Vad ska jag göra?
Hej!
Nu är det så att min kampfiskhona mår väldigt dåligt, från början hade jag 3 st Kampfisk honor i ett akvarium och det gick ganska bra fast den minsta blev alltid lite jagad av dom andra lite så där ibland men hon mådde inte dåligt av det, hon simmade helt normalt och så, men när jag var i Sälen en vecka och min granne matade fiskarna så kom jag hem till ett akvarium med stackars lilla Lily död, flytande uppe vid ytan…. Eftersom att jag inte varit hemma så var det lite svårt att veta vad som hänt men det är väl sånt som händer. Självklart var jag ledsen men vad ska man göra. Men när Lily hade dött så var det ju bara två fiskar kvar. Det gick ganska bra i början men men sen så började den största kampfisken Pearlii jaga den andra Rödluvan. Detta mådde stackars lilla Rödis jätte dåligt av och till slut så låg hon bara bakom värmaren och gömde sig. Jag testade att lägga henne i mitt odlings akvarium som är en sån där jätte stor plastback. Då mådde hon bättre. Men eftersom att hon inte kan bo där i hela sitt liv så var jag tvungen och lägga tillbaka henne och hoppas på att det skulle funka nu när hon blivit frisk. Det funkade…. i ungefär 3 minuter sen var Pearlii på henne igen. Jag lät henne vara där i ungefär 3 dagar för att se om du blev bättre men det blev det inte så det var ner i odlingskaret igen. Hon mådde då bättre men hon kan liksom inte bo där. Så jag bestämde mig för att lägga henne i akvariet igen och det gick ju så klart inge bra alls. Efter som att jag ändå tänkt para min kamhane Rainbow med Pearlii så la jag Rainbow i odlingskaret för at bygga skumbo och då kunde Rödluvan bo i Rainbows akvarium med några platys blackmollys och lite annat´. Men vid detta tillfället så var hon redan jätte sjuk och låg bara vid botten. Även om ingen av dom andra fiskarna i Rainbows akvarium rör henne eller ens byr sig om henne så mår hon dåligt. Hon ligger liksom bara vi botten eller på något blad och hennes vakra röda färg har blivit lila aktig. Hon andas konstig och insersserar sig inte alls för maten.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag läste tråden: Nu har stumpan kämpta tillräckligt. När jag gjorde det så tycket jag så synd om rödluvan som måste lida. Jag har aldrig avlivat någon fisk förut och om jag nu skulle behöva göra det så måste jag vara helt säker på att hon inte kan bli frisk!
Så vad ska jag göra?
Snälla hjälp mig!

Linn, flytta inte runt henne bland en massa akvarium, då blir hon bara mer stressad. Och i Rainbows akvarium så var det säkert helt andra vattenvärden än i hennes eget akvarium, då är det klart att det kändes konstigt för henne.
Jag skulle aldrig flytta runt henne bland massa olika akvarium. Det är en enorm stress för henne. Har två fiskar engång börjat bråka är det väldigt liten chans att de blir sams igen så jag tycker inte att man ska chansa. Är din fisk närmast apatisk är det 1 chans på 100 att de blir bra igen. Kan du inte skaffa en plastbalja om du inte vill att hon ska bo kvar i odlingskaret? Har gälarna blivit lilafärgade tycker jag dock att man ska låta fisken somna in. Jag tycker också att det är skittufft att avliva fiskar men det är något man måste göra om man en gång tagit på sig ansvaret för en fisk. Att hugga huvudet eller knäcka nacken skulle jag rekomendera. Tycker du att det är tufft så be någon annan i din närhet att göra det