Fiskar i ett 54L.
Hej!
Vad kan man ha för fiskar i ett 54L? Alltså tillsammans och så.
Några exempel på olika fiskar man kan ha tillsammans i ett 54L?
Just nu har jag bara Molly.
Tacksam för svar. 

#1 Man ska inte ha Molly i 54L. Dom trivs bättre i större har jag preics lärt mej. ;) :P

haha okej^^
#4 okej. ;)

Eller guppysar om man tycker de är fina. Jag tror att man får rikta in sig på en sort av en mindre art i ett sådant litet akvarium. Sedan vilken sort beror mycket på vad man själv tycker är vackert. Självklart så är det bra med någon som hjälper en att städa också. Malar eller snäckor. Snäckor älskar jag i mitt lilla kar. de är fina att titta på och de håller otroligt rent.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mm :)
Okej. :)
ett 54L kar får man inte plats med så mycket.
det finns ju dock en del fiskar du kan ha där
exmepel på fiskar du kan ha är
5-20Kardinalfiskar (vill ha svalt vatten,inte över +22c)
5platy
5guppy (1hane och 3honor)
mindre arter av rasbora och barber ca 5-10st
5-7pansarmalar
1kampfisk hane och 3-6honor
1hane och 3honor av Dvärggurami (samma gäller för Rubingurami,läppgurami,lakritsgurami,chokladgurami)
ca 5-7st knorrgurami ,samma gäller för pygmegurami
5-8dvärgtandkarpar
m.m.
jag tycker det är bättre att hålla sig till en eller två fisk arter.
Ja, nu är det ju så att ett akvarium som överstiger 40 liter passar ypperligt till sällskapsakvarium. Man behöver inte springa iväg och köpa ett 100 l akvarium i onödan. Man ska naturligtvis inte stoppa i fiskar som blir 20 cm i ett så litet akvarium men "vanliga" sällskapsfiskar som Molly, Platy, Guppy och svärdbärare går jättebra. I stort sätt alla fiskar vill ha större, dom har ju oftast obegränsat utrymme i naturen, men det är omöjligt att ge dom det utrymme dom vill ha.. Den dagen en Molly talar om för mig att han/hon vill ha 70 liter så ska den få det oxå! Mina Mollys har jag haft i ett 54 liters akvarium och dom har mått bra, ynglat av sig och levt måånga år. Man kan alltid rekommendera ett visst antal liter för olika arter men man kan inte säga att så SKA det vara.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Molly,Svärbätrare trivs inte under 70-90L och SKA inte vara det om man nu ser till fisken bästa, man kan ha molly i 20L också utan att det märks på den.
du ser inte på fisken om den vill ha större kar. dels anpassar dom tillväxten efter karet och äta och leva måste dom göra och föda ungar gör dom även. men dom trivs inte. det som händer är att dom vantrivs och dör i förtid och får lättare sjukdommar.
Svärdbärare blir ca 15-17cm och ska ha 60-70L minst
Molly blir upp till 10cm lång och vill ha ca 70-90L som minst
Inte ska ha.., bör ha…
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag vill inte bråka, men stackarns lovizaa att hennes tråd har blivit förstörd, hon sitter här med mej och hon vill att vi ska återgå till ämnet :)

#40: Jag har redan rensat bort i denna tråd. Så nu kan vi alla återgå till att diskutera det som vi ska diskutera i denna tråd.
Mvh Åsa Faxlin Medarbetare akvariefisk.ifokus
Audiatur et altera pars

43# vad bra! tack! :)

#9 Det där är alldeles för mycket fisk! Du vet väl att bara ETT PAR dvärguramis ska ha 50 liter ?!
Hm hur många mollys har du? Du kan ju köpa ett par malar :D
var det ett svar till mig var det förslag på vilka arter som kan gå i 50L, som jag skrev s¨skrev jag väl bara en eller 2arter.

#47: Öhhh, hon skrev #9 Det är väl rätt klart att hon vände sig till den som skrev kommentar 9 då. Alltså i detta fall dig.
Audiatur et altera pars
ja förlåt som himla mycket då!!!!!!!!jag är inte van vid att vara utan citerings knapp som alla andra forum har, och är inte van vid siffor system.
HERRE GUD allså.

Så bra då vet du det nu då. Själv är jag hysteriskt glad över att det inte finns citeringsknappar här inne. En av sakerna som gör att jag funnits här i tre år.
Finns inget värdelösare än de som använder citeringsknappar och citerar halva trådar som redan läst.
Audiatur et altera pars

#47 Jaha okej jag såg inte att du hade skrivit det..
#49 Du behöver inte bli så upprörd!

nu struntar vi i allt bråk! :)
#9 5guppy (1hane och 3honor) ?? det blir ju 4..
putt.

mm^^
#59 skicka inte så mycket av samma. 

oj förlåt alla jag råkade trycka på skicka 3 grr för datorn var seg… jag trode inte att det skulle skickas 3 gånger, FÖRLÅT!
* ingen fara, fixat.. // KerstinL
haha det gör inget. :P men det var kosntigt att dom 2 första var samma tid men den tredje var 1 minut efter xD

tack kerstin! :D #62 Vaa? :S
ähh. ^^ men 1 av dom 3 inläggen skrevs 1 minut efter dom andra. ^^ men skit samma.. återgå till ämnet. :D

#64 meeh va konstigt!? ^^
ah, kanske minuten precis slog om. ;)
men mer förslag på fiskar? :D