killis?
funderar på att skaffa killis. Har förståt att de är lite speciella att aköta. Någon som har tips?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Kent.., ditt område.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

vi har en hel del killis i lokalen och dom går i små 16 liter akvarium…mycket växter .
det du ska tänka på är att inte blanda flera killisarter med varandra ,dom kan korsa sig .o´ch du MÅSTE ha täckglass på hela akv.
jag skulle starte med en art tex fundulopchax gardneri det är lätt.
temp 24-26 ..mycket växter tex javamossa. du behöver ingen filter men då får du byte lite vatten 1 g i veckan.

tackar byter ju på det andra en g per vecka så då kan jag ju ta det med :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Jag går lite i dem banorna också :)
som jag förstått är de ganska svåra att få tag på?
Hur går det att skicka killisägg? :P

# 4 det går bra att skicka ägg…kanske inte just nu när det är minusgrader men annars går det bra 

Hade faktiskt tur och hittade Aphyosemion australe idag i min zoobutik!
Är denna art en bra fisk att börja med?

# 6 mycket bra val det 
# 7 killis trivs bäst själva , men om du har mycket växter kan det gå med räkor, det blir nog inga små räkor för dom blir killis mat men..

Jag har 4 Fundulopchax sheeli tillsammans med små nigeria-guppy och några mollyyngel och det går utmärkt. Där finns också Körsbärsräkor och äpplen, och vad jag kan se går de inte på något av det utom minsta guppyynglen. Men ynglen sprätter bara till, och då verkar Killis tappa intresset (välmatade….). Har mycket växter, då det är ett jordakvarium.
Det är ingen som saknar en F. sheeli hane? Den större killen tycker att bägge honorna är hans, och lillen får mest stå ute i grönskan lite moloket….
Jag är lastad med en massa frågor om Killis till på lördag!!

#9 Dom var verkligen jättefina! :)

har kollat i lokalen nu och vi har inte så många vuxna killis …däremot ett gäng yngel som snart kan lägga ägg, typ till våren och då är det plusgrader då kan man sända ägg
.

#10 Tack, ja visst är de granna! Jag vet faktiskt inte om de har lyckats med sin lek någon gång än, men det lär väl visa sig : )