressade i stora kar så tycker ditt duger fint :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
En jättebra sida , MÅNGA vackra fiskar. Skulle inte tacka nej till en feathertail :D
http://www.bettaparadise.co.uk/store/WsPCollectionsDet.asp?ID=5&pID=1
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
*drägla*
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#4 Åhh, vad många fina kampisar
Går dom att få tag på alla varianter i Sverige..?
bara att fråga djuraffären om dom beställer in,jag fick beställt min crowntail i en färgen jag ville ha

Tack för alla svar! Typiskt att den vita skulle va sällsynt då:P
Ungefär hur mycket kostar hanar/honor i zooaffärerna? Är ct dyrare än "vanliga"?
Och hur är det egentligen, på en del ställen jag läst står det att det bästa är att ha en hane och två honor och på en del ställen att det absolut inte går att ha mer än en. Hur ska det vara?
Hur gör man för att få tag på nån mer ovanlig sort då, finns det mässor eller nåt man kan åka på?
Många frågor där men…;)
en Kampfisk blir inte gladare eller måt bättre av att ha andra kampfiskar omkring sig, honor som hanar…
Men om de går ihop är det väl kul att ha, antar jag! Honor kampas lika mycket som hanar gör
som sagt kampisar e lite enstöringar, mina 2 honor slogs hela tiden med varandra men inte med andra firrar
mina 2 hanar går ensamma i var sin del av karet tillsammans med äppelsnäckor och det funkar skitbra

Haha råka skriva i fel inlägg xD