Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1198 ggr
Cessan78
0

Vad ska jag välja för fisk?

Nu är det dags att införskaffa fisk till mitt akvarium på 120l men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag har 2 malar men vet inte riktigt vilken sort det är men en prickig variant är det iaf.

Funderar på ett litet stim med Guppysar och ev. några tetror men sedan vill jag ha lite blandat och färgglatt som tex. blåa, gula & röda fiskar..(har små barn hemma som gillar att titta in i akvariet)

Är lite sugen på att skaffa några crystal red räkor också men vet inte alls vilka fiskar dom går ihop med eller om dom fungerar ihop malarna.

Snälla ni kunniga..kan ni hjälpa mig med tips om färgstarka fiskar som fungerar ihop Tungan ute

[IsabelleA]
0

Alla levandefödare går ihop tillsammans, sedan kan man ju ha i lite neontetror.

Guppy, Molly, Platy är populära fiskar och ynglar av sig ofta. Vill man inte ha yngel kan man bara låta dessa vara kvar i karet så blir dom uppätna av akvariets invånare.

Räkor går ihop med de flesta fiskar. Dock inte de större cikliderna tror jag. Men de går ihop med guppys.

Malarna och räkorna tror jag inte tar någon skada av varandra. Alltså kan du säkert ha dessa ihop.

Platy finns i många olika färger och kulörer, även Molly. Det finns gula, röda osv.

Platy - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1

Molly - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1

Guppy - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1

Endlers Guppy (fin fisk) - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163&SOK=1

sussa08
0

Räkor kan du ha om du har mycket växter, till exempel mossa, som de kan gömma sig i :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[IsabelleA]
0

… Mossbollar är en favorit bland räkor :) Finns att köpa i djuraffärer för ca 15-40 kr/st.

Cessan78
0

Molly är en fisk jag inte gillar alls..

Har kikat lite på stiliga fiskar som är färgstarka och fina..bla. Labidochromis Golden
Otopharynx Lithobates
Aulonocara Röd Rubin

Sen gillar jag Pseudotropheus Elongatus Chewere men den är väl lite för tuff för dom andra?

Vad tror ni om dom?

sussa08
0

hehe ja mossa i alla dess slag, verkar samlas massa räk-gott i den också ;)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

#4 Är det jag som är knäpp, elelr är alla de där ciklider?

Är det ciklider du vill ha så är inte ungfödare en bra kombo med dessa :P

Ciklider blir ofta rätt stora och allt som går in i munnen är mat, och det kommer t.ex Guppy bli… Räkor kommer inte heller överleva. Tetror kommer inte heller klara sig så du får nog ta oh välja mellan ett sälskapsakvarie eller ett ciklidkar :)

sussa08
0

Sen om dt är ciklider du vill ha tror jag inte du kan ha så många i ett 120l, men jag är inte insatt i ciklider förutom att jag hört att de äter allt och är ganska revirhävdande…

Hoppas nån ciklidmänniska tittar in här snart :)

Cessan78
0

Ahh ok..

Har inte så stor koll på ciklider heller men dom är väldigt vackra att se på..men det kvittar alltså om det är en dvärgvarinat eller vanlig.

sussa08
0

Hm, de du valt är malawi och är noooog inte dvärg… Men jag skulle inte sätta ciklider med ungfödare i alla fall :P

Kanske med stora tetror…

Cessan78
0

Ahh ok..

Ja jag får väl kolla i butiken sen vad dom har för fisk inne också..kanske fastnar för några helt andra när man ser dom live iaf.

sussa08
0

:) Men tänk på att kolla hur stora det blir, räkna med 1liter vatten/cm vuxen fisk :)

OlleA
0

När du ska köpa fiskar är det väldigt viktigt att först ta reda på hur stor arten kan bli. Nöj dig inte med vad zoohandlaren säger, utan läs i böcker och på nätet! Zoohandlare vill ju alltid sälja sina fiskar och kommer ibland med påståenden som att "de blir inte så stora i ett litet akvarium", "de växer långsamt" o s v. Sådant håller inte i längden, utan det är djurplågeri att inte ge fiskarna möjlighet att växa naturligt.

Ungefär lika stora ska de vara alltså, men de ska också ha något sånär samma krav på temperatur och vattenkemi. De flesta ungfödare och afrikanska ciklider vill ha hårt vatten, medan tetror, rasboror, Gurami, scalarer m fl trivs bäst i mjukt. Många av våra vanliga sällskapsfiskar trivs utmärkt i de flesta vattentyper (om det inte är extrema värden) men även här är det bäst att vara påläst - inte bara fråga zoohandlaren alltså.

Jag håller med om att ungfödare är ett utmärkt val, inte minst Guppy och röda korallplaty är tåliga och verkligt dekorativa. En alltför förbisedd fiskgrupp med många fantastiskt vackra och tåliga arter är barberna. Sök t ex på kopparbarb, guldbarb och purpurhuvudbarb så får du se! De är mycket tåliga, men vissa arter (särskilt tigerbarber) kan bli aggressiva fenbitare om du inte har många (ca 10 eller fler) så att de kan utveckla ett naturligt stimbeteende. Sedan finns ju många fina tetror, allra mest färg är det nog på kardinaltetran. De är utpräglade stimfiskar som måste vara många för att trivas. Ett par av någon Gurami, t ex Dvärggurami eller Mosaikgurami, kan också vara fint. Vill du ha ciklider kan jag rekommendera bågfenciklid eller thomasciklid, som hör till de tåligaste och fredligaste dvärgcikliderna.

Till slut några fiskar du INTE ska ha: paroonhajar och redtailmalar säljs alltför ofta som små ungfiskar, men kan bli uppemot två meter långa. Pirayor är extrema rovfiskar, ormhuvudfiskar ser lugna ut men äter allt upp till sin egen storlek… kort sagt, köp inte en fisk du inte känner till och har läst om!

Olle