Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 2365 ggr
Linn-s
0

Saltvattensakvarium?

Hej!

Jag har skaffat mig ett nytt akvarium av en granne.

Jag har redan ett sötvattensakvarium som är 54 liter. Jag har alltid tänkt att det skulle vara ungefär som det andra akvariet jag har men så kom jag plötsligt på att jag kanske vill ha ett salt vattensakvarium. Jag vet ingenting om detta….

Är det svårare att ta hand om?

Är det mer arbete?

Jag är jätte tacksam för svar! Skriv allt ni vet om det…Skrattande

PatrikN
0

Hur stprt är akvariumet?

Linn-s
0

Det är 100 liter

KerstinL
0

Kom igen nu alla saltvattensakvarister.. Jag kan ju ingenting om det här! Prova att söka på nano i sökfunktionen har för mig att det ska finnas nån tråd om små saltv.akvarier..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Linn-s
0

Tack!

Ska kolla!Flört

Linn-s
0

Snälla! Finns det ingen som vet något om detta?

grannen
0

Det finns ett bra inlägg i saltvatten här på sidan som vattnadal har skrivit och det är jättebra. Hon kan mycket om sånt, tyrärr har hon nog inte tillgång till dator just nu, för hon är bortrest.

Lycka till!

KerstinL
0

Gå in HÄR och läs inlägg #7 där har Vattnadal skrivit lite om saltvattensakvarium.. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

grannen
0

Hi hi, tack Kerstin…., kan inte sånt där jag.Skäms

myhombrero
0

Själv ska sambon och jag ner till Stockholm och köpa ett Saltkar på 130 liter.Det du vill ha om du ska göra ett salt kar är följande.

1:Akvarium

2:Skummare finns de som du hänger på sidan av akvariet eller de som du har i en sump

3:vill du dölja din teknik så kan du bygga en sump.En sump är ett akvarium med olika fack med bubbelfångare osv.Oftast har man en skummare i första facket där avrinningen från akvariet kommer.Andra facket kan du ha levande sten eller mangroveväxter beroende på vilket sump system du vill köra med i 3e facket har du en returpump.

4:Belysning.Det viktigaste i ett saltkar är belysning många koraller lever på fotosyntes och att spara in slantar på belysning slutar med ett dött kar.Vet ej längden på ditt kar men ett par t5 rör rekomenderas.Sen kanske man vill ha månljus och annat lulllull.

5:Värmare.Har du akvariet stående i solljus kanske du vill även skaffa en kylare som du kan ha på under sommaren den kostar runt 6000Kr ny.Eftersom fiskar och koraller är lite känsligare mot tempratur skilnader.

6:LS. Levande sten som även förkortas LS är akvariets filter mm.I LS finns små djur och bakterier som är bra för akvariet.Ny LS kostar runt 120-170 Kr/Kg.Sen finns även levande sand.Ska du ha levande sand ska du endera ha mycket lite så det bara täcker glaset eller mycket minst 5Cm kostar runt 250Kr för 7Kg.Ang LS så ska du ha runt 10-15 KG till ditt 100 liters för att du ska få ett bra akvarium.

7:Det finns en massa saker som kan även va bra att ha.UV filter,kontrollers och annat.

8:Salt .Rätt självklart men tar upp det.Salt köper du hos akvarieaffären finns en massa olika märken osv.Det viktiga är att du har rätt blandning så du måste ha en saltmätare också.

PS.Allt detta har jag lärt mig på www.saltvattensguiden.se så jag tycker du ska spendera 3-4 dagar och läsa igenom sidorna där.Finns så många olika sätt du bygger ett saltkar.Det billigaste är att köpa ett färdigt.Eftersom du slipper borra för avrinning osv.

Har du eller någon annan frågor kring saltkar kan ni ju fråga mig så ska jag försöka finna svaren.

MVH.Ted

Linn-s
0

Tack så jätte mycket allihopa! Det verkar ganska mycket att tänka på men jag får se hur jag gör Glad

MajaaR
0

#10 Jasså Linn, du funderar på saltvatten du, det har du inte sagt ngt om till mig ! x)

Personligen skulle jag nog väntat ett par månader isåfall tills jag hade lärt mig så mycket jag bara kunde om saltvatten, man vill ju inte att något ska gå snett första gången man provar.

myhombrero
0

#11 låter som ett bra tips.Läste på själv ett par månader på denna sida.

http://www.saltvattensguiden.se