Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 4088 ggr
Brullebro
0

Jobbigt med akvarie ?

Min mamma tjatar om att jag inte skulle orka hålla på med ett akvarium. Men vad måste man göra som är så jobbigt varje dag ? Klart man måste städa akvariet ganska ofta. Men kan någon förklara vad som är jobbigt ?

sussa08
0

Ofta tycker jag inte att man måste göra rent, kanske 1 gång i månaden man gör vattenbyte, varannan vecka gör väl vissa eller så, det som passar en bäst lixom…

Jag städar efter behov, och städningen är inte jobbig, man tömmer ur en del av vattnet, kanske slamsuger botten, och fyller på!

Man kan behöva rensa bland växter ibland också men jag tycker inte det heller är jobbigt :)

mata ska man ju göra och så och där är det bara att tänka på att inte mata för mycket :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Per-Haninge
0

Akvarium är en livsstil, går man dessutom med i en akvarieklubb så får man ett socialt liv utan dess like.

Räkna med att byta 30% av vattenvolymen var 7-14 dag, skaffa slang till detta så går det lättare/snabbare.

Daglig matning, kontroll av fiskarna, slamsug mellan varven i samband med vattenbyte.

Det gör jag med akvarium i storleksordningen 112L-1050L och ingen av dessa har jag gjort någon storrengöring av.

Inga problem med att åka iväg 1 vecka på semester är det heller.

Klart att du ska skaffa akvarium om du är det minsta intresserad, men jag rekomenderar absolut att du läser på lite innan du skaffar det.

Då slipper du gå igenom dom vanligaste misstagen, rekomenderad bok som exempel är,

Akvariet, handbok för nybörjare och mer erfarna av Claus Schaefer.

ISBN:nr 3-625-10370-2

Lycka till.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Johan-
0

Värt att tänka på är att ju större akvarium, desto mindre jobb =)

LisenN
0

#3 Är det verkligen så?

Har sett det påståendet mååånga gånger men aldrig märkt av det själv.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Brullebro
0

#1 Ja det låter inte jobbigt alls ju!

Brullebro
0

#2 Vad menar du med en livsstil ? Finns det akvarie klubbar ? Ja det är ju trevligt att skriva med er här på akvariefisk.ifokus :)

Ja det förstår jag. Hur fixar man det där med slang då? Då måste det väll vara nått som suger åt sig vattnet ?

Vad är slamsug? Är det typ att man tar bort bajset från botten ? Min pappa sa det. Mina föräldrar har haft akvarium för väldigt länge sen. Så dom vet ju lite.

Okej :) Tack så mycket för svaren och tipsen :)

Brullebro
0

#3 Är det verkligen så? Hur då ?

sussa08
0

Näe, men det är ju från person till person :)

jag har ett kar på 300l som jag sköter på detta sett, sen har jag några mindre kar som man sköter annorlunda, då de små karen behöve fler vattenbyten :)

Skaffar du ett bra filter så håller sig vatnet mycket fint! Kan tyvärr inget om filter men det kan säkert andra här :)

Vilken storlek hade du tänkt skaffa? eller snarare vilka fiskar inresserar dig? :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Akvarie är en livsstil precis som en hund är :) Man måste anpassa sig och man engagerar sig på många sett :)

Slamsugning är när du tar bort skit från botten ja, matrester mm!

Du har en slang när du gör detta och användr hävert-tekniken, detta vet antagligen dina föräldrar vad det är :)

Sen så troooor jag att din mamma tycker att det är mycket jobb, för många tror att man ska rengöra gruset/sanden när man gör rent karen, dtta är ett stort "no-no" då man förstör balansen för växer i karet, gruset ska man bara göra rent om de verkligen måste tvättas! kan inte komma på nån situaton just nu men nån annan kan säkert :)

Har du snäckor och sådant i akvariet så håller de rent bra på boten och så :) Detta gör att du inte behöver slamsuga så mycket! :)

Brullebro
0

#8 Jag ska kanske få/köpa ett akvarium av några jag känner som är på ca 74 liter. Jag får med allt och några fiskar. men jag vet inte vad det är för några. Skulle helst av allt vilja starta själv från början med dom fiskar jag vill ha. Men det går ju inte bara att ta bort dom nu ju. Så får väll ha dom till som dör :)

#9 Jaså, okej :)

Ja, hon säger att det är ett tungt jobb. Men det ända jag skulle tro skulle vara "tungt" är väll att man tar ut gammalt vatten.

Okej :)

Ska försöka ta reda på vad det är för fiskar dom har. Dom har iallafall en "sugfisk" som jag kallar det. Och en ganska stor, ljusblå med två långa "grejer" som hänger ner från magen, några tips på vad det skulle kunna vara ? Och sen några oranga. Tror det är guppys.

Johan-
0

Ju större akvarium du har, desto lättare är det att få till en bra biologisk och kemisk sammansättning i vattnet. Har du ett litet akvarier på 10-20 liter så blir det ett himla jobb med vattenbyte ofta=)

Brullebro
0

Inte för att jag fattade det där från början <.< Men det ska vara bättre då. Det jag ska skaffa är ju på ca 74 liter. Är det ok ?

sussa08
0

74 liter låter bra! mitt första va på 60l :)

Brullebro
0

#13 Okej :P Har ni nått förslag på vad den blåa fisken kan vara ?

sussa08
0

Gurami kanske?

Brullebro
0

#15 Ja den ser exakt ut så :P tror ju dom andra va Platy (inte guppy) och sen sugfisken.. Vad för information bör man veta o dom ?

sussa08
0

Sug fisk? En Ancistrus eller en pleco?

Playna är inte svåra, de r som guppyna typ… Värre med den vad jag antar är en mal

Cappi
0

Om  dina föräldrar hade akvarium för länge sedan så får du tala om att det ar hänt en hel del sedan dess på akvariefronten!!

Troligen så tömde de sitt akvarium helt, kokade sanden, kånkade ut burken i badrummet, skurade, den och så vidare. Sen hade de säkert en luftpump utaqnför akvariet som pumpade luft genom en vaddfylld burk, där skiten samlades. Och det är rena stenåldern idag.

Man har filter som sitter inne i akvariet. som inte behöver rengöras annat än när "spruttet" har minskat. Man kånkar inte heller vattnet vid vattenbyte i hink, utan man har en trädgårdsslang mellan akvareit och badrummet. Den kan man både tömma vattnet och fylla på med.

Det elegantaste sättet är att ha en nippel på badkarskranen som man sen kopplar slangen på. I andra änden av slangen har man också en nippel som man kan koppla en slamsug på. om man inte slamsuger så har man en bit skumplast så åker inte fiskar och yngel med i slangen

Först lägger man slangen utan slamsug i akvariet och kopplar på vattnet. När det kommer ut i akvariet, så lägger man bara ner slangen i badkaret och då töms vattnet automatiskt från akvariet. Vill man slamsuga kopplar man på den och suger på botten.

När 10-30 % har runnit ut, så sätter man på slangen på kranen och fyller på vatten igen. Tar max tio minuter. Har man plats i badrummet så hänger man upp slangen där, annars så kan man rulla ihop den i en hink.

Det här kostar under 250 kronor, så det kan du ju önska dig.

Jag skrubbar av mina rutor med en skrubbsvamp från Ica för en tia, är jag byter vatten.

Det riktigt stora knepet för att få ett fint akvarium är att inte övermata. Dels mår fiskarna inte bra av det, men överskottet samlas i gruset och i filtret och då kan det lukta ganska illa.

Sen tycker jag också att det är roligt att gå och ansa växter och göra fint, det är inte något som känns som ett jobb. Dessutom är det så att fiskarna inte störs av att växterna blir långa och många eller att det är grönt på rutan, det är det vi människor som gör. så man kan ligga förkyld en vecka, eller behöva plugga, ett i grunden välskött akvarium klarar det.

Personligen tycker jag att fiskar är bra nybörjardjur, det är lätt at bli av med igen om man tröttnar, och fiskarna längtar inte "hem" igen.

Så visa dina föräldrar den här tråden, så ska du se att du får ditt akvarium!!

Per-Haninge
0

Jag tror att dina föräldrar är rädda för att du ska tröttna och helt plötsligt måste ta hand om allt.

Även om det inte är jobbigt så ligger akvarium kanske inte alls i deras intresse längre.

Att överdriva om ett jobb är en del av en förälders strategi Flört

Angående akvarieklubb så den jag är med i träffas 10 ggr/år och lyssnar på föredragshållare.

Vi har två stora auktioner varje år, det hittas på mellanaktiviteter där vi t.e.x hälsar på lokala fiskhandlare ( oftast med rabatt när vi är där ).

Vi har en jättefest med grillning i Hagaparken, bowlar, kör gocart och umgås rent allmänt.

Man lär känna jättetrevliga mäniskor med gemensamma intressen.

Vi har också en klubbtidning som kommer ut 10 ggr/år.

Samtidigt så lär man sig av varandra och får värdefulla tips, har möjlighet att byta fisk med varandra o.s.v

Att via t.e.x. detta forum ställa frågor och diskutera är kanon, många forum har inte detta snabba gensvar och kunnigt folk men det är ju inget som hindrar att vara med i bägge.

Jag rekomderar trots allt att du går till ett bilbiotek och lånar en bok som du gemensamt kan läsa med dina föräldrar så att dom uppdaterar sina kunskaper.

Man får svar på dom mest elementära frågorna och det blir lättare att förstå svaren som man får via forumet.

Per/Haninge

Brullebro
0

#17 Okej.. Varför då ?

Brullebro
0

#18 Ja så kan det ju ha varit.

Hur skaffar man en sånn där slamsug grej ? Det förstod jag inte riktigt med. Och sen hur man fick vattnet att rinna. Annars var det jätte bra och enkelt skrivet :)

Mamma och pappa har gått med på att jag ska få ett akvarium :D

#19 Det tror jag oxå. Dom säger jämt jämt jämt: Det slutar med att vi kommer få fixa allt! Men det är för att mina syskon har haft miljarders djur som min föräldrar kanske fått sköta efter ett tag. Men jag har 4syskon så mina föräldrar tror att det blir samma sak som med mej. Men jag har lixom aldrig fått chansen att vis dom =/

Ja precis ;)

Ååh va mysigt det låter :D

Ja jag ska gå till bibloteket imorn :)

Cappi
0

Slamsug finns att köpa i Zooaffärer. Det är viktigt att inte ha den på när man fyller slangen först för den har en backventil som gör att vattnet bara kan rinna åt ett håll (från akvariet). Men sen när vattnet rinner så sätter man på den.

Den har en pump på sig så man kan pumpa vattnet från akvariet till badrummet också tills det rinner av sig självt.

Jag är med i samma akvarieklubb som Per och det är jättetrevligt. Om du inte har någon förening i närheten kan du ju pröva med att sätta upp en lapp i skolan, det lär garanterat finnas fler där som gillar akvarier.

Hur man får vattnet att rinna;

Man sätter på slangen på vattenkranen och lägger den andra änden i akvariet. När man sätter på vattnet så fylls slangen. När det kommer ut vatten i akvariet är slangen fylld. Då stänger man av vattnet och lägger den änden som satt på kranen i badkaret.

Eftersom badkarsbotten är lägre än vattennivån i akvariet kommer vattnet att rinna från akvariet, genom slangen ut i badkaret.

När lagom mycket  vatten runnit ut, lyfter man slangänden i badkaret och kopplar på den på kranen, sätter på vattnet, och då fylls akvariet på.

Man får aldrig, aldrig gå ifrån ett akvarium som man gör vattenbyte i!!! För då rinner vattnet fortare av någon anledningObestämd och man vill inte ha varken tomt akvarium eller översvämmningSkrikandesFoten i munnen,

Per-Haninge
0

För då rinner vattnet fortare av någon anledningObestämd

SkrattandeSkrattande Har du också märkt det?, jag ska bara, det är gott om tid

JÄRNspikar Skrattande

Per/Haninge

palsternackan
0

#22 det där med att vattnet rinner fortare när man går ifrån kan jag verkligen hålla med om *fniss*

Vad var det där med att slamsugaren har en pump så att vattnet börjar rinna? Jag måste böja mej ned och suga igång det, inte så kul om man skulle få in i munnen och måste ligga och spy.. ^^

Cappi
0

Min slamsug har en liten klockformad del med ett galler i, som man sticker ner i akvariet. Mitt på slangen sitter en pump som man kramar, så pumpar den upp vattnet tills det rinner av sig själv.Det är i den som det sitter en backventil så att man inte behöver pumpa som en bäver, utan det man har pumåpat kan inte rinna tillbaks.

Den kostade knappt en hundring i zooaffären, och det är det värt.

Tömmer man i hink så finns det en bra pump på Biltema för 15 kronor. Samma princip men utan klocka och med ena slangen oböjlig. Den har jag ofta när jag ska ta upp lite vatten för att flytta fiskar mm.

Brullebro
0

#22 Alltså.. Det låter så komplicerat alltihopa.. Jag har ett fönster nära ut till tomten, går det att hä ut vattnet där ?

Hihi ^.^ Nej, jag förstår det ^.^

palsternackan
0

#25 kanske något man får kolla upp då! Tack! =)