Saltvatten, fiskar
Jag har några undringar, hur får man till saltvatten? Kan man ha det som i ett vanligt akvarium? Behöver man något annat än det till vanligt? Vilka är dom vanligaste fiskar man har i saltvatten ?
Skulle rekomendera dig att låna boken,
Saltvattensakvariet ( guiden för nybörjare )
ISBN 91-975907-1-1
En jättebra bok som "berättar" om mycket på ett lättförståligt sätt.
Saltvatten får man till genom att blanda i salt.
Vad du menar med att om man kan ha det som ett vanligt akvarium förstår jag inte.
Behöver man något annat än det till vanligt? / förstår inte vad du menar??
Vanligaste fiskarna, svår fråga men Clowner, olika Damseller, Frökenfiskar o.s.v
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Okej :) Ska se om bibblan har den eller om vi kan beställa den.
Vad för salt ? Vanligt eller något speciellt från en djuraffär?
Det jag menar är om man har salvatten, behöver man ha annat än vad man vanligtvis har till sötvatten ?
Jag tycker dom är så färg glada och mysiga :)
Beroende på om du ska ha koraller eller ej så kan du få bättra på belysningen.
Många koraller vill ha mycket ljus.
Jag startade upp mitt 1:a, ett 112L med bara sötvattensprylar med undantag av en skummare och det gick utmärkt.
Per/Haninge
#3 Koraller är ju så coola
Hur bättrar man belysningen då?
Okej, Men vad är det för salt man ska ha ?
Finns flera olika märken av salt men om du berättar vad du ska ha i akvariet ( djur ) så tar dom flesta zooaffärer fram ett lämpligt salt.
Det här med belysning, ja hur högt är akvariet?
Hur brett är akvariet?
Vilka koraller är du ute efter?
Är akvariet väldigt högt så skulle jag rekomendera Metallhalogenbelysning men det går också bra med lysrör ( T5:or ) om akvariet är tillräckligt brett så att många får plats.
Är akvariet relativt litet och om du väljer koraller som inte är så ljuskrävande så kan det räcka med traditionella lysrör.
Jag började med "vanliga" lysrör i mitt 112L med måtten L70 x H40 x B40cm.
När jag sedan uppgraderade till Metallhalogen så ökade tillväxten på korallerna.
Det är alltså flera olika faktorer att ta hänsyn till beroende på hur hängiven du är.
Vissa säger att det ena är rätt eller fel ( inkl. mig ) men det bästa är om du tar dig till en zooaffär och diskuterar med dom om vad för djur du är intresserad av så kommer du att få den information du behöver. ( förhoppningsvis )
Därför tycker jag att det även är bra att läsa på lite i bra akvarieböcker så att man har lite grundkunskap att "stå på".
Per/Haninge
Jag vet faktiskt inte..
Okej..