hjälp mig att identifiera en fisk!
hejsan!
jag var på zoo idag och kikade på lite fiskar, så såg jag ett par riktigt läckra ena. dom var ganska långa, rosa och svart-fläckiga. och dom såg ut som räkor i ansiktet. och i akvariumet fanns det en kruka som dom gick o la sig o sov i :o tänkte köpa, men dom var aggressiva och käkade småfiskar så det va väl kanske inget att stoppa i akvariumet med Neontetra precis :D skulle vilja forska lite mer i dom här fiskarna innan jag köper till nya akvariumet, så, nån som har nån aning? :D
tack :)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Det är lite svårt att gissa på den lilla informationen… finns massor av fiskar som kan passa in på beskrivningen..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Nej, den beskrivningen var lite svår.

rödmuns-tetra?
tyckte den va ganska bra jag ….:) men jag är ganska ny i fisk-världen så :D alltså, den är stor, flera gånger större än en sån där röd-muns-tetra eller va de va (: som ett långfinger kanske? :D äter småfiskar sa dom och dom hade spröt i ansiktet, om det heter så, och rosa med svarta fläckar. vet inte hur jag ska förklara mer ingående, kanske bättre om ni frågar om det inte ringer nån klocka ännu? :)
fast när jag tänker efter så var den nog större ändå, fast det beror ju på hur stora händer man har… 
Låter som det kan vara en väderål.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

hm, den va lik må jag säga! men de va ingen ål, och den va inte så där lång. tror jag såg en sån där ål i ett annat akvarium så en sån är det nog inte… den va kortare som sagt, och rosa :o ungefär samma färg som kroppen på fisken du har som visningsbild (KerstinL) och lite svarta fläckar.
har hittat ett Lexikon med massa bilder nu, så ska kika där och hoppas att jag hittar den!

man beskriver så gott man kan ;)
ser inte ut som det heller!
jag lär ta mig ut till det där zooet imorn igen :o måste få veta! :o blir tokig :o varför kollade jag inte vad den hette för?!?! eller jag kollade ju, men det stog bara det latinska namnet men det kommer jag ju inte ihåg såklart ;o kom gärna med massa förslag!
Vild chansning. En liten Clarias mal?
Det låter som Clarias batrachus, kolla den!
OM det nu stämmer så bör du tänka dej för rätt många gånger då det är en tuff firre som kräver stort kar och tuffa "kompisar".
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Clarias batrachus/Clarias Mal
där var det! men herregud :o dom jag såg va kanske 5cm långa, och det stog att dom skulle bli ungefär 12cm om jag kommer ihåg rätt. dom bilder jag har sett nu är ju stora som hus :o häftiga fiskar lär jag säga :D blir alla sådär stora?
Ancistrus har jag redan två stycken av :) har ett litet akvarium nu med såna och neon- och kardinaltetror och nå gråa randiga som jag inte kan namnet på. tycker det är lite tråkigt så jag tänkte införskaffa ett stort akvarium som man kan ha lite större fiskar i. fiskar är så faschinerande, kan sitta o titta på dom tills jag somnar :D

Dom blir väl större än 12 cm.. Har aldrig haft någon själv.
Dom blir riktigt stora riktigt fort så det gäller att vara beredd på att ge dom större kar efter bara en kort tid.
Växer FORT och äter allt som går in i munnen.
Passar bäst att ha i ett artakvarium men fungerar för en del bra tillsammans med stora tuffa fiskar. Jag kommer testa ha mina ihop med Påfågelciklider men är beredd på att det kanske inte funkar.
Riktigt rolig fisk att titta på men den kräver stort utrymme och mycket mat så det gäller att veta vad man ger sej in på ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
tänk va man kan bli lurad av zoon! ska ta mig en funderare :D finns det ingen liknande fisk som inte blir sååå stor och som inte käkar upp andra fiskar? :D tyycker dom va riktigt fina dom här annars :D