Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1435 ggr
Sonfors
0

Snart kommer fiskarna!

Jag och min mamma har bestemt att vi ska skaffa fiskar! Håller på att göra i ordning akvariet Det är jättespännande äftersom jag aldrig har haft fisk eller fiskar förut! Jag vill ha Guppy och Kampfisk!!!!!!Skrattande

JessicaN
0

Grattis! Skrattande Jättekul att hålla på att ordna med och köpa växter och plocka med Glad

Nu har inte jag jättestor erfarenhet av att ha dom tillsammans men jag har fått höra att kampfisken kan se guppysarna som andra kampfiskar eftersom dom ofta har stora och färggranna fenor men för vissa fungerar det. Jag har däremot Kampfisk och guppys i olika kar.

Electron
0

Det vill säga.. 2 Kampfisk hanar slåss tills dom dör… som #1 skriver KAN det hända att kampfisken är elak mot guppyhananrna! Men det finns fall där det har fungerat att ha både guppys och Kampfisk hanar i samma akvarium.

Där emot kan du ha flera honor tillsammans med 1 hane i ett och samma akvarium.

Sonfors
0

Jag fick höra när jag var liten att två kamp fiskhanar slåss tills dom dör men jag tänkte nog mera på några honor och en hane. Snart ska jag min mamma och min kusin åka till stan och köpa lite mera sand till akvariet. jag tenkte höra om någon har något bra tips om var man kan köpa friska och fina fiskar? Jag bor i enköping satt ganska nära uppsla iallafall. så dom inte dör under resan.Glad

Sonfors
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har pump doppvärmare akvarium och sand växter rot och snart några grottor. Fiskar har jag snart näring till växterna och  sont där medel som man häller i när man startar ett akvarium något annat man behöver? Värmepumpen har jag ej tagit kort på men allt annat kommer nu!

Sonfors
0

..

Sonfors
0

..

Electron
0

Egentligen behöver du inte någon av dessa kemikalier, och jag rekommenderar dej att starta akvariet och sedan låta det gå i ett par veckor minst innan du lägger i någon fisk… Anledningen till detta är att det ska bildas en bakteriekultur i vattnet och den är jätteviktig för att fisken ska kunna överleva.

Växtgödningen kan du använda, men jag skulle inte använda den mer än när man stoppar i en ny växt i vattnet… och inte mer än 1 gång per ny växt och dosering enl. förpackning.

Du kan, om du vill, tillägga vattenberedningsmedlet när du startar ett nytt akvarium… då tillför du bara nyttobakterier till vattnet och det ger en säkrare start efter ett par till 3 veckor.

Växter kan du införa genast utan problem, det är oftast bara positivt för bakteriekulturen.

Sonfors
0

Mina och mammas 2 gamla kompisar Eva och Margeta ska komma och hälsa på det bästa med det är att jag inte har träfatt dom sen jag var baby och Eva har så många yngel och fiskar satt hon vet inte var hon ska göra av alla sötisar!Skrattande

Sonfors
0

Inget bra ställe nära uppsala??

Sonfors
0

som jag skrev i #8 så vi tänkte fråga om vi får köpa någa sötnosarSkrattande

Sonfors
0

Nu är akvariet snart klart fiskar alger ramp växter och värmepumpp saknas bara!

Sonfors
0

Nu har vi hämtat firrarna! Vi köpte Svärdbärare 1 tjej och en kille! Två guppys tjejer och en kille! Alla tjejerna har bebbar!!!

Sonfors
0

Vi döpte dom till Molly,Isak,Syren och Lillia! Dom är jätte sötaTungan ute

Sonfors
0

Idag när jag var på fritids kom mamma och hämtade mig och sa att hon hade sett ett yngel! Mamma har också köpt 10 niåntetror och en mal malen döpte vi till Lill Bert KarlsonTungan ute Hon har också köpt mera växter och en ny lysramp. Bilder kommer snart!

MajaaR
0

kul :)

raudur
0

va skojj ^^ det är alltid kul i början :D

Cappi
0

Ojojoj, det nog lite för mycket fisk att starta med. Nu får ni sköta akvariet jättenoga så att inget tråkigt händer med dina fiskar. Har ni köpt hävert och hink (eller ännu bättre slang) så att ni kan byta vatten?

Ett akvarium funkar så att maten fiskarna äter blir bajs, som bakterier i filtret bryter ner till näring för växterna. Överskottet på näringen tar man bort genomm att byta en del av vattnet varje vecka.

Om man får för mycket näring så bildas ett ämne som heter nitrit, och det är mycket giftigt för fiskarna. Det kan lätt hända innan man fått tillräckligt med bakterier i filtret.

Därför är det jätte- jätteviktigt att inte mata för mycket i början. (Sen blir det bara jätteviktigt).

Ta så litet mat som ni bara kan tänka er, och sen häller ni tillbaka hälften av det!! Resten matar ni med var tredje dag!!

Och nej, fiskarna far inte alls illa av det, fiskar ser alltid, alltid hungriga ut!! Men eftersom fiskar inte behöver mat för att kroppen ska vara lika varm hela tiden, som vi människor, klarar de sig utan mat mycket, mycket bättre än vi.

Sonfors
0

nu kommer bilderSkrattande