Nya L046or igen :)
Ja idag var vi iväg och köpte fler zebror, en hona och en hane. Hanen var lite större ca 4-5cm. Honan var i samma storlek som de jag köpte förra gången dvs. ca. 3-4cm.
Så nu ska de få gå och växa på sig så får vi se vad som händer framöver.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

bilder :D?
Grattis! Hoppas du får lek sen, dröjer väl iofs bra länge men den som väntar på nåt gott ;-)
Själv köpte jag L-066 som en mellanlandning, vill få lek där innan jag ger mej på zebrorna :-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Grattis! Jag skulle också vilja ha ett par sådana:P
#2 Jo det tar ju ett bra tag än innan det blir något, men just nu nöjer jag mig med dom jag har. Precis som du säger så den som väntar på något gott… L066 är också snygga, finns så många l-malar man vill ha.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Honan igen. Hon är den enda som är villig att resa på ryggfenan så därför tog jag mest bilder på henne.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Och ett på hanen också.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Åhh vad söta!
#4 Jo det gör ju det, allför många läckerbitar :P
Har du fler "udda" malar än 046:orna?
#9 Jo några fler har jag allt, 3st L190, 2st L134, 2st L239 & 2st L339 + mina 4st L46. Men det finns många fler man vill ha :P
Har du några fler än L66?
//GuUuLd,
-IE Photography-
#11 Jaha okej vad kul :) själv ska göra ett försök att odla mina L134 nu hade jag tänkt så får vi väl se hur det går. :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#12 Ja dom är ju riktigt snygga dom med! Tänk om man hade obegrändat med pengar och utrymme ;-)
#13 Ja tänk om man ändå hade det. Då skulle jag vara väldigt glad kan jag säga! :P
//GuUuLd,
-IE Photography-
#14 Samma här! Det jobbiga är ju att veta att det förmodligen betalar sej rätt fort om man väl kan hosta upp pengarna malarna kostar i inköp…
Men men, hoppas på mina 66:or å sen får man väl se vad som händer :-)
#15 Jo precis, det värsta är ju inköpspriserna. Dock har jag haft ganska tur när det gäller L46orna iaf. Tror nog jag har haft tur med priser när det gäller de flesta av malarna.
Sen stiger ju priserna ännu mer allteftersom det blir importförbud på fler arter.
Hoppas du lyckar med L66orna då kanske jag kan köpa några av dig ;)
//GuUuLd,
-IE Photography-

vad köper du/ni zebrorna för? har kollat på sånna ett tag, men tycker dom är lite väl dyra där jag har hittat dom.
#17 Priserna skiljer sig väldigt beroende på var man köper och sen även vad du vill ha för fisk. Det går att köpa såkallade muppar till mycket billigare priser än de som är helt okej. Där jag köpte igår kan man köpa muppar för 350kr men de som är okej kostar 1200kr/st. Han har butik men odlar själv och säljer till grossister.
De jag köpte förra gången var av en privatperson som då tog 700kr/st men där kan man riskera att på muppar jag fick en som var lite mupp.
Finns väldigt många som odlar dessa lite här och var i sverige så det är nog inte så svårt att hitta men man får nog tänka sig att betala iaf 1000kr om man vill ha en okej zebra.
//GuUuLd,
-IE Photography-

#18 När du säger muppar, menar du inavlade malar då?
#19 Nej men zebror blir muppar väldigt lätt av olika anledningar. Vattnet måste vara starkt strömmande när man odlar. De är även väldigt känsliga mot nitriter när de är små så det måste ske några vattenbyten i veckan iaf minst 1/v. JA de äe överhuvudtaget väldigt känsliga mot det mesta. Han jag köpte de förra av hade verkligen problem ibörjan då magen på ynglen faktiskt sprängdes pga att det var för surt i vattnet så de bildades bakterier i magen på dom så de helt enkelt sprängdes.
Så när man odlar zebror är det lättare att få muppar än normala fina yngel.
//GuUuLd,
-IE Photography-
lite fler bilder..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Fick försöka passa på att ta kort är det var mörkt i akvariumet eftersom de helst inte visar sig alls, utom när det är mörkt
//GuUuLd,
-IE Photography-
En till.. det är honan som vågade visa sig lite i mörkret igår.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Idag såg det ut så här.. mer ville de inte visa sig när det var ljust.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Och en sista bild innan den bestämde sig för att gömma sig helt.
//GuUuLd,
-IE Photography-

okay, jag hara bara hittat på djur affär för 8-900kr/st. vet inte alls hur dom är/mår. men jag ska helt klart kolal runt lite mer efter olika uppfödare/priser. tack för svar :)
#26 8-900kr låter lite väl billigt för att vara djuraffär faktiskt.. Det är ju knappt så man får egenodlade till det priset. Men det beoro ju iofs mycket på storleken på dem. men 8-900kr då kan de inte vara mycket större än 3cm. eftersom att priset ligger på ca 300kr/cm.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Liten nyfiken zebra som kikar ut från sitt gömställe..
//GuUuLd,
-IE Photography-
#28 Snygg bild!

Mvh Stephanie 

Tack 
//GuUuLd,
-IE Photography-

nej, dom på djur affären var ganska små. men det är akvarie lagret jag har hitta dom på, och dom köper ju in mängder av fisk, så dom håller väldigt låga priser för att vara butik…. men jag känner ändå att 8-900kr för en fisk känns lite väl dyrt i dagsläget. hade kanske varit annorlunda om man hade ett akvarium man kunde skryta om, då kan det vara värt med den pris klassen på fisk. 
#31 Jo egentligen är ju 8-900kr väldigt mycket för en fisk som dessutom inte är särskilt stor heller.
Men är man intresserad av just malar så köper man dem ändå, det är ju inte den billigaste hobbyn direkt men så är det.
Själv har jag lagt ut 3000kr på 4st små malar och visst svider det en hel del i plånboken, sen kan man ju inte vara helt 100 på att man klarar av att odla dem heller eftersom att de kräver väldigt mycket just då.
Dessutom så ser man dem inte så ofta heller, så är man ute efter dom för att kunna titta på dem så är det ju så att de inte tycker om att visa sig. De ligger gömda näst in till hela dagarna när det är ljust akvariumet och kommer fram på natten när det är mörkt.
Och då är ju 8-900kr mycket pengar att betala för något man knappt kommer att få se i akvariumet.
//GuUuLd,
-IE Photography-
wow vad fina! vart får man tag på dessa fina malarna? =O
#33 Mest hos odlare eftersom de är utrotningshotade. Finns ju i butik också men där blir ju priserna rätt höga mestadels över 1000kr/st och oftast är väl priserna uppåt 2000kr, men det beror ju på storlek och skick på malarna.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Lite bilder.. Älskar att fota dessa malar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Och en till..
//GuUuLd,
-IE Photography-
En sista..
//GuUuLd,
-IE Photography-

då väntar jag nog ett tag till jag skaffar dessa fina malar.
men jag måste säga att dina är helt underbart fina!

dem är väldigt vackra får jag säga 
Jodå vackra är dem 
men det är mest bara på kvällarna och nätterna man ser dom.
//GuUuLd,
-IE Photography-

som min emma då 
Precis
Fast de här är något mindre. 
//GuUuLd,
-IE Photography-

men snyggare skulle ja vilja påstå…
min emma e helknas… hon (skratta inte åt mej nu!) ömsar "skinn"…. vilket fiskar inte borde… 
hehe ömsar skinn? det var något nytt det 
//GuUuLd,
-IE Photography-

#45 fråga mej inte…. men när hon växer så är det precis som hon ömsar skinn…. vet inte hur ja ska förklara det….men det ser ut så…
Ser det ut som slemavlagringar?
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
#31 Oj, vad billigt! Jag var där i påskas och då kostade dom 2000 kr, när var du där? :)
#48 Kan säga att jag inte tror att de priserna bör stämma i dagsläget men ja, jag vet inte.. Har ju inte vart där själv.
//GuUuLd,
-IE Photography-

#47…hur ska det se ut då? hela "huden" ser lite smutsig ut o sen faller det av… gör så med jämna mellanrum… o när hon "fjällat" klart så är hon jättefin i "huden", ren kolsvart o vit
jag vet faktiskt inte va det är men hon verkar inte må dåligt av det…o efter varje gång ser hon större ut….
Jag vet det låter helflummigt o fånigt….men det är faktiskt sant….och jag kan inte beskriva det på annat vis än att hon ömsar skinn (eller om det är en han)
Nu har 2 av mina 4 zebror fått flytta in i ett eget 50L kar.. Han jag köpte de två sista av tyckte att det räckte med 50L el. max 80L sa han..
Dock bor de inte helt själva då de fått sällskap av 5st små ancistrusar, så länge de är små går det bra men sen måste de små ancistrusarna flytta när de blivit lite större.
//GuUuLd,
-IE Photography-

wow så coola! hur stora är de..? går de att ha med små fiskar som zebrafiskar och dvärgklogrodor tror du…?
Ja zebrafiskar går väl men grodor vet jag inte. Jag har själv blivit rekomenderad att helst ha dem helt själva, vilket jag inte har. Har dem med 4 Endlerguppys och 2st Corydoras panda.
Men jag rekomenderar väl kanske inte vem som helst att köpa dem heller, för det första är de inte billiga och de är väldigt känsliga för nitrit och nitrat osv.. dvs man måste ha ganska stor koll på vattenvärdena i akvariumet.
Har själv faktiskt blivit av med en av hanarna så nu har jag bara 3 st kvar och det svider ganska rejält i plånboken när en dör. Priserna ligger väl på minst ca 800kr st, men då är det en liten zebra på ca 3cm. Priset brukar ligga på ca. 300kr/cm fisk när det gäller dessa. Så ca 8-900kr för en på 3cm, de blir ca 8-9cm som vuxna och de växer väldigt långsamt.
Så innan man tänker köpa dem så bör man tänka sig för ett antal gånger, klarar man verkligen av att ha dem?
Dessutom visar de sig inte så ofta, så köper man den för att den är fin enbart så gör man en ganska stor miss.
//GuUuLd,
-IE Photography-

okej, då är de nog ingenting jag klarar av.. jag är bara nybörjare på sånt här, tack för svar! =)