Växten bara dör
har nu stött på ett problem med min Kabomba i det ena akvariet på 64 l
Den vill bara dö,har köpt från flera olika affärer i stan,men den klarar sig aldrig,vad e det för fel?
fast samma planta klarar sig i mitt lilla yngelakvarie på 27 liter med samma sten (fast med mindre belysning),samma temperatur, samma förutsättningar som det stora
hjälp mig
Kan det inte vara närings brist?
men jag har ju vattenpest och hornsärv där utan problem,dom växer så det knakar
behöver den mer näring än dom då mena du?
jag har aldrig nämligen stött på detta problem,har haft akvarie i snart 30 år
men har dock märkt att det börjat växa någon rödaktig alg på vattenpesten, kan det kanske vara orsaken då?
fast vattenpesten verkar inte störa sig av det
Jag skulle gissa på det testa med närings kulor om du har någon hemma
vattenpest och hornsärv växer bra i alla burkar tillockmed utan gödning

jag har slutat med cabompa pga just det problemet. den kan va jättefin hos mig och sen när man flyttar på den dör den. dom har svårt för miljöbyta.
Jag har flyttat ganska friskt på min Kabomba i lokalen från c02 + pmmd till akvarium utan och det har gått bra 
Men det kanse bara är oturdå
#4 nä har inga näringskulor,tyvärr..vad rekomenderas?
#5 men är dom inte tåligare än det?
som sagt akvarie i snart 30år och tycker att kvaliten på växter verkar gå neråt, dom hålle inte så bra längre (…det va bättre förr
)
sen är det ett problem med Vallen med,den verkar inte växa ett dugg,den får så in i norden alger på sig och mer eller mindre dör bort
också ett problem jag aldrig stött på, har haft vallen i mitt första akvarium som växte till 50 cm längd och va hur fin som helst

valle vill ha kalk då växa dom som fan.
jag kan kolla om jag kan sända ett par näringskulor med dina växter från tradera (kerstin L) det for bara väga 100 g allt i allt.
Cabomba är väldigt ljusberoende så det kan bero på det kanske. Hur länge sedan är det du bytte lysrör?
#8 nämen gud vad snällt isåfall,hur mycket vill du ha för dom?innan jag gör betalningen
#9 men det sjuka e att i det lilla akvariet har jag bara en akvarie glödlampa,alltså inte så kraftigt ljus alls…och där dör inte cabomban
men sen i det stora akvariet där jag har lysröret som är helt nytt i princip ca 2 veckor gammal(skall väl inte vara gammalt i det fallet)där dör växten…men hur ofta skall man byta lysröret då??

#10 det är gratis . vi kan kalle det en prov.
Kent - tackar så mycket,då blir jag nog en stammis hos er 
har nu fört över pengarna till er,och ser framemot nya växterna som förhoppningsvis inte dör 
Det är som jag alltid har sagt, Kent's kulor är godis 
Jag fösöker alltid att köpa på mig ett förråd när han säljer på auktionen.
Funkar KANON.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
heheheh,sådu har har erfarenhet av kulorna då???
en liten fråga till om ni "experter" kan svara på
har massa vattenpest i akvariet ch dom växer så det knakar…på bredden!!!????
den får så mycket utskott att växten tyngs ner mer eller mindre,så den hinner aldrig bli hög…räknade nyss på en av växterna som är ca 15 m hög att den har 7 st utskott på toppen….är det normalt????
så trist att alrig få höga växter pga av att det blir så många nya skott

#14 lägg den växten ned på med lite sten som tyngt, då kommer dom 7 st nya skott att gå till topp.
*Kent Har försökt,men då hinner skotten växa till en samma höjd och sen har dom skotten bildat nya skott och så håller det på 
jag får alltså minst en gång i veckan ansa pesten(besten) för det ser inget bra ut när den hänger ner i topparna
skall försöka fota en bra bild så kan ni se hur det ser ut
brukar ni plantera dom i grupp eller en för en ? jag mena då alltså om ni tex lägger i hop 3 skott tillsammans eller planterar ut dom var för sig?
Men 15 m är väl en bra höjd……
njae,vill att dom växer lite mer och mer rakt upp..inte hängandes nästan ner till gruset pga av tyngden av alla skott

# 18 har du fått dina "kulor" ?
#19 japp, fick allt idag
tackar och bockar
men hur funkar dina kulor då *asgarv
vad skall man göra?
Du stoppar ner dom vid växternas röter :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
ok, färgen på kulorna har ingen speciell funktion då….
tackar för svaret
Deeeet… tror jag inte :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
okidoki, skall fixa det nu då
så får vi se hur växterna knakar i växten sen….