Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 4895 ggr
Noa-Nisse
0

saltvattensakvarium?

Inte för att jag tänker skaffa mig det, men undrar ändå eftersom jag har funderat på det ett tag.

hur gör ni som har saltvattensakvarium? med vattnet alltså? köper ni vatten någonstans när ni ska byta? eller använder ni något medel som gör att det bli saltvatten? och borde inte det bli dyrt?!

mvh Johanna! :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

KerstinL
0

Jag tror dom flesta med saltvattensakvarium använder osmosisvatten men någon med mer saltvattenskunskaper får gärna svara.., hehe

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

myhombrero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns 3 sätt att få tag på saltvatten.

1:Köpa saltvatten från butiker som har saltvattensfiskar.Problemet med detta är att man själv inte har koll på salthalten och om man får skit i vattnet eller ej + att det är dyrt i längden.

2:Köpa osmosvatten eller använda ett osmosfilter som renar vattnet blanda i  salt som du köper på djuraffären.

3:Detta kör jag själv.Vanligt kranvatten och salt som är köpt på djuraffären.Jag bor i Sundsvall och själv har jag aldrig haft problem med att använda vanligt kranvatten.Bor du längre söderut rekomenderas osmosvatten pga sämre vattenvärden.

Sen den andra frågan om det är dyrt.

En hink salt som väger 25Kg kostar runt 500-1500 Kr beroende på märke och säljare.Jag använder 330-340Gram salt till 10L vatten så hinken räcker för mig till ungefär 750 liter vatten.Jag gör ett vattenbyte på 10liter i veckan på mitt RSM så saltet kostar mig 7-20Kr i veckan om jag räknar riktigt.Kostnaden för Co2 och växtnäring till mina växtkar är högre.

Hoppas jag hjälpt dig lite med frågan.

MVH.Ted

Noa-Nisse
0

#2 oj ja verkligen! kul att få reda på det liksom :)

det är ju så himmla vackert med saltvattensakvarium! men skulle inte våga ge mig på det dock! ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

myhombrero
0

#3 trodde inte jag heller men det var lättare en jag trodde.Kan rekomendera ett clownhotell eller ett RSM130