Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1760 ggr
UnhandyPillow
0

Hej hej!

Ny här på sidan och jag har några frågor. Har fått ta över ett akvarium från mina föräldrar. Så igår var jag och inhandlade 8 små neontetror. Glad 

Frågorna då..
Det står på paketet till syretabletteran att man ska använda en tablett till 10 liter på en vecka. Men tabletten slutar ju att bubbla efter ca en halvtimme-timme. Har de syre hela veckan ändå?

Och varför försöker en av fiskarna (den minsta) ta självmord hela tiden (hoppar ut genom det lilla hålet i locket)?

Passar Blackmollys ihop med neontetror?

Tacksam för svar. Glad

sussa08
0

Välkommen hit!

Jag hoppas du finner svaren på dina frågor, personligen har jag inte rätt kompetens för att svara på det du undrar, men vad jag förstått så blir black mollys rtt stor, de passar nog bra med neontetror :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

UnhandyPillow
0

Jag hoppas att de passar ihop med blackmolly. :) Min fästman blev jätte kära i dem i zooaffären. :)

Sloj-border
0

välkommen hit! :D vad roligt! :)

hur stort är ditt akvarium då? :)

UnhandyPillow
0

Det är ett åttakantigt akvarium på lite över 10l.  :)

sussa08
0

oj, 10 liter kan du inte ha molly i, tyvärr…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

UnhandyPillow
0

ajdå, någon annan fisk man kan ta in då? eller kan jag inte gå högre?

sussa08
0

Det går inte hatt ha fler än du har i redan, tyvärr :(

BrallarN
0

Shit 10 l är inte mycket i mitt 32 liters så har jag fem guppys och en mal. Har du pump i det lilla akvariet?

UnhandyPillow
0

Ne jag har syretabletter, hon i zooaffären sa att det inte är någon idé att sätta pump i ett så litet akvarium. Fick tyvärr inte ta större akvarium från mina föräldrar för min fästman. Rynkar på näsan

UnhandyPillow
0

Någon som kan svara på det med syretabletterna? Glad

Goldenalice
0

Jag vet inte men, om de slutar bubbla liksom.. Det är ju bubblet som är syre.;)

UnhandyPillow
0

Ja jag tänkte så med, blir ju helt nojjig. Men mor min som haft fiskar i 100år (Flört) sa att om de mår dåligt av för lite syre så brukar de ligga och "chippa" uppe vid ytan. Men det gör de inte för de ser helnöjda ut. Glad Men jag tänker ju ändå att tänk så får de inget syre och bara dör. Gråter

Goldenalice
0

Om de mår bra och så kanske du ska vänta lite och se sen, men å andra sidan, är akvariet "ny-påfyllt" så kan det vara kvar syre från när du fyllde på det som sen sjunker (stiger) bort utan att du märker.

UnhandyPillow
0

Jag får helt enkelt hålla stenkoll på fiskarna. Ska ju ha bebis om 5 veckor så ja går hemma på heltid så jag har ju mycket tid till mina små. Glad

MajaaR
0

oj, jag tror att det är för litet för neonerna också..

UnhandyPillow
0

Hon på zooaffären sa att ja kunde köpa 10 st om ja ville men ja ville bara ha 8 st. Hon har ju ändå utbildning, borde hon inte veta sånt? Inte elakt menat nu. Tungan ute Eller säger de så bara för att de ska sälja mer fisk?

UnhandyPillow
0

Så har nu tjatat till mig ett akvarium på 35 liter tror ja att det är på. Större fick de inte bli. Men de ska väl bli bra eller?

ille
0

Det är ju större iaf :P Det är ju bra

Goldenalice
0

Desto större desto bättre:)

UnhandyPillow
0

Men då kan ja ha kvar mina 8 neontetror då? Men jag får fortfarande inte skaff annan fisk eller?
Förlåt om ja ställer "dumma" frågor men ja har inte haft fisk sens ja va liten och då hade ja bara 4 guppysar och en som åt skit på botten. Tungan ute

ille
0

Haha, det är bara bra att fråga "dumma" frågor, om man inte ställde några frågor skulle det väl nästan inte bli några inlägg, brukar också ställa sådana ibland :P Men frågor är ju till för att bli ställda, eller hur XD Föresten så tycker jag inte att dina frågor är dumma alls :)

Jag tror säkert att du kan ha kvar dina neontetror, annars kan du ju googla på det så kommer det säkert någon minimum antal liter, räkna cirka 1 liter vatten per cm fullvuxen fisk, det borde funka.

UnhandyPillow
0

Då behöver jag ju egentligen bara 16 liter till mina neoner. :) Då kan jag ju skaffa en annan art med. :) Eller? Det låter ju vettigt.

UnhandyPillow
0

Tack va snäll du är ille!

BrallarN
0

Ja du bör kunna skaffa en sårts fiskar till men tänk på att inte ta tex guppys för då dröjer det en vecka så har dom fördubblat sig.

UnhandyPillow
0

A nej guppys har jag redan sagt nej till, fast de är väldigt vackra.
Men min man vill ju fortfarande skaff black mollys, men akvariumet är kanske fortfarande för litet för black mollyn?

sussa08
0

Tänk på att 1l/cm fisk är minimum… man vill ju gärna ha lite svängrum… :)

UnhandyPillow
0

A jo de e ju så sant. Ja får kolla runt lite på olika små arter. De e ju ingen panik precis. Tungan ute

Om ni vill så får ni gärna komma med olika förslag. Alltid kul med lite hjälp. Glad

sussa08
0

Du kan ju ha ex en Kampfisk i… De är fina att se på :)

hm, de flesta fiskar jag tycker är fina förutom de är ju stimfisk… det betyder att du måste minst ha 6 st av samma sort… :/

UnhandyPillow
0

Ja de är ju jätte fina och de kan man väl bara ha en av om ja minns rätt?
Ska se om ja hittar en akvariebok, alltid kul att sitt och bläddra i. :)

Kom ändå gärna med förslag, uppskattas mycket. :)

sussa08
0

japp, endast en Kampfisk, men de går bra med andra fiskar :)

limaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du kan skaffa en otocinclus mal oxå se bild dom blir bara 4 cm som vuxna

UnhandyPillow
0

Jasså, är det en sån som äter smutsen?

limaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är en algättare :) en bild till min kampis ville vara men oxå

UnhandyPillow
0

Hihi fina de är! Det låter ju som en jätte bra ide då om de äter alger. :)

sussa08
0

annars kan du skaffa snäckor, jag tycker de är bättre på algätningen än fiskar…. :)

UnhandyPillow
0

Ja de hade ju varit lite roligt! Hur många måste man ha för att de ska trivas? Och vad heter de som skulle vara lämpliga för mig? För det finns väl massa olika?

sussa08
0

En räcker om du bara vill ha en… Äppelsnäckor tycker jag väldigt mycket om och det går lätt att kontrollera tillväxten av dessa.. Många gillar posthorn, jag har ihjäl mina då jag ser de som ohyra :P De förökar sig otroligt fort och mycket, och går nästan inte alls att få bort om man inte vill ha dom längre :P

Äppelsnäckor blir större också, finns många här, där ibland jag, som håller på med äppelsnäcksodlingl och säljer :) Mycket billigare än i affär… :)

UnhandyPillow
0

Jasså va kostar de då? Skickar man dem på posten eller hur går de till?

sussa08
0

Ja många skickar de på posten :) Går jättebra när det inte är minusgrader :) De kostar mellan kanske 5 och 20 kr :) plus porto

UnhandyPillow
0

Då ska ja höra med min man vad han tycker, så ska vi se om vi kanske kan göra en affär. Flört

ille
0

#23 Det var så lite så Hihi :)