Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1738 ggr
Susanne
0

*buhuhu*min mal är konstig.

Min fina mal är jättesvullen om magen och när den sätter sig på rutan så flyter rumpan upp.
Vad har hänt mitt lilla hjärtegull?

Susanne Gråter

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

KerstinL
0

Vad är det för mal??

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Susanne
0

Inte en ancistrus…en pleco av något slag..?
Den är mörkt brun, nästan svar tmed svarta lite större prickar.
Jag googlar efter en bild…

Susanne Glad

Susanne
0

Hypostomus plecostomus

Se hela bilden

Susanne Glad

KerstinL
0

Det kan ju vara så att det är en hona du har som är romstinn.. men jag har själv varit med om att malar svällt upp helt plötsligt och dom har tyvärr inte klarat sig… har hon svällt upp snabbt eller har det liksom blivit pö om pö..?

Cool

Susanne
0

Nu när jag tittar på bilden tycker jag inte att min mal ser ut sådär, hmm fick nog med mig fel bild.

Susanne Glad

Susanne
0

Det har gått fort, tror jag. Den brukar inte vilja visa sig alls men nu är den framme och simmar hela tiden. Ibland lägger den sig med magen upp vid vattenytan. Den har ett väldigt underligt beteende just nu.
Om det är en hona är äggläggningsröret väldigt långt (ca 3mm).
Jag blir ju gladare om det är babysar än om hon dör.

Susanne Glad

KerstinL
0

Har du ngn hane då? vet inte om honan får ur sig rommen själv, dom där malarna är inte dokumenterat lek på i akvarium vad jag vet..

Cool

Susanne
0

Nej, det är klart att det inte blir babysar. Det är ju bara en*hehe*
Om det är en romstinn hona, kan hon då dö för att hon inte får ur sig äggen?
Blev det rätt nu eller är jag helt i det blå…dags för sängen, omedelbums.

Natti natti
Susanne

Susanne Glad

Susanne
0

Jag är förvirrad (som vanligt), malen simmar med magen upp precis under vattenytan. Rent logiskt borde ju magen då vara fylld med luft så nu hoppas jag att den lilla sötnosen släpper en riktig brakare och blir som vanligt igen.
Detta övergår mitt förstånd med råge.

Susanne Obestämd

Susanne Glad

KerstinL
0

Vissa malar är ju "lufthämtare", dom utvinner syret ur luften i tarmen så dom går upp till ytan då och då för att hämta luft. H*n kanske har svårt att syresätta sig så han hämtar för mycket luft eller nåt..??

Våran stora mal som vi hade förut låg oxå med magen upp vid ytan men bara när jag matade med flingor för då "dammsög" han upp dom med en himla fart.. ; )

Cool

volvo-sport
0

malen kan jhu ha gått upp till ytan för att hämta luft den vägen  å fått ner den i magen då den inte fått det syre i vattnet den vill ha… bara en teori ?????

skulle kunna vara bukvattensot men då märks det tyvärr efter ett tag då dom inte klarar sig

Cappi
0

Jag tycker att det låter som att din mal kan vara sjuk. Om den är romstinn så syns äggsäckarna som två jämnstora avlånga bullar på varsin sida om magens mittlinje. Från nos till stjärt alltså.

Är hela buken uppsvullen så kan det vara flagellater som har drabbat den, och det måste du behandla med ett medel mot just flagellater.

Flagellater finns för det mesta i alla akvarium men så länge fiskarna mår bra så blir de inte sjuka. Men om imunsystemet är försvagat så slår de till. Flagellater är dödliga för fisken, så bums iväg till zooafären.

Sen får du nog städa lite i gruset, för det brukar vara orsaken till att firren inte mår bra från början. Slamsug ner i gruset så kommer du nog få upp en hel del skit. Kan du ha övermatat kanske?

Om du kan så flytta malen till ett sjukakvarium så länge den behandlas, och försök städa upp i ditt vanliga kar så länge. Täta vattenbyten, nitrivec mm. Dessutom slås inte filtrerbakterierna ut då.

Det viktiga är att det är varmt i sjukburken och att det är väl syrsatt i den, storleken spelar mindre roll, en tioliters hink kan funka.

Lycka till.