Växter
Hej!
Jag ska köpa akvarium ganska snart. Men med mitt tidigare akvarium hade jag alltid problemet att växterna inte trivdes. Jag köpte växter och det såg jättefint ut, men så några veckor senare såg alla växter slitna och fula ut, desstuom hade de allihopa blivit mindre än när jag köpte dem.
Nu undrar jag om någon har något tips för hur jag får växterna att trivas i det nya jag ska köpa?
När du hade växter förut… Vad hade du för bottensubstrat, och satt växterna i krukor? Vad hade du för växter?

Mvh Stephanie 

Lägger in en bild där man ser bottensubstratet jag hade. Krukorna de satt i när jag köpte dem tog jag bort, så de satt inte i krukor. Vad det var för växter vet jag faktiskt inte, var ganska längesedan och tror inte jag frågade vad det var för några när jag köpte dem heller. Men det var en hel del olika iaf.
Finns en bra artikel av Micke Eklund inlagd här på fiskifocus.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
#4 Jag har läst den, eller snarare försökt. Har tyvärr på något vis "tappat" min koncentrasions förmåga. Men tack för tipset ändå :) Skrev här just för att få ett lite kortare mer "sammanfattat" svar eller några enkla råd som jag klarar av att läsa igenom och ta upp informationen. Sedan när min koncentrations förmåga kommer tillbaka tänkte jag läsa lite nogrannare och mer ingående så att jag faktiskt lyckas med att ta upp den informationen jag läser :)
Oftast är ljuset det första man ska titta över när växterna inte trivs, vad hade du för armatur till ditt akvarium?
Glödlampsramper är inte särskilt bra, men kan bli bättre om man använder lågenergilampor med högt Kelvin-tal.Lysrör bör bytas en gång om året eftersom effekten då har avtagit ordentligt. De kan ju användas i vanliga lysrörslampor sen.
Engelsk sjösten som det ser ut att vara på din bild är ett bra substrat för växter eftersom det släpper igenom både näring och syre till rötterna, så där tror jag inte problemet ligger. Fiskarna ger ju näring till växterna men ibland kan det vara braatt ha lite speciell akvarieväxtgödning också.
#6 Okej, tack för tipsen :) Det kommer inte vara likadant substrat till mitt nya akvarium. I akvariet jag ska köpa får jag med svart sten, lite mindre stenar än i detta jag visade bild på, fungerar det också bra till växterna? Får åka och köpa lite akvarieväxtgödning till det nya sen och se om jag lyckas bättre med detta :) Och det med armatur, vad är det?
Lampan som sitter i rampen, det är en armatur.
Köp ett nytt lysrör till det, så blir det nog bättre.
Jag tror det går bra med lite mindre stenar också. Vänta med växtgödningen ett tag, dels för stt se hur det går, och dels för att du inte ska ha i gödning med en gång i ett nystartat akvarium.
Ah okej, vi hade lysrör till det akvariet, vet dock inte hur gamla lysrören var, kanske kan ha varit det som vart problemet…
Det ska jag göra, så får jag hoppas att växterna mår lite bättre den här gången :)
Får jag stjäla tråden lite? Jag har samma problem men jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Jag ett 28L kar till min Kampfisk. Den fick ett uppgraderat från 17L och sexkantigt och knappt inga växter. Men iaf så köpte jag en hel del växter men dom verkar inte trivas speciellt bra efter knappt en veckas användning.
Det är en liten glödlampa i samma storlek som förra akvariet och ugnen. Hur fixar jag den på bästa sätt? Så att det blir mera ljus för den som är nu är alldeles för svag.
Växter ser olika ut i olika kar, oftast måste man vänta tills växten har anpassat sig lite… Så har det varit för mig ibland :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Okej tack.
Jag skulle bums byta ut glödlampan till en ny lågenergilampa, läs gärna på kartongen hur många K (kelvin) den ger och välj så högt K-värde som möjligt.