Frågor om äppelsnäckor!
Hejhej!
Jag köpte äppelsnäckor för kanske ett halvår sedan eller något, men dom vill inte växa! När jag fick dom var dom 1 cm, nu är dom kanske 2, men absolut inte fullvuxna! Vad kan jag göra för att få dom att växa mer, dom bor i ett 20-liters akvarium tsm med en Kampfisk. Jag har inget kalk eller så i vattnet..
Och så en annan fråga.. Äppelsnäckorna är helt algiga? Jag försökte skrubba lite lätt på dom med en tandborste, men det går inte bort? Dom har inga sprickor/skador eller så på skalet…
Tacksam för svar!
Matar du med bottentabletter nåt??
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#1 Japp, de får 1 varannan dag. Sedan har dom fått gurka och broccolli några ggr ;)
vad har du för temperatur i karet? :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#3 Ca 26 grader ;)
jag matar mina snäckor varje dag med algtabletter, dom växer o förökar sig i överflöd :)
har du även malar i karet? typ Ancistrus?
att dom är algiga kan bero på många orsaker, själv har jag inga problem med det då de putsar varandra, men då har jag också flera hundra snäckor.. även malar putsar på snäckornas skal..

Nu kommer jag med en riktigt dum fråga, hur fungerar termometern du har på ditt akvarium? Det sitter en sån på ett som jag precis har fått och jag hajjar inte det med färgerna bakom siffrorna?
#4 ja det låter ju bra tycker jag… hm, du har inte nermometen precis vid doppvrmare heller, om jag ser rätt och det är också bra…
Hm… Vad 17 kan det bero på då…
Måste klura på den lite…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#6 jag hade en sådan termometer för länge sedan, har för mig att man har den temp. som färgen är lyser starkast….men har hört att dom inte är pålitliga, då tex. vid vinddrag mot term. kan få den att ändra grader och det stämmer då inte med vatten temp.
någon som vet mer?
#8 tror de är som du säger.. På mina verkar det stämma bra!
Man får täka på, som med andra termometrar, att sätta de långt ifrån doppvärmare :P
Jag tycker inte att fördubblad storlek på ett halvår är sååå dåligt. Sen är det ju så att ett litet kar har ju mindre ytor för snäckorna att beta från. Men övermatning är ju inte heller så bra, så försök att ge dem grönsaker eftersom det är lätt att ta bort när de inte äter längre. gurka är gott, men inte så värst näringsrikt, pröva med brysselkål och fr. a. ärter.
Termometern är en av flera olika varianter, och den har olika färger helt enkelt för att siffrorna ska synas ordentligt. Jag tycker att de är betydligt bättre än klassiska termometrar i glasrör som man har i vattnet, de kan visa fel med flera grader.
Är det snäckorna från mej som växt så dåligt?
Isf är det nåt konstigt för jag har själv ett gäng kvar från den kläckningen, sussa08 har oxå och dom är så gott som vuxna!
Hur är vattenkvaliten? Göder du växterna med något?
Himla märkligt tycker jag det är, hoppas nån lyckas reda ut det ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#10 Okey, men det jag inte förstår är vilken temp det är… om du kollar på bilden i första inlägget så ser man att 27 är blått och 28 är brunt.. och MajaaR säger att hon har 26 grader i vattnet? personligen ser jag ingen logik alls i det då jag troligtvis behöver få det förklarat för mej :p
#12 om båda fäger syns så är det någonstans emellan :)
En fråga till TS, hur ofta gö du vattenbyten? Tvivlar på att storleken på karet har nåt med deras storlek att göra…
TS, är det jag? :)

#13 Då är jag med i leken :)
#14 Haha nej, tråd-skapare :) Alltså MajaaR
Behöver snäckorna kalk? Blir lite fundersam. På djurkompaniet sa dom att det var farligt för fiskarna om man hade kalk i, stämmer det? Och om det nu är så, behöver inte snäckorna kalk då?
Behöver och behöver… Tipset om krossade äggskal är det jag gillar bäst om man vill tillsätta nåt till snäckorna iaf :P
Bara man har en måttlig mängd så ska inte fiskarna ta skada
Okej, såg nu i en annan tråd. :)

#11 Ja, det är det. Jag har testat vattnet och det har varken nitrit eller nitrat, jag har ingen växtgödning.
#12 Jag vet, den bilden är gammal (tog den nån månad efter jag fått snäckorn). Jag sänkte tempen eftersom jag trodde att det var lite varmt för dom ;)
#13 En, ibland 2 ggr i veckan.