Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2879 ggr
Electron
0

Krabb-akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjenare

Jag har ett 60L akvarium med 2 mandarinkrabbor och 10 Körsbärsräkor och nyligen lagt i en gaffelstjärt.

Jag har hört talas om terrariuminredningar i form av "hyllor" som man kan hälla grus eller liknande på, då man får en land-del och samtidigt kan behålla så mycket sim-utrymme som möjligt åt fisken under.

Saken e den att jag hittar inget liknande alls när jag surfar runt. Frågan är då, finns sådant fortfarande kvar?

Tillsist lägger jag in en bild på mina mandarinkrabbor! :)

volvo-sport
0

ja dom finns kvar att köpa i dom flästa djuraffärer

om du menar dom som är gjorda i en skumplast som man fäster med sugproppar ???

BrallarN
0

Finns det ingen krabba man kan ha i sitt vanliga akvarium som inte behöver land?

Electron
0

Du känner inte till något på nätet?

Frågan är om sugproppar duger när det hamnar lite vikt på kalaset..

Susanne
0

# 3, eftersom hyllorna är gjorda i material som flyter är sugpropparna bara till för att hålla hylla på plats. Man kan naturligtvis inte ha hur mycket vikt på som helst men jag tippar på att det finns viktangivelser på förpackningen eller att personalen vet på ett ungefär hur mycket de tål.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

volvo-sport
0

vad är det för vikt du ska ha på hyllan ????

Electron
0

#4 Om dom flyter så kan man kanske öka flytkapaciteten med någon liten bit inplastad frigolit?

#5 Jag tänkte ha någon lite finare 1-2mm sand kanske med en grotta som jag byggt av kolsten eller svart skiffer.. Vill helst inte ha någon konstgjord grotta där :) Det skulle vara snyggt med en akvaterrarieväxt på den hyllan också med rötter som hängde ner på undersidan.

Susanne
0

# 6, jaa kanske, inget är omöjligt men varför ska du plasta in frigoliten?

Susanne Glad

Susanne Glad

Susanne
0

Glöm det, jag kom själv på hur korkad frågan var Förvånad

Susanne Glad

Electron
0

#7 För att undvika att frigoliten tar stryk av någon anledning och skickar smulor runt i vattnet (även fast de är onödigt så finns ju risken när man har levande saker i vattnet)

Rätta mig om jag har fel? Skrattande

Electron
0

Hehe ingen fara :) lämnar mitt svar ändå ifall de kommer andra som undrar samma sak! :)

Någon som känner till en bra och fin akvaterrarieväxt som inte växer så mycket på höjd och som inte är giftig?

volvo-sport
0

allt ät gott för krabbor *L*

är dom på humör äter dom det dom vill ha.

testa anubias, det finns en massa olika sorter..

Electron
0

#11 Jag ska kolla upp på djurbutiken ja handlar hos om de har/kan få tag i någon ovanlig anubias :) Kan dem finnas hos växthandlare också? Ska prova o ringa till en stor botaniker :) Anubias verkar vara en tålig och tuff växt, värt o prova om den tål hård behandling av små krabbor! Än så länge tuggar dom bara av mangrove roten och ett speciellt krabbfoder som jag köpt! Ska även prova o mata dem med köttbullar

KerstinL
0

Annars har vi Anubias i lokalen.. Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Electron
0

#13 Hade ni nana eller barteri? Nana e väll den vanligaste anubias sorten vad jag har förstått :)

Blommar den ni har, Kerstin?

KerstinL
0

Den heter Anubias barteri, sen finns det olika varianter på den tex nana.. vi har ett par olika varianter i lokalen och jag tror nana är en av dom som finns. ; )

Anubiasen blommar inte så ofta, oftast bara om den är riktigt välgödd eller om den är på väg att dö.. Våra blommar inte just nu.. Blommorna är jättesöta, påminner om en miniatyr av Fredskallans blomma, en ljusgrön liten strut med en "pinne" i mitten, hehe

Cool

Electron
0

Jag var just på djurbutiken o köpte mej ett litet kar som jag har krabborna i nu, fick även bra pris på akvaterrarieväxter.. 2 skott av ena sorten.. det ser ut som anubias heterophylla! och någon röd (rosa) som jag tror heter synchronium red..

#15 Har du någon heterophylla?

KerstinL
0

Har inte 100 koll, men det är inte helt omöjligt.. Flört

Cool

Electron
0

Jag har köpt ett sepparat akvarium till krabborna nu, där bara de 2 hushåller! Ska fixa bild senare där du kan få se bild på växten Kerstin! :)

Däremot är jag lite orolig över mina räkor, då fiskarna har varit på och nafsat lite på dem… Har du något bra tips på växter/dekorationer där räkorna kan gömma sig undan fisken?

KerstinL
0

Javamossa eller Hornsärv är bra gömställen.. Annars så fungerar det bra med trådalger oxå *blink* (alla som sett vårat "körsbärskar" vet vad jag menar..)

Cool

Electron
0

Då är hornsärv finare! :) men är inte hornsärven ganska ljuskrävande?

Kan det stå i strömt vatten?

Vad ska ni ha för en stor klunga?

Det finns gälört på tradera, det ser hyfsat likadant ut… Vad är skillnaden mellan dem 2?

Hur är det med mossa? Det är väll i allmänhet ljuskrävande?

KerstinL
0

Alla växter är ju till viss del ljuskrävande men jag tycker nog inte att hornsärven kräver mer än våra andra .. däremot så gillar inte hornsärven nytt vatten så det är bra om akvariet är inkört, annars så "barrar" den.. ; ) Gälörten (Limnophila sessiliflora) tycker jag är nästan lättare än hornsärven men den växer mer i stängler, en och en.. hornsärven kan man låte sväva fritt i akvariet så blir det som en buske.

Cool

Electron
0

Har skaffat ett mindre sepparat kar till mina krabbor, fotade lite idag! :) Här är en bild på snubben när han försöker gömma sig från kameran bakom en kolsten! :)

Electron
0

Här e tanten som sitter o tuggar på en mangroverot… Glad

Electron
0

Tanten en gång till

Electron
0

Lägger in en bild på en äppelsnäcka också som är i mitt andra akvarium! :)

Ska redigera en bild på mina dagsfärska yngel och lägga upp, dom e rätt små o svåra att se om ingen pekar ^^ Föräldrarna är Sebrafisk

Electron
0

Ok först originalen

Electron
0

nr2

Electron
0

märkta

Electron
0

nr2 märkt