Räkor i skål?
Jag har en "guldfisk-skål" som står och dammar här hemma, och vill gärna använda den till nånting.. Då kom jag på en sak… Funkar det bra att ha räkor i skål? Och isånafall:
- Vilken sorts räkor passar bäst? Vill ha såna som förökar sig.
- Behövs pump/filter?
- Jag vet att räkor gillar att rymma, så jag har funderat ut ett lock till skålen: En helt genomskinlig tallrik. Kan det funka?
- Är det nåt särskilt jag behöver tänka på?
Tacksam för alla svar! =D Ha det bra! //Johanna
Du kan inte ha ett helt tätslutande lock, för då tar syret slut.. Crystal red har vi och dom förökar sig hela tiden, men har hört att vissa har haft problem med dom.. Vi hade våra Crystal red i ett litet 17 l akvarium utan filter / pump men då hade vi hela akvariet fullt av växter (vattenpest). Det stod så i 2 år och jag gjorde bara delvattenbyten 1 gång/mån och dom förökade sig som bara den. Dom blev så många till slut så vi var tvugna att flytta dom till ett större kar.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

okej, inget helt tätslutande lock. Men det går alltså bra att ha dem i en skål? Kan man ta ett vanligt plastlock och göra hål i, sen tejpa fast det lite lätt på skålen? Gör inget om dom blir för många, jag tänkte sälja av om det blir så ;)
- Vilken sorts räkor passar bäst? Vill ha såna som förökar sig.
- Behövs pump/filter?
- Jag vet att räkor gillar att rymma, så jag har funderat ut ett lock till skålen: En helt genomskinlig tallrik. Kan det funka?
- Är det nåt särskilt jag behöver tänka på?
1.Körsbärsräkan är ju den som är lättast.Men även crystal räkorna går bra.
2.Nej.Har du lite växter och alger kan en syresten vara bra.
3.Ja det funkar.Åter igen så beror det på var du har i karet.Det funns öven helt slutna burkar som ser ut som snö globar tillsalu med levande räkor.Dom fungerar så att räkornas avföring blir näring till alger och algerna bildar syre samt mat åt räkorna och det går runt runt.Du behöver inte fulla vatten iofs så är det omöjligt ;)Det enda du behöver till dessa är Ljus.Dock vet jag ej vad dom har för alger som ger så bra med syre under dagarna att det räcker under natten.Så det räcker med mm stora hål i locket.
4.Tänk på tempraturen.22-25 grader är bra till de flesta.Dom tycker bättre om för kallt en för varmt så ha den ej i fönstret på sommarn för då blir dom kokta.Sen ifall du får många som KerstinL fick kan du plocka ut dom som har sämmre gradering och använda dom som foder till dina andra fiskar om du har.Eller sälja vidare.
Läger in en bild på mitt räkkar på 110 liter.

#3 fint akvarium

Vad gör man med räkorna man inte vill ha om de förökar sig massor? kan man typ skänka/sälja till djuraffär…? har bara en petbox på typ 15 gånger 10 gånger 14 typ (hittar inte gångertecknet på datorn! XD)
#5 räkor brukar inte vara svåra att sälja :) (man kan använda ett vanligt x som gångertäcken ;))
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#6 vart skulle man sälja det då? tradera..? kan man verkligen skicka? …
(HAHA XD det tänkte jag inte på, jag är helt borta idag ^^)
Blocket ja… Går att skicka men är inte lagligt ;)
Sen kan du lägga ut annonser här! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

är det verkligen folk som vill köpa så? =D haha, kanske borde testa… men hur stort akvarium behöver man då..? räckr 10-20 liter?
Annars säger man ara "bortskänkes mot avhämtning" eller nåt så hommer folk rusa ;)
Ja runt 10-20 räcker

#10 okej, jag ska nog faktiskt testa då! =D vad äter de..?

Hur stor behöver akvariet kara som minst??
skulle nog tycka att 10l är på gränsen, men kanske en 15 l är mer lagom? :P
de äter alger :)

#13 Okej :/
#14 det är bara ad jag tycker, jag vet inte exakt vad som behövs eg :)

Men kan man verkligen skicka levande djur? Det låter inte särskilt bra….
MajaaR Hur e det med lilla grodan ?=)

#16 Han mår bara bra :) Har du skaffat någon ännu :)?

#17 nej, vi åker till skottland om en vecka och är där ett tag, så mamma och pappa tyckte att jag skulle vänta, men när vi har kommit hem så blir det akvarium-köp och tre grodor, sedan om ett tag några fiskar med.. =) Skönt att han mår bra!
Kram!
#16 Kan? Ja. Lagligt? Nej. Bra? Tolkningsfråga

#19 okej =)