En del frågor och funderingar..
Hej..
Här kommer en massa frågor, känner mig tjatig hehe. Men vill att mina fiskar ska må bra och får så många dubbla budskap, här tycker jag ändå att jag har fått bra svar på alla mina frågor osv.
I mitt akvarie finns Kampfisk, rödplaty, svartröd Platy, sunset Platy, tetror, guppys, ballongmolly, dalmatin Molly, blackmolly.
Är ju i tankarna att byta ut terorna och kamphanen i och med att han äter fenorna och tetrorna av anledningen att jag vill behålla något av ynglena.
Men till mina frågor.
I och med att jag har Molly-fiskar, ska jag då ha salt tabletter i vattnet? Någon sa till mig att tetrorna inte tål det.
Sen så åker en del av mina Mollys till ytan för att hämta luft, vad beror det på ?
Sen, är det bara kamphanen som kan bita på fenorna lr kan fler sorter göra det?
Hoppas jag kan få svar på någon av frågorna.. Ni brukar kunna vara duktiga på det :)
Dyker kanske upp någon mer fråga senare men tror de var alla.
Tack på förhand //Linda
Kom på en till fråga nu..
Jag har en fluval plus 2 innerfilter pump..
Den kan man ju ha så den cirkulerar runt vattnet eller ha de med bubblor.. Vilket ska man ha eller är inte ens den "pumpen" bra?
Du behöver inte ha salt i akvariumet, men tar du ur tetrorna och kampfisken så skadar det inte med lite salt i vattnet. Svärdbärare och Guppy klarar oxå av salt nämligen. Köper du salttabletter så står det förmodligen mängd som du ska ha i din burk.
Ang. filtret så beror det på hur stort ditt akvarium är, själva märket är bra men jag vet ju inte om den har rätt kapacitet om jag inte vet antal liter.. ; )
Både Guppy och Svärdbärare är duktiga på att bita fenor så det är inte bara kampisen som är en skurk…
Att fiskarna är uppe och hämtar luft kan bero på lite olika saker, antingen så är vattnet dåligt syresatt och då behövs den antingen ett större filter eller att man rengör det man har oftare. Det kan bero på förgiftning oxå, levandefödare kan vara ganska kinkiga när det gäller "smutsigt" vatten.. Nitrit brukar vara en vanlig anledning till att fiskarna kippar efter luft.
Regelbundna vattenbyten, bra akvarievolym i förhållande till antal fiskar och en hel del växter brukar råda bot på det mesta.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Men då ska alltså varken tetror eller kampisen ha salt i vattnet?
Jag har ett 63 l akvarium. Filter-grejen ingick..
Ska jag rengöra filtret oftare ? Har ju haft stora problem med nitrit osv. Men tycker jag börjar få ordning på det..
Gjorde ett vattenbyte idag så får vi se :)
Måste såga att du fått in mycket fisk i karet :O Hur många är det totalt??
För mycket fisk gör att vattnet lätt blir dåligt…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Ja men jag vet :S
Dom på zoo sa att de inte var så många men jag började reagera. Därför också jag funderar på att göra mig av med tetrorna..
Hur många kan man ha i ett 63-liters?
Jag har runt 22 fiskar. Varav då sju är tetrorna..
Men de är väl kanske för många ?
om du räknar med att Platys, Mollys och Guppys blir ca 4-5 cm så kan du ha ca 12-15 fiskar i ditt akvarium.. Då är inte tetrorna och kampisen medräknade.. så tar du ur tetrorna och kampfisken så är det ganska lagom med fisk sen. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okej men då vet jag..
tack så mkt :)
:) Djuraffärer alltså XD
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Ja jag menar det. Dom gav mig ju helt fel information från början så alla mina små rackare hade kunna dö..
Vattnet blev ju bara kaos och dom fick för mkt mat..
Fel instruktioner när jag väl skulle få ordning på vattnet osv.
Tur att jag dels hittade ett bra Zoo och sen att jag hittade hit. :)