Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 9843 ggr
linhof
0

varför dör dom?

Nu börjar jag bli liiite frustrerad…. mina guppisar dör…. eller rättare sagt… jag har ett dödsfal var 7-14 dag.

Och jag begriper inte varför…De verkar inte sjuka…. jag övermatar de inte…. de producerar bebisar…. de ser ut att må jättebra. De till o med simmar in i handen om jag stoppar ner den…. *nyfikna rackare Glad*

Men ett tu tre så har det dött en…..

Och det är lite trist….

volvo-sport
0

blir dom smala ????  är dom nyköpta ????

har haft samma problem med den mixade Guppy framförallt

men endlersguppyn å green snakeskin har inte visat några tendenser till att magra av

linhof
0

nä… inte smala…inte nya…inte nu. Hade ju förstått om de var nya, men det är de ju inte….. en av dem dog nog pga övermatning (barna var lite generösa)… men de andra ser helt normala ut. Simmar normalt, pigga fina fiskar….o sen bara dör de?

Fråga inte mej vilken sorts guppie det är…. det är….guppie? Glad

De är i lite olika färger: oranga, grå, skimmrande…. ingen aning…. blandad kompott Flört

sussa08
0

De som man köper på zoo, guppymix, kan ha massa defekter som inte syns… Alla guppys jag köpt från zoo av denna guppymix har dött, en fick ungar varav en lever än med en krökt rygg…

Guppys på zoo är hårt avlade och har därför en hel del problem, som jag förstått det :/

Ingen aning om varför mina vuxna dog, men ungarna dog av missbildningen de fick

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Evelyn
0

Guppys är väldigt hårt avlade ja, och man bör kolla deras ryggar om man ska köpa någon. Är ryggen sned och krokig och/eller om fisken sommar knepigt så köp den inte.

Är det honor eller hanar som dött för dig? Det är annars väldigt vanligt att honor dör efter en förlossning då det ofta tillkommer komplikationer (beror också på den hårda aveln). Även hanar dör ibland efter parning (sliter på dem att hela tiden uppvakta honor och para sig). Är man inte ute efter att avla guppyn kan man istället satsa på att ha bara honor eller bara hanar.

Vill du avla och ha tåligare guppys så satsa istället på endlers eller vildfångade guppys. Det kan tyckas att de inte är lika vackra som de vanliga, men det är samma sorts fisk, fast friskare :)

sussa08
0

Även om inte man köper guppys med böjda ruggar så kan de bära på det, tyvärr :( Så var det för mig… Jag har bara väldigt svårt att ta bort djur… Därav har jag ett yngel kvar av mina guppys :/

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Evelyn
0

Jo, det är klart att de kan bära på anlagen för krokiga ryggar och får man sådan fiskar bör de tas bort eller (om man som du inte kan ta bort dem) sättas i ett separat akvarium där de inte avlas vidare på.

Man kan ju aldrig se vad de bär på för anlag, min poäng var att man inte bör undvika att köpa fiskar som synligt redan är i dåligt skick :)

sussa08
0

Haha ja det är klart man ska försöka köpa friska djur XD Tihi :D

linhof
0

de har fina ryggar vad jag kan se…. det är blandat honor o hanar som dör…. unga som gamla… sen hur de ser ut är för mej inte särskilt viktigt…

*Med risk för att bli halshuggen* tanken var att jag dels skulle få fina guppies att titta på men dels för att ge mina större fiskar…..

Men det är inte så lätt när de dör…. o även om jag skall ha det till annat att titta på så vill ja ju ha friska djur….

sussa08
0

Det är många som ger fisk till sina fiskar så en halshuggning lär det inte bli ^^

Som sagt behöver inte alla defekter synas :/ Kan vara något fel i fisken som gör att de dör…

linhof
0

#9 puh!!! har fått såna kommentarer pga detta (inte här ) så man vågar ju knappt säga något….

Mmmm men det är så synd att de dör…. de är så fina o nu har jag ju lyckats med att få de o yngla av sej äntligen….. vilket tog tid.

Egentligen kan jag inte ett smack om fisk men har haft akvarium sedan jag var barn…. 500 L sedan 2002…. men ser ju hur mkt "fel" jag gör när jag har kikat här… men det har ju funkat bra ändå Glad

Fast det är klart…jag vill ju bli bättre Skrattande Det stora problemet jag har nu egentligen är mitt stora akvarium…mycket alger och skulle egentligen behöva omstart. Men det får vänta då det inte är gratis att starta om precis Obestämd

sussa08
0

HEhe ja det är svårt att inte bli bättre än vad man är, jag kunde inget alls om akvarier heller, nu har jag hjälp från många håll och man lär sig mer och mer :D Och det är så kul att man kan sköta om sina djur på bästa sett!

Har du guppyna i 500l? :) Är det många du har? Alltid kul när fiskar trivs så pass bra att de förökar sig :D Då vet man att man gjort i alla fall något rätt ^^

Alger är inte kul! Har du mycket, snabbväxande växter i ditt kar? Dessa minskar algernas förutsättningar :)

linhof
0

#11 hehe näää de är i ett litet akvarie… vet inte hur många liter faktiskt…. I det stora så har jag två bamsestora (38 och 35 cm ca) påfågelciklider 2 st likadana som är ca 15 cm var…. en chokladmal (har jag precis lärt mej…humbug kallades den tydligen me) som e jättegrann o ca 12 cm….. en sån där vanlig mal med segel på ryggen som är lite drygt 20 cm och 2 andra malar (dammsugare) med björkris på hakan Flört

minns ju inte vad de heter men kerstin har berättat det i en annan tråd….

Jag hade 2 st paroonhajar med. Men den ene exploderade (JA; Faktiskt)…han va lite åpen men dog vid ungefär 10 cm hållet…. den andre var 33cm när den gick bort… mitt fel, skulle städa akvariet o tänkte inte på min haj…att han behövde vara själv i egen bytta under bytet…. så tyvärr Gråter har nog inte vart så ledsen för en annan fisk som ja var då….

Växter??? jag köper växter o fiskarna tar dö på dom…tror det är tofsalger…. just nu har jag hyfsad kontroll på algerna….men inte är det vackert. I det lilla akvariet är det växter som är fina faktiskt Glad och sniglar…. till förbannelse… fast dom har ju inte tatt över och ibland är de mindre o ibland fler… men det är okej Glad

Nu blev det långt o rörit men det får va

linhof
0

jag glömde ju bort min röda ciklid med…. Glad är ju i det stora akvariet oxå

sussa08
0

Haha okej ;P Förstår att det inte går så bra med växter i stora karet ;) Men det finns ju fisk som äter tofsalger… om jag bara minndes vilken >.< jag är sämst på namn XD

linhof
1

ja jag har hört talas om detta…. problemet är att fisk man köper på affären är för små… de blir ju frukost till mina bamsingar Flört

sen har jag funderat på att byta ut gruset/sanden jag har mot fin sand…riktig sand…i båda akvarierna… fast det kanske inte är så lämpligt?

ska i alla fall köpa ett pyttelitet akvarie…till ynglena…Glad

sussa08
0

Har för mig att man inte ska ha så fin sand i små kar i alla fall :P Bildas nå gaser tror jag… Jag har 4-5 mm i mitt minsta kar, tror det var den storleken på gruset i alla fall ^^

Hm, men en del vill ju bli av med sina större djur, hmm… Man borde hålla ögonen öppna här ^^ Någon finns det säkert som har en större fisk som den vill bli av med ^^

linhof
0

oj…. det visste jag inte…. jag har….. stenig sand? hehehe….vet faktiskt inte vilken strl….

ÅH större fisk skulle jag vilja ha Glad eller rättare sagt fler…. fast jag tror inte att man får ha hur många som helst…. i samma menar jag…. hmmm….får nog kolla upp det ordentligt först

mccazz
0

kan det inte vara vattenvärden eller nåt då? Kanske inte är fiskarna det är fel på utan vattnet?

linhof
0

#18 kan det mkt väl vara…. inte vet jag…. har aldrig kollat sånt nån gång…. fick nyligen veta att man måste det….

Men har pratat me en människa som jobbar med sånt här… som har bott där jag bor och han sa att vi har jättebra vatten här (frågade om ja inte behövde en massa jox i vattnet)….

Mina firrar har i alla fall aldrig dött innan…. o då kolla ja inga värden heller….

Kanske dumt av mej men så har det varit…. men det är ju aldrig för sent att ändra på sej hellerFlört

mccazz
0

Jo, men även om ph och sådant är bra så bildas tex nitrit när fiskbajs och allt bryts ner, det är giftigt för firrarna i större mängder och helst ska man ligga helt på 0 när det gäller nitrit. du har inte sett om de kliar sig eller nåt? Jag märkte direkt när jag fick lite nitrit i karet, vissa fiskar började klia sig utan andra symptom.

linhof
0

näää… inte kliar dom sej….. de gjorde det för nåt år sedan i det stora akvariet… men då städade jag…. o det blev ju bättre…. fast i det lilla vete 17…. nu har det inte dött nån på ett par dar….och det är ju 3vligt Glad

Funderar på det här med sniglarna… de är ena rackare på o städa men de kanske är en bidragande orsak? just nu har jag inte sååå jättemkt sniglar….

Sen är jag väldigt noga med temperaturen, matningen o ljuset osv…..

De är ju mina bebisar Glad även om ja inte kollar vattnet med alla möjliga tester….

inser ju hur vårdslöst naiv ja e….kan ju ingenting…. men de brukar ju trivas ändå Glad

volvo-sport
0

hur länge har du haft dinna Guppy ?????

Evelyn
0

Har du problem med sniglar så är jag inte så säker på att du sköter matningen rätt.. ;) Sniglar följer som bekant med växter och annat från zoobutierna och är nästan omöjliga att undvika. Så längde det inte är överflöd av dem så är det dock inget problem, de håller rent bra och hjälper till att bryta ner döda växtdelar osv. Får man däremot en invasion av sniglar bör man se över matningen, de förökar sig och överlever nämligen beroende på hur mycket mat de finner. Mycket mat = mycket sniglar som kan föröka sig och bli ännu fler.

Så. Hur ofta matar du och hur mycket åt gången?

Övermatning är också en vanlig orsak till nitrit som mccazz nämnde. Vattnet blir då överbelastat av mat som sjunkit till botten och ruttnar, allt för mycket fiskbajs och också ruttnande sniglar (som som sagt förökar sig av för mycket mat, sedan dör och ruttnar). Så det kan finnas ett samband där med fiskdöden också ;)

linhof
0

jag fick me sniglar förra året…. jag tycker de är ganska trevliga faktiskt Glad Just för tillfället är de mkt få…. städar bra gör de i alla fall Glad

Jag matar bara en gång om dan, en liten nypa…. har fått lära mej för typ 100 år sedan att tar det mer än 2 min för fiskarna att äta upp maten så är det för mycket… och den regeln har jag alltid följt…. så en liiiten nypa…

I sommras var det nog övermatning som var fallet… även värmen… hade fiskvakt i 2 veckor…och de var då algproblemet i det stora började. Och snigelinvasionen i det lilla Flört

Evelyn
0

En liten nypa om dan låter alldeles lagomt :) Du kan dock också ha en "svältdag" i veckan, det mår de bara bra av och man minimerar risken ytterligare för övermatning :) Själv matar jag bara ca 3-4 gr/vecka, men då får de också mycket mat för att det ska hinna sjunka till botten för alla mina malar ;)

linhof
0

#22 jag har nog haft guppysar i 2 år… fast jag köpte fler i höstas då jag ville ha fler…….

#25 det händer att de får svältdagar…pga att jag är lite glömsk Flört nackdelen e juh att det försvinner yngel då… Matningen är jag bra på men e ju bra mycket sämre på alla konstiga grejjer…. Tänk va lite jag vet med tanke på att det har funnits akvarium runt mej hela mitt liv…..

Men det är första gången på 8 år som det har blivit så här…. och sniglarna fick jag i våras….. har aldrig haft det innan….

volvo-sport
0

minna guppys har börjat trilla av pinn dom me det är en mix Guppy som är korsad hit och dit så döden beror nog på att dom är sönder avlade…

kan säga att jag har inte haft några större problem med minna endlers å green snake skin Skrattande

linhof
0

har tänkt på det där…. har ju faktiskt 4 stackars kardinaltetror… o en orange/svart randig firre som inte dör….. så det kanske e guppisarna som är "svaga"?

linhof
0

hmmm…. ville bara säga att de har slutat med att dö stup i kvarten Flört o de jag har kvar är välmående

Cappi
1

Jag ger mina Guppy flytande vitaminer, och tycker att de lever betydligt längre, liksom att honorna överlever ynglingen, inga yngel får krokiga ryggar eller klibbiga fenor längre. Så det kan vara värt att pröva.

linhof
0

det får jag nog testa Glad