Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4767 ggr
JessicaN
0

Skumbo..?

Det är första gången som jag har någon fisk som kan bygga skumbo så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Har en kampfiskhane i ett akvarium tillsammans med 7 äppelsnäckor.

Nu ikväll la jag märke till att vattnet var lite grumligt, men inte skitigt, den mörka bakgrunden jag har var matt och när jag gick närmare så såg jag nästan som små geleklumpar (ganska svåra att se) som var ungefär i mitten av akvariet, inte mot något glas eller så. Kan det ha varit ett skumbo..? Det var inga "bollar", det var mer som en massa som var i vattnet.

Dom senaste dagarna har han simmat med alla fenor helt och hållet utspända och han har varit så fin :)

Mvh Jessica

gickan87
0

Om de var på vattenytan så var det nog ett skumbo :)

Har du ett filter som rör om ganska mycket på vattenytan så har troligen boet slits loss från glasväggen.

MVH Erika :)

JessicaN
0

Ska rengöra filtret någon dag för det är lite dåligt med "flås" i den och det var inte på ytan :S Det var mitt i akvariet… Men jag kan inte tänka mig vad det annars kan vara.. Det är väl inte från äppelsnäckorna..? Har fått förklarat för mig att dom gör "kakor" eller "kokonger", inte en "massa" som nästan är genomskinlig…. *Förvirrad* :P

gickan87
0

Kolla på undersidan av akvarielocket eller om du har täckglas kolla där, det kan ju vara äpplena som lagt ägg och några har ramlat ner i vattnet, det har hänt mig ett par gånger..

MVH Erika :)

JessicaN
0

Tittade precis men det fanns inget sånt :S

mandariiin
0

ett skumbo är massa små-bubblor som ligger på ytan. dom "klibbar" ihop, så dom lägger sej som en matta.

JessicaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kommit fram till att det förra inte var något skumbo, det var bara något annat skit i karet.

Men nu så har "Frippe" med 95% säkerhet gjort skumbo.

Bifogar en bild, visst är väl det här ett skumbo? Lite dålig bild tyvärr.

Det uppkommer nya hela tiden när de gamla försvinner och nu har även denna försvunnit. Har lite växter som flyter vid ytan så det ser ofta ut som om han har fäst boet vid växterna.

Det är bara han och några äppelsnäckor som bor i karet (men äppelbebisar är det inte iallafall) så det finns ingen hona heller. Skumbona är väl till för att hålla äggen på plats..?

Trivs han eftersom han bygger bo trots att han är själv..? Har också hört att dom kan bygga när dom trivs. Varför byggs det bo om det inte finns någon hona?

Han simmar ibland med alla fenor så utsträckta han bara kan, han är så fin då :)

Mvh Jessica

JessicaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på snyggingen Frippe himself :) Dock så är han lite blek i färgen för han hade precis flyttat in när bilden togs så det tog några dagar innan den riktigt djupa mörkblåa färgen kom tillbaka. Och här hänger fenorna mest bara, ibland simmar han med ryggfenan nästan rakt upp oxh stjärtfenan blir som värsta seglet :P

Han är djupt mörkblå med jätteröda "ben" längst fram, dom syns på bilden. Och när han har fenorna utspända så är han röd mellan "lederna" i fenorna trots att han är jätteblå annars och ser egentligen mest blå ut, han är verkligen fin :) Är riktigt nöjd med honom :)

KerstinL
0

Visst är det ett skumbo!! Hanarna bygger oftast skumbo när förhållandena för lek är optimala (lågvatten, varmt, flytväxter..) Det spelar ingen roll att det inte finns nån hona, vem vet det kanske simmar förbi nån vilken dag som helst, hehe.. Det är en väl inrotad instinkt. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

JessicaN
0

#8 Det har dunstat en del vatten så ytan har sänkts lite men inte för mycket, det är ca 26 grader varmt, och ganska mycket flytväxter.

Hade gärna provat på att odla Kampfisk men har inte kar så att det räcker och det verkar svårt, eftersom hanen inte får vara tillsammans med ynglen och föräldrarna kan bli arga på varandra och allt vad man har hört :P

Så det är bara bra att han bygger skumbo, det blir inte stressande eller något liknande för honom att han inte har en hona eller två nu när han vill leka..?

fellfrosch
0

Hur lågt är lågvatten ungefär? :) Försöker få min hane att bygga nämligen ^^

KerstinL
0

Om man sänker vattnet till hälften och höjer temperaturen till 29-30 grader så ska det nog trigga.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Johan-
0

Jag hade 15 cm vatten när jag fick mina guramis att leka=)

fellfrosch
0

Ok nu har jag höjt temperaturen men jag har svårt att kunna sänka vattennivån tyvärr men jag får vänta och se Skrattande

JessicaN
0

Det är ca 17-18 cm från sanden till ytan hos mig.