Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5793 ggr
Cat
0

nitritförgiftning.. erfarenhet?

Hej!

Har förlorat nästan alla mina fiskar nu. Pratat med djuraffärer och dom säger att de måste vara nitritförgiftning eftersom de inte finns några synliga symtom på firrarna.

Har gjort rent botten och filter extra noga i tre veckor och använt nitritmedel dom senaste två veckorna men fiskarna fortsätter att dö.

Nån som har någon erfarenhet av detta och hur lång tid de tar innan man får bort de?

/Cat.

JennyR
0

Rör inte filtret. I filtermaterialet finns massor av goda bakterier som behövs för att hålla en bra balans i karet och bryta ner skadliga ämnen. Det du skulle behöva göra är att få lite filterskit från ett fungerande akvarium med bra balans att ha ner i ditt akvarium.

Så låt filtret vara, och när du rengör botten så använd bara häverten lätt på ytan av bottenmaterialet (där bor också många bra bakt). Prova tex Toxivec eller Denitrol för att hjälpa till att få bort nitriten. Använd sedan (när nitritspiken är borta) bakteriekultur vid varje vattenbyte, och rengör inte filtret såvida det inte är jättedåligt flöde i det. Och rengör det inte för bra, ta bara bort det värsta gegget och lämna resten :-)

Sloj-border
0

och gör mycket vattenbyten! :P

Lovizaa
0

byt 1/3 vatten var tredje dag ungefär och mata inget. hä gärna i lite salt utan jod, fiskarna mår bättre då.

har du tagit vattenprover så du är säker på att det är nitritförgiftning?

Cat
0

#1 ok jag fick instruktioner att göra rent filtret och botten noga men att inte röra runt utan ta de försiktigt så jag inte får upp mer skit. Avnänder nitritnerdsättande medel som även ska innehålla bakteriekultur. Bra att du sa de där med filtret, har ett kar till jag skulle kunna sno lite extra nyttobakterier av i de filtret.

#3 Hur mycke salt är lite? Har ett 112 L akvarium? Har inte tagit några prover så säker är jag inte.. går bara de de djurarrärerna sagt när jag rådfrågat. Nån ide om vad de annars skulle kunna vara?

Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan fåGlad

Sloj-border
0

men ta med en burk vatten från ditt akvarium och ta med till din djuraffär så kan dom testa ditt vatten! :)

Cat
0

#5 De gör dom nog inte här men få köpa test när jag får pengar.

Nu är de inte mycke kvar att rädda. De va lugnt i en vecka utan att nån fisk dog, sen när en till väl dog har sex st till dött på tre dagarRynkar på näsan

Lovizaa
0

#4 Det står på förpackningen tror jag. Man kan köpa speciellt salt till akvarium, det gjorde jag och då stog det att jag skulle hälla i 5g till mitt 54L. ;)