Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 896 ggr
Vattnadal
0

Morgondagens projekt

Idag bytte jag 2/3 åt karparna i tanken uppe och gjorde rent filtret. OJ vilken skillnad och vad glada de blev!
Sen bytte jag 1/2 i aquaterrariet. Pga hundslagsmål och möte tog dagen slut för fort, så det andra får jag ta imorgon.

Då ska jag byta 1/3 i saltburken, och så ska den lilla 11 L burken i köket få bli ett inte nano, utan kanske det blir pico (eller vad det nu är som är ännu mindre) salt! Jag har korallsand över, och tar en del vatten från det som är igång. Har nästan ingen sten jag kan flytta med, så jag får köpa nån liten på jobbet på onsdag. Eremitkrabbor har jag som kan få flytta med, och så har jag fraggat några knappar och annat som kan få flytta med. Frågan är ju hur belysningen räcker till. Pumpen ska jag nog byta ut till något riktigt litet och kraftigt tror jag…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Trissan
0

coolt! låter jätte häftigt :)

Faxlin
0

Ohh, låter häftigt. Men bilder vill vi se. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Är lite besviken, det skulle kunna vara rätt snyggt, men framrutan är liiite för repig, så det ser grumligt ut. Framrutan är välvd, så det blir inge bra att vända på det heller. Då kommer sladdarna att sticka ut på framsidan…

Börjar redan fundera om jag ska byta till ett rikitgt litet helglas-akvarium istället… Jag kanske kan få någon krona för mitt lilla plexi att lägga mellan…

Har jobbat för mycket för att orka lägga upp foton, fixar det på lördag, tror jag.

MVH Elin

myhombrero
0

Har själv ett 18 liters som jag kläckt artemia i som jag troligast kommer göra om idag eftersom en säck levande sant på 25Kg kommer idag.Blir lite för mycket med 25KG LS i mitt RSM130 men det var det enda dom kunde ta hem om jag inte ville betala 1500 för 7KG redsea sand.

Vattnadal
0

Oj, en gammal tråd som petats upp!

Min stackars karpar är döda, har bara 2 yngel kvar, och de ska få ett större akvarium. Bor bara i en stor vas (cylinder på ca 10 L) nu, men har vuxit från 5-6 mm till 2,5 cm, tjocka och fina. Måste bara räkna ut vilket av mina 3 st 54 L akvarium som är helt, och vilka 2 som inte går att ha vatten i. Alla används som terrarium i dagsläget… Glömde naturligvtis att märka upp vilket som köptes nytt, och vilka jag fått gratis för att de var trasiga…

Köpte hur som haver att litet 20 L glasakvarium, som fick bli piccosalt efter att grannen tog över det lilla repiga. (hon föll för hobbyn och skaffade 2 riktiga akvarier efter det) Det är inte så snyggt, då kopparhaltigt vatten gör att jag inte vågar skaffa fler koraller. En liten okinawagoby har flyttat in där, tillsammans med en snäcka. Kanske orkar städa det lite idag, och fota. Fast jag lovar inget. Ser ut som jag vet inte vad i halsen och har hög feber. Hemma från jobbet, men djuren måste man ju ta hand om ändå!

MVH Elin

myhombrero
0

Hur är det med osmos anlägning som man kan köpa beg från 350 kr och upp tar det bort koppar?

Själv använder jag ju vanligt kranvatten eftersom det är så bra här uppe.Vist lite alger i uppstart men dom är borta nu (Tack städpatrullen)

Vattnadal
0

Jo, osmos måste det bli. Måste bara komma ikapp med löner efter arbetslösheten och nya jobbet, så kommer jag att köpa en! Det ska ta bort koppar, enligt vad jag läst miug till på saltvattensguiden. Blir nog bra till sötfirrarna då oxå, koiynglen kan behöva det med. Deras föräldrar, alla koraller och saltsnäckor har strukit med sen flytten.

MVH Elin