Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 947 ggr
Aviendha
0

RIP 240l så länge

Tusan vad detta känns tugnt. Jag har mitt kära 240l kar hemma för det är inte möjligt att flytta det 50 mil, för att sedan ta hem det över sommaren av enkla skäl.

Saken är ju den att killen knappt vet vad som är fram och bak på det hela men han ska ha en medalj för att ha lyckats genomföra städning och pumprensning över telefon.

Nu har väl inte jag de största kunnskaperna i bygden heller, men eftersom jag inte vart hemma så har det mer eller mindre gått på sparlåga.

Trist nog dog min stora Ancistrus, och kort därefter min 15cm svarta scalare som var min stolthet. Eller ja, scalaren fick han ta ner, den var för dålig och vi vill ju knappast låta den självdö.

Nu var det bara ett tjugotal tetror av olika slag kvar, och eftersom jag inte är hemmavid och kan ta hand om det på rätt sätt så beslutade vi att omplacera fiskarna och stänga tanken tills jag kan ha det på heltid igen.

Gud vad jag kommer sakna det! Så otroligt rogivande, och vackert det var. Och allt småpysslel med det var trevligt på sitt sätt med. Kände mig riktigt sorgsen idag när han ringde och berä'ttade att han tömt det och ställt undan det. Trodde aldrig jag skulle bli så fäst i ett akvarium.

Electron
0

Beklagar!

Själv har ja fått stambyte i min lägenhet och det var slutbesiktning i måndags! När jag flyttar in igen så ska jag starta ett begagnat 200L nytt i min ägo!

Den som väntar på något gott… Glad

Aviendha
0

Så sant så sant! Kul med uppstart =) Planerar redan hur jag vill ha det när jag startar om. Det fina är ju att man kan böja på ny kula med allt på ett lite enklare sätt än förr.

Kanske läsa på lite mer än man gjort innan man startade första gången för att slippa ev missöden och få en bra grund.

Aviendha
0

Jo, föresten. Är det något speciellt jag bör tänka på vid förvaringen på två år?

Hålla möbeln fuktfri så den inte "ruttnar" såklart. Hur viktigt är det att själva tanken står på en jämn yta? Förrådet har tydligen ojämnt golv, men jag funderar på att be någon anna förvara om det är avgörande. Tänkte på om det kan ge oönskad spänning eller så.

Något annat?

Electron
0

#2 Samma här, jag sitter och kollar upp vad jag ska ha för fiskar och har kommit på att jag ska ha dvärgciklider, närmare bestämt kakadua ciklider… Men jag kan inget om dem och jag överväger att köpa en bok om bara ciklider!

#3 Jag har aldrig förvarat ett akvarium förut med ett lyckat resultat. Det bästa tips jag kan ge dig är att lämna det snustort utifall det skulle bli minusgrader, jag sprängde 2 mindre akvarium för 7-8 år sen på det sättet Gråter

Aviendha
0

Ja, det är en bra idé ;) Vi har ju fortfarande minusgrader där hemma, men som jag fattade det var förrådet tempererat, men tack för påminnelsen!

Electron
0

Om det är tempererat ska de nog inte vara några problem, ställ in möbeln och försök så gott du kan stödja alla 4 benen så jämnt som möjligt även om det inte hamnar helt vågrätt.. en bok under ett av benen eller nått i samma stil? sen ställ karet på möbeln och täck med en filt kanske? Så skulle jag ha gjort! Glad men de e ju jag också.. som lyckades spränga 2 akvarium en gång i tiden ^^

Lycka till!

Aviendha
0

Killen kom över en plastrule, en såndär stor som liknar gladpack man packar pallar med som jag tänkte dra runt hela tanken. Då sliper man ju få in extra damm och skräp i det iaf.

Electron
0

smart! och det håller karet fast på möbeln! Flört