Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2039 ggr
urfaren
0

pansarmal - känslig för för varmt vatten?

hej hej min pansarmal var idag väldigt slö och låg på sidan och mådde inte alls bra. Såg att akvariert var nästan 28 grader varmt och slet ut doppvärmaren.

Min fråga nu är… kan de dö av 28 grader?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

GuUuLd
0

Dö vet jag inte om de gör men 28 grader är lite för varmt för dem. De brukar väl inte vilja ha mer än 26 grader har jag för mig.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

BrallarN
0

Nu har jag ingen doppvärmare då jag har mellan 22-28 grader på mitt rum men kan man inte skaffa en termostat som stänger av doppvärmaren vid en speciel temp?

urfaren
0

jo, men vi har haft tre olika doppvärmare, men alla verkar ha lite problem med termostaten så nu kör vi utan.

BrallarN
0

vill man ha ngt gjort så får man göra det själv

urfaren
0

ja nästan…

BrallarN
0

men på kjell&company så kan man köpa en termostat som bryter vid instäld temperatur så lödar du bara in den på doppvärmen

KerstinL
0

jag skulle nog inte våga exprementera med elsaker som ska vara i vatten…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

BrallarN
0

man får ju bara vara lite extra försiktig. tvärt  om altså vattensaker i elektrisitet är modernt om man vill ha en riktig kall dator och det är gärna folk som köper datorer för 25 000 och det har hänta att slangen gått av och pumpen bara sprutat ut vatten på allt :D

Electron
0

#8 då använder man såkallat avjonat vatten (destillerat vatten) som inte leder ström (samma vatten du häller i ditt bilbatteri). Det kan du teoretiskt sett dränka din dator i! Sen finns det faktiskt personer som har byggt datorburkar som är fyllda med en speciell vätska som ej leder ström.. osäker på vad det är för vätska men det ser ut som någon form av olja, där dom har alla de elektriska komponenterna helt under ytan Glad rätt ball idé! :)

Men när det gäller akvaristik och starkström är det nog rekomenderat att man vet vad man håller på med innan man sätter igång och modifiera (inte tror att man vet vad man håller på med som de flesta gör, ink. jag självSkrattande)! Då man kan få en dödlig kyss, även fast man tror att det är tätt!

Vet att jag själv bytte ut ett membran i en luftpump en gång och när allt satt som det skulle och jag provade den så fick jag en stöt.. den var öppen när ja provade den och jag satt o mekade framför akvariet (tänkte lära fiskarna så dom kunde göra de själv nästa gångSkrattandeFlört)

Per-Haninge
0

Eftersom man genom att tillföra / bygger ut en godkänd elektrisk apparatur så att den inte är helhetsgodkänd så finns det inte ett försäkringsbolag som ens tar i ärendet om något händer.

Det finns ett otroligt regelverk kring starkström som många inte är medvetna om eller skiter i eller för den deler tror sig kunna, detta innebär inte att man får.

Därmed inte sagt att inlägg #6 inte innehar denna kunskap men om man vet med sig att man inte är godkänd elektriker med adekvat utbildning så kan jag inte nog betona vikten av att låta bli!

Läser alldeles för många skräckexempel på t.e.x hemmabyggen av egna ramper och andra lösningar och jag kan bara förvånas av hur mycket tur många trots allt har.

Jag anlitar ofta en elektriker i mitt yrke när det gäller det mekaniska samt är hyffsat utbildad när det gäller saker som jag får företa mig att göra eller inte göra både när det gäller stark/ svagström.

Var försiktiga och köp färdiga apparater som är godkända i sin helhet utan att mixtra själva med dom, var rädda om er.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

KerstinL
0

Bra skrivet Per! Jag tänkte precis ta upp det där men visste inte riktigt hur jag skulle formulera det.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

urfaren
0

hmm tyckte denna tråd spårade ur lite. JAg frågade inte om min doppvärmare utan om pansarmalen kan ta stryk när det är för varmt i vattnet.

BrallarN
0

sry känner mig lite skyldig ska lägga ner min idee