Lite.. Ehm, hjälp ?
Nu är det så att jag kanske ska få ett akvarie. Ett begagnat av en kompis. Dom har redan flera fiskar. Och då undrar jag en sak. Om man ska transportera dom en lång väg, så måste man ju tömma akvariet. Och eftersom jag ska ha fiskarna kvar så måste jag ju fylla på nytt vatten, och det nya vattnet ska ju stå igång i akvariet ett tag innan.. Hur ska man göra då ?

Finns det inget sätt att spara på det gamla vattnet?
#1 Ja, alltså.. Det gör det ju säkert. Men dom har struntat i att hålla akvariet rent så vattnet är grönt och akvariet behöver verkligen göras rent..

Ja men vattnet bör ju inte var skadligt, då hade ju fiskarna inte mått bra, blandar du ut det med vanligt vatten så ska det nog inte vara några problem
#3 Jag tror inte fiskarna mår särskilt bra. Så jag ska bara ta lite av det gamla vattnet ?

Ja e rätt säker på att fiskarna mår bättre i de gamla vattnet än i nytt vatten … Jag skulle ta så mycke som möjligt av de gammla vattnet.
Om du sedan sköter akvariet o gör regelbundna delvatten byten så kommer de bli klart och fint efter ett tag 
#5 Va bra, då vet jag :)

Ja ta av det gamla vattnet och blanda ut med nytt=)
Du behöver inte alls spara det gamla vattnet, det som är viktigt är att du sparar det filter som de har använt. Där finns de bakterier som bryter ner fiskarnas bajs och matrester som hamnat på botten. I vattnet finns inte mycket bakterier alls, utan mest alger som du inte vill ha.
Om bakterierna försvinner så kan det bildas giftiga ämnen som kan döda fiskarna.
Om de inte har haft något filter eller inte har sparat det så fråga runt efter någon annan som har akvarium och be dem om hjälp. Du kan t ex krama ur deras filtermaterial i en hink med vatten som du sedan häller i ditt akvarium.Du kan också köpa bakterier på flaska i zooaffären men det är inte riktigt lika bra som filtergojs från ett inkört filter.
Fiskarna mår bäst av att få komma ner i sitt nya hem med lugn och ro.
Det är bra om du inte tänder lampan första dagen för då tycker de att det är lugnt och skönt och kan utforska akvariet i fred.
Även om det är samma glaskar, så känns det för fiskarna som ett nytt akvarium.
Gå ner på bibblan och se om du hittar någon bra bok om akvarier och läs, då får du lättare att ställa frågor om sånt du undrar över.
Och så ska du förstås fråga här för här finns många som kan massor och gärna hjälper dig.
#8 När vattnet är gammalt och skitigt är det viktigt att spara mycket av vattnet. Sen byter man ut med små vattenbyten. Kommer fiskarna från ett misskött akvarium direkt till nytt vatten blir det sån skillnad att dom mår dåligt eller stryker med i värsta fall på grund av det nya och rena vattnet.
Du kan väl spara en del av vattnet, kanske 30-50% och köra det genom ett filter med aktivt kol så att du får bort det mesta av ureaämnena och annat grövre smuts.

Smart det där med filtert förresten, det brukar jag göra när jag startar nya kar!

håller totallt med Cappi. det är i filtret och i gruset som de goda bakterierna sitter. så håll kvar filtret och låt inte det torka, det kommer du att tjäna mer på än att spara en massa vatten.
Att spara grus och filter så gott det går är såklart riktigt bra för akvariet med bakterier så inte som nystartat. Men om man t ex köper fisk från affär där mycket vatten byts. Släpper ner fisken hemma i skitigt gammalt vatten finns risken att det går åt pipan på grund av det. Låter som akvariet inte fått så mycket "omvårdnad" utan bara stått medans det blivit skitigare och skitigare. Jag skulle spara vatten men inte allt och göra några små vattenbyten innan flyttandet. Skippar man att spara vatten går det så går det i och för sig.
#8 Det låter jätte bra ! Då vet jag hur jag ska göra :) Tack så jätte mycket !

Håll oss uppdaterade sen när du får hem karet vettja=)