Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1348 ggr
axel98
0

vad för fisk???

jag unndrar vad som är bra som nybörjar akvarium och nybörjar fiskar eller annat  såsom grodor och snäckor??

Obestämd mvh axel Ps har aldrig haft fisk.

LisaR
0

Ett akvarium som inte är för litet är enklast att börja med, det är svårare med små akvarium, men jag började med ett 50L akvarium som gick mycket bra.
I början så kan det vara bra att ha i tex, Sera Nitrivec och Sera Aquatan för att få igång bakteriekulturen.
Jag började med platys som är ganska tåliga fiskar, dom finns i en massa vackra färger men de får yngel ungefär var 4:e vecka men om man inte vill ha yngel så kan man låta dem gå kvar med de andra så blir dom uppätna, Guppys är ganska liknande Platy.
Äppelsnäckor är också ganska tåliga men man får tänka på deras skal, jag själv har kalkrikt vatten och behöver inte tillsätta kalk, men det finns kalsksköldpaddor som man kan köpa och lägga ner i vattnet, annars så kan man krossa äggskal (ta bort hinnan) och blanda med bottensubtratet eller lägga ner i akvariet i ett litet lock eller liknande.

Jag skulle inte skaffa alla fiskar för snabbt utan planera lite, och akvariet ska väll stå i kanske 1-2 veckor utan fisk för att bakteriekulturen ska komma igång.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Johan-
0

Riktigt bra skrivet #1! Håller med dig.

axel98
0

Tack

Johan-
0
carrrrrooooo
0

jätte bra skrivet #1.. urschh att jag inte visste att det skulle stå ett par veckor innan man släpper i fisk.. ja nu har man Nitrit:(

Lycka till med fiskeriet Ts:)