Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 5207 ggr
Susanne
0

Hur göra bräckvatten?

Har letat genom hela webben men inte hittat något bra svar.
Hur gör jag bräckvatten i lilla karet?

Susanne Obestämd

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
0

Jahaja, nu hittade jag ju infon jag behövde.

Har jag fattat rätt att 1kg salt till 50L ska passa?
Och naturligtvis måste jag ju salta under flera dagar för att inte fisk och växter ska få dåndimpen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Electron
0

Technically, brackish water contains between 0.5 to 30 grams of salt per litre—more often expressed as 0.5 to 30 parts per thousand (ppt or ‰). Thus, brackish covers a range of salinity regimes and is not considered a precisely defined condition. It is characteristic of many brackish surface waters that their salinity can vary considerably over space and/or time.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Brackish

En annan träff som jag inte läst igenom än: http://badmanstropicalfish.com/brackish/brackish.html

Lycka till Glad

Electron
0

En sak till som jag läst på flera ställen, använd salt som INTE innehåller jod!

Peace!

[fantasi]1
0

jag hittade på något forum att det ska vara 1 kg salt/100l vatten?

Electron
0

"Technically, brackish water contains between 0.5 to 30 grams of salt per litre"

Spekulationer:

Man ska nog inte lita fullständigt på dessa siffror, men jag tror man får prova sig fram vad ens fiskar gillar alt. söka på just dina fiskar vad de föredrar… Mängden salt varierar nog mycket. Kolla på fiskens ursprungsland och se om det är en halvdränkt ö mitt i havet eller en kontinent med många sötvattensjöar! Gå till ditt lokala bibliotek och leta efter din fisk i böckerna där.

Personligen tror jag inte att man kan säga att si och så SKA det vara… Det kan också bero mycket på vad uppfödaren hade i sitt kar.. En fisk köpt på affär#1 kanske trivs bäst i 10gram/L medans en fisk av exakt samma art som är köpt i affär#2 trivs bäst i 25gram/L. Men jag är bara en nybörjare. Skrattande

Jag skulle forska lite mer i det, be affären som du handlar av att fråga leverantören efter specifikationer är kanske bäst?

Sen kanske det går att vänja in fisken vid en viss salthalt som du känner dej bekväm med?

Per-Haninge
0

Kolla alltid salthalten i akvariet som fiskarna går i där du köper dom först.

Försök sedan att få samma resultat i ditt akvarium för att sedan vid behov justera.

När jag blandade bräck ( igångstart av akvariet ) så var det varken fiskar eller djur i akvariet då koncentrerat salt inte är bra för någon utav dom.

Måttet jag använde var 1Kg per 100L vilket gav ca: 0,7%, bräckvattenfiskar ( i mitt fall ) trivs mellan 0,5-1%.

Grejen med bräckfiskar är att som små så går dom i nästan söt och i vuxet tillstånd ibland till gränsen till salt men det kan du läsa dig till om på olika forum vilken fisk som gör vad.

Du kommer också att upptäcka att väldigt många arter blir betydligt större än vad man förväntar sig. ( i allafall jag )

När du gör vattenbyten så rekomenderar jag att blanda salt i t.e.x 25L vattendunk som får stå ett par dar så att allt salt löser upp sig, det är inte bra för invånarna att bara "pyttsa" i rent salt vid ett vattenbyte.

"Lufta" gärna vattnet med en syresten så att det blir rörelse i vattnet, då löser saltet upp sig snabbare.

Per/Haninge

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Susanne
0

Tack för alla bra råd.
Så här ser det ut nu …
I lilla karet, 54L, simmar just nu 4 Molly, 3 Humlor och 2 Pinocchioräkor.
Jag har alltid i ett par matskedar salt i stora tanken och när jag startade bräckvattenkaret började jag med 1 msk och har succesivt ökat till 8 msk totalt. Mer än så kommer jag inte att ha i då jag tror att det räcker samt att firrarna verkar trivas ypperligt. Fortsättningsvis kommer jag att lösa saltet i en kanna inför del vattenbytena, det är så små mängder det är frågan om att jag tror en större mängd blir dålig innan jag hinner använda det.
Jag är alltså inte ute efter "nästan saltvatten" utan "lättsaltat vatten".

Susanne Glad

Susanne Glad

KerstinL
0

#6 Ja, du är betydligt större än vad man förväntar sig.. *fniss* Kyss

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Per-Haninge
0

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeTungan ute Ag

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.