Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 5982 ggr
TheFish
1

flera kampfiskar tillsammans

förr när jag hade en 'guldfiskskål' istället för ett akvarium så hade jag 3 kampfiskar i skålen. folk säger att man inte kan ha mer än en Kampfisk oavsett kön tillsammans i ett mindre akvarium…… men varför funkade det hur bra somhelst med 2 honor och 1 hane för mig då? allt gick jättebra tills dom fick en sjukdom och dog,, men dom slogs inte.

CaithSith
0

En hane med flera honor funkar, då ska man helst ha två eller fler för hanen jagar annars en ensam hona för mycket(då kan hon bli sönderstressad). Men flera hanar funkar inte tillsammans, de slåss tills de dör..

Ove-D
0

Jag har två honor och en hane. Har sett i en djuraffär att de haft flera hanar ihop dock enbart EN könsmogen hane i varje akvarium. Har fött upp en kull med yngel och de går att ha ihop tills de är könsmogna. Flera honor ihop är inget problem.

TheFish
1

vad jag menade var att om det går att ha tillexempel 3 kampfiskar -1 hanne och 2 honor- tillsammans i ett mindre akvarium. jag har hört folk säga att det apsolut INTE går att ha fler än en Kampfisk i ett mindre akvarium. men för mig fungerade det ju bra med 3 kampfiskar i en skål. så det kan inte alltid stämma det där som folk säger.

KerstinL
1

Det är nog väldigt individuellt.. vissa fiskar funkar och andra inte.. Jag har haft oturen att bara kunna ha mina en och en, för så fort jag provat att sätta ihop flera (förutom vid lek) så har det alltid blivit dödsfall.. Jag har istället kampfiskarna en och en fast med andra arter och det fungerar hyfsat. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ove-D
2

Varför ska man ha så små akvarium då?

KerstinL
0

Jag vet inte varför folk skaffar dom små akvarierna.. kanske platsbrist eller nåt… Jag har bara små akvarier när jag leker av vissa arter eller när jag tar ur en "gravid" hona (typ guppy) ur stora akvariet för att få fler överlevande yngel..

Cool

Ove-D
0

Finns det inga regler som säger hur små akvarium får vara? Med tanke på att det finns för burdjur väl…

Linn
0

inte mindre än 40l har jag för mig, till fiskar. Sedan finns det väl andra "tillägg" till det. Ex att fiskarna får problem med sitt balanssinne i en guldfiskskål, och det kan man ju förstå, jag blir lite snurrig när jag står och stirrar in i min skål. Rätta mig om jag har fel men såhär har jag tolkat det.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Elinormaggan
0

#8Mmm jag  tror du har rätt jag har också hör det med balassinnet för fiskarna och så

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Katteeen]
0

Det här med balanssinnet har jag också vetat om, men det stämde tydligen inte vad jag har fått höra.. =/

peaches
0

Jag har aldrig hört om hur litet man får ha. Det enda jag hört är att man ska ha 1liter vatten per centimeter fisk.

[Katteeen]
0

#11: 40 liter är rekommenderat.. Men ska man ha bara 1 fisk eller fiskar som har speciella behov (inte behöver så mycket som 40 liter) så kan det gå bra att ha ett 20 liters akvarium också.. Eller är det lag på att det måste vara 40 liter? Någon som vet?

KerstinL
0

Ett akvarium som är permanent hem för fiskar måste vara minst 42 liter om inte fisken har mindre utrymme i sin naturliga miljö (t ex killisar). Fiskarnas balanssinne blir inte påverkat av en rund skål  eftersom dom har ögonen på sidorna, inte rakt fram som vi.. Sen finns det regler som säger att fisken måste kunna gömma sig..

Cool

AlbaStiffler
0

Det är ingen lag, men en stark rekommendation att ha minst 40 l i akvariet. Akvariet ska dessutom ha MINST en TÄCKT sida, dvs en sida som inte är genomskinlig + ha växter och en miljö som är så lik fiskens vilda som möjligt.

Tror det är djurskyddsmyndigheten eller vad de nu heter som utfärdat denna rekommendation då akvariefiskar räknas som "husdjur" och husdjurska leva drägligt.

Alltså är inte en guldfiskskål godkänd, då den framför allt inte har någon täckt sida som fisken kan söka skydd mot…. och för liten volym.

:-)

Ove-D
0

Täckt sida? hm… räcker det att akvairet står mot en vägg eller måste det vara en "plansch" eller dyl?

Hanasa
0

#6 Jag tror snarare att folk tror att mindre akvarier är lättare att sköta. Och på sitt sätt så är det väl lättare att rengöra ett litet akvarium - bara att tömma och ta med in i duschen. Men för oss som vet, så betyder litet akvarium mycket jobb och lite glädje medan stort betyder mindre jobb och mycket glädje både för mig som "skötare" och för mina fiskar! :-)

KerstinL
0

Jag är helt såld på stora akvarier… hatar att hela tiden behöva göra rent dom små burkarna.. Tycker aldrig man får en bra balans i dom.. Våra stora burkar sköter sig själva i stort sätt, lite vattenbyten 1-2 ggr/mån och rengörning av filtren..

Cool

SillyZones
0

Tror ni inte att det handlar litet om pengar också.. Ett större kostar ju mer än ett mindre…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ove-D
0

Begagnat kan vara ett väldigt bra alternativ tycker jag…

AlbaStiffler
0

#15> Minns faktiskt inte hur exakt en täckt sida betyder. Googla på det vetja. :) Har för mig att det var lätt att hitta rekommendationen.

KerstinL
0

Det betyder att en sida måste vara skyddad för insyn, fisken måste alltså kunna gömma sig vid en sida i akvariumet..

Cool

[LucyInTheSky]
0

Jag har ett akvarium på ca. 30- 40 liter.. Där det bor just nu 5 st Ameca Splendens.. Jag vet att det är för litet för dessa fiskar men jag har ingen annan stans att ha dem.. I mitt 170 liters akvarium så försökte dessa små bitchiga fiskar att äta upp både det ena och andra.. Mina andra fiskars fenor var inte fina efter en natt med dessa odjur. Som tur var hade jag det lilla akvariet som jag kunde dumpa över dom till.. Men kommer de skadas av att bo så som dom gör? För dom verkar trivas.. Jag har redan fått 6 yngel (som flyttat)

Ove-D
0

Rättelse… #2 Det var faktiskt TVÅ HANAR och en hona!!! Gick bra så länge det vara var en "alfahane"… Men när honan och alfahanen hade lekt i lekakvariet och jag släppte först över honan igen till stora så visades det att den andra "honan" var en hane. Och de var alltså flera år gamla!!! Men sen gick det inte att ha de två hanarna ihop!

Nu har jag "hon-hanen" och ynglena från leken mellan honan och alfahanen. Ca 15 bettor i samma akvarium!

Ove-D
0

Ynglena är ca 4-5 månader gamla men i olika storlekar men blir INTE uppätna av varandra för jag har en massa "mossa" (heter det så?) men däremot så är guppyyngel godis för de större…

Lovizaa
0

#19 Bebagnade akvarium är inte lika bra som nya. Dom slits m.m ;) Man ska helst köpa ett alldeles nytt akvarium. :)

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 jag tycker ofta TVÄRT OM… om jag har haft problem med akvarium så har det just varit med NYA… :-P

Här kommer bilder på mina kampisyngel…

Ove-D
0

mer…

Ove-D
0

detta taget uppifrån… :-)

Ove-D
0

här lite blandade fiskar men ETT kampisyngel med…

KerstinL
0

Den storleken har mina kampfiskyngel efter ca 7-8 veckor.. ; )

Cool

silvery
0

jag hade en Kampfisk som bara ville bo själv, han och malarna var bästa vänner, sen köpte jag honor åt honom, då dfog han av stress… han ville vara själv som sagt XD

sen har jag haft en kampfiskhane som var bästa vän med en annan kampfiskhane *.)

Ove-D
0

#31 oj, det är nog annorlunda med en kamphane som gillar andra kamphanar…

silvery
0

mm jag blev också jätteförvånad… men de var jättelyckliga tsm, så antingen VÄLDIGT snälla, eller kära i varandra… vem vet..

fijja
0

Jag har en kortfenad kamp-hane som är hur snäll som helst. Går ihop med mina andra fiskar, guppys tex. Jätte trevlig, social och inte ett dugg aggresiv :)

Spindrift
0

Nej, dom viltformade kamphanarna verkar inte vara lika aggresiva. Jag har en viltformad hane med tre honor, snäckor, serpatetror och glödbandstetror i mitt 90L's, fungerar hur bra som helst! Har aldrig sett hanen ha några som helst aggresiva tendenser..