PANIK, HJÄLP!!!!
Under natten har tre av våra ciklider (de minsta Bemba Orange Flame) dött!!!:-( och vi har inte ngn aning om vad som hänt….förra veckan dog vår första, även den en liten Bemba.
Vi gjorde ett vattenbyte idag och jag tyckte att de stora kvicknande till…men det är svårt för de är alltid lugnare på morgonen som det är, så jag vet inte om detta påverkar dem oxå. Dom höll sig dock till andra sidan av akvariet, borta från de döda bembona.
Usch jag är så orolig, vi har prövat vattnet för nitrit och det var det inte så vad är detta?????
HJÄLP!
karnske nitrit :(
Men om det är nitrit…borde inte alla fiskar reagera då? Huaa jag är så ledsen nu:-( vill inte förlora mer älsklingar och zooaffären är stängd så jag kan inte köpa evt medicin:-(((((((
åhh vad hemst :( karnske finns det någon i närheten med nitrit/nitrat prov…
Ska ringa en kompis som oxå har fiskar, hoppas han har, annars får jag vänta tills i morgon och hoppas på att det inte blir fler dödsfall. Trodde inte man kunde bli så här förtvivlad men det känns så tungt:-(
Våra små bembor var runt året gamla och 6 st…nu endast två…de visade inga direkt tecken i går, så vad kan hända över en natt, sååå kontigt ju:-(
Är nog nitrit ciklider är känsliga mot nitrit toppar
Hur stort vatten byte gjorde du?
Fixa kraftigt drag på vatten ytan så vattnet syresätts ha även i salt detta skyddar fiskens slemhinnor.
åh nej vad hemskt.
det kanske är för varmt/kallt? dåligt ph?
#5 Vi bytte en tredjedel, vattenpumpen går för fullt vid ytan nu och saltet är fixat!
#6 Ja jag är så jäkla ledsen, vi är ju relativt nya på fiskar men har haft dessa i några månader nu utan problem. Vi är så fästa vid dem så nu är jag så rädd att det ska bli fler som går bort=((((((
"andas" alla fiskarna vid ytan?
#8 Nope, dom simmar på som vanligt överallt. Småleker, gräver och spottar sand och håller vanligt tempo vad jag kan se i alla fall. Och dom åt med god aptit oxå….
vad använde du för något när du testade vattnet? alla vattenprover kan man inte lita på. ;)
Va matar du dom med?
#10 Vi fick hem en nitritsticka från zoo:et, just detta ägs av en riktig eldsjäl på fiskarter och vad som behövs, men…jag har inte kollat på ett tag, så är det ngt specoellt prov du tycker jag ska köpa?
#11 Vi ger dem Hikari Excel torrfoder samt lite Tetra Pro vegetable
Tropheus är det vi pratar om va?
För dom är extremt känsliga om vatten kemin inte stämmer och även om dom inte får rätt foder.
#12 På djuraffärer kan dom pröva vattnet åt en och dom använder inte stickor, utan provrör med vattnet från akvariumet i och så häller dom i ngt medlel. sen kan vattnet byta färg. ;) dom är mkt bättre tycker jag. :)
Vi har flera cilidarter (vet bara att det finns just Bemba, zebra och delfinciklider*grön på ämnet) samtliga är från Malawisjön…
Vi har gjort vattenbyten och dena maten har de ätit länge utan att visa upp "missnöje". Så det känna verkligen lite som ett mysterium…vad kan det vara tror du?
(Tusen tack för att ni försöker hjälpa oss så här på distans, det betyder massor!!!!)
*Nu har man gått här o oroat sig hela dagen och jag har inte kunnat ta några nitritprover heller. Än så länge verkar fiskarna må bra men håller sig relativt lugna…det brukar dom i för sig göra, men nu är man ju lätt paranoid. Usch…vill bara veta vad detta kan vara…tre små bembor på raken:-((((((
hoppas dom klarar sig!!
Ja det hoppas jag med!!! *nervös*
Håller tummarna för att det löser sig för dig!!!
Jättejobbigt när sånt här händer… Just Malawi är ju känsliga på nitrittoppar och dålig syresättning så det kan gå på en sekund så dör dom…
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ja jag har nästan ont i magen nu…är så attans rädd att ngt ska ske under natten. Det enda som jag la märke till i morse var att pumpens munstycke var under ytan så det var inget drag i den vid ytan som vi brukar ha…kan det ha orsakat de smås död? :-((((((
Tack o lov har inga fiskar gått under…under natten*lättad* Och i dag ska jag gå till zooaffären med lite vatten och be honom testa det.
*håll tummarna*
hoppas det är bra vatten. fast ändå inte… :/ för då är det fortfarande ett mysterium vad det kan vara för fel
Jag ska få svar på vattenproverna senare i eftermiddag. Jag träffade zooägarens fru och hon tyckte det lät mycket märkligt. Hon trodde inte det var frågan om nitrit eftersom våra andra fiskar simmar på som vanligt, däremot undrade hon om de små blir attackerade av de större under natten…att någon av de större cikliderna dödar dem:-O
Hmmm…ja hur som helst vill jag bara att allt ska bli bra därinne…fortfarande klump i magen:-(
oj oj. vad ska du göra då om dom dödar varan? :O
Det verkar som att OM det nu är så…så är det de små som ligger risigt till…så ska vi köpa fler småttingar, så blir det helt klart ett litet kar vid sidan för dem, så att de får en chans att "stå upp för sig själva" men som sagt…jag är ju inte säker på detta eftersom de stora cikliderna inte bryr sig om de små ett enda dugg under dagen….hmmm
hmm… lycka till ändå och hoppas det löser sej :)
Tack, ja det hoppas jag verkligen!!!!
Ok, gåtan kanske har fått sitt svar i form av bukvatten…så nu har vi gett våra simmare medicin och hoppas innerligt att detta var svaret på varför denna tragedi inträffat!
vad är bukvatten? :O
En sjukdom som tydligen är vanlig bland ciklider och tack o lov lättast att behandla för ciklider. När fisken blir stressad eller skrämd spå utsöndrar den tydligen ngt ämne (experter var inte rädda för att rätta mig) som gör att de kan dö av det. Kan tänka mig att det kanske är jobbigt att vara en liten ettårig fisk i vårt akvarium bland en massa 1 decimeter stora "bjässar"…kanske blev för mkt för dem…hur som helst hoppas jag det blir ordning och reda nu och att de små som är kvar håller sig i liv och blir större och kaxigare:-)
okej ;)

kanske att tempraturen var för låg. har du termometer i vattnet
Allt är ok nu, det var bukvatten och fiskarna har fått medicin och är pigga och "back on track" men tack för all omtanke här*tacksam*
Skönt att dom mår bra!! Då låser jag tråden.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu