Val av platy

jag har 3 korallplaty och 2 gula indianplaty, dom är helt underbara och vackra! :) en av indianplatysarna har fått små söta yngel! :D
Alla platy´s korsar sig så om man skaffar olika färgvarianter så får man räkna med att ynglen som kommer kan se helt annorlunda ut..
Vi har Korallplaty, sunsetplaty, indianplaty & blå spegelplaty men alla går i olika akvarier.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag har i alla fall bestämt mig för att jag ska ha 2 st Black molly och två st korasllplaty. Gula indianplaty lät riktigt snyggt. Tycker det är snyggt när man får kontraster mellan färgerna också. Hur många Platy tror ni att man kan ha i ett 54 liters? Frågade i en djuraffär och då sa de 1 cm fisk / liter vatten. Så en fisk som blir sex cm måste då alltså ha 6 liter vatten för sig själv. Jag tycker det låter rimligt då skulle jag kunna ha 9 fiskar som blir sex cm.
Ja, det stämmer bra, tänk på att dom föder yngel titt som tätt oxå så det blir lätt fler, ett tips är att inte håva ur och "rädda" en massa yngel om du inte planerar att skaffa större akvarium eller fler.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#4 det var ntressant kanske ska köpa en av varje då och se vad det blir för färgkombinationer =) Vi har tur att vi har ett fritids där vi bor som tar emot fiskar man inte vill ha kvar och sen har min bror och hans familj tagit över vårt 100 liters så de kan ta några yngel också. Sen ska en kollega till Jimmy ha vårat 128 liters på lån tills han ev köper ett eget eller ett större. Så vi får väl tjata på honom att han startar upp det direkt. För som det kommer bli nu kommer vi inte ha plats för alla kar trots större lägenhet, men rummen är rätt så små och ett rum går till kaninerna. Fast sen få nog sebra cikliderna gå tillbaka till det stora och då har vi ett 95-liters tomt också. i så fall bli det Platy i 95 liter och tetoror i 54 liters, måste prata med sambon om det också

Tack för tipsen så här långt!!! =)

#7 dem var riktigt snygga. Jag fjäskade för sambon igår så att både 95 liters och 54 liters är nu bara mina kar som jag får göra vad jag vill med (hihi). Så Platy kommer det att bli i 95:an och sen mindre tetror så som neon , glödband, kardinal och svart neon. Jag är väldigt velig. Kan aldrig bestämma mig för hur jag vill ha det. Få se om vi om ett par år kan få ett lån och köpa hus. Då kommer vi se till att vi kan ha akvarium så att vi slipper ha beslutsångest om vilka fiskar vi ska ha. =)

åå vad kul! :D haha!^^

Ja det är det. Nu tror jag att jagh kommer vara nöjd ett tag :)

åå, lyllo!!! :/ :P

Ja fast igår satte sambon en dum idé i huvudet på mig. Att vi skulle behålla 128 liter och ge bort 95 liters fas jag gillar 95:an bättre än 128:an. 128:an Är ett vanligt rektangulert med ram runt, täckglas och en lysramp uppe på, ganska så intet sägande medans 95:an har ett täcklock med lysrör i och välvd framruta, och är helglas.
Om vi nån gång kommer att kunna köpa ett hus vill vi ha ett hus med källare så ska vi inreda källaren till akvarieavdelning och ha lite olika sorters kar, t ex ett med ciklider, ett med pirayor, ett med mer "sällskapsfiskar" osv osv. Så det är en dröm vi har.

hihi okej^^